رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 420880

پیام باقری نایب‌رئیس سندیکای صنعت برق و نایب‌رئیس فدراسیون صادرات انرژی

اتاق بازرگانی کارآمد ، شفاف و شجاع میخواهیم

ساعت24-آقای باقری شما نایب‌رئیس سندیکای صنعت برق هستید که یک‌نهاد مدنی شاخص کارفرمایی شده است و از سوی دیگر نایب‌رئیس فدراسیون صادرات انرژی هستید که این نهاد مدنی نیز باید دو مقوله بسیار بااهمیت انرژی و صادرات را رشد داده و سامان دهد. ارزیابی شما از دومساله یادشده در شرایط فعلی چیست؟

خبر
به نظر می‌رسد به‌جای بررسی دو مسئله انرژی و صادرات که هرکدام به‌جای خود اهمیت دارند بهتر است تصویری از شرایط کلان اقتصاد برای علاقه‌مندان ترسیم شود. واقعیت این است که اقتصاد ایران در سطح کلان خود از دو جهت کلی ارزیابی شاخص‌های اقتصادی و رویه‌های سیاست‌گذاری در موقعیت مناسبی قرار ندارد. من از اینکه این وضعیت براقتصادایران حاکم شده به‌عنوان یک فعال اقتصادی آشنا با ظرفیت‌های معتنابه کشور بسیار متأثرم و می‌دانم همه فعالان اقتصادی نیز از این وضعیت ناراحت هستند. آمارهای مربوط به روند نزولی رشد اقتصادی و مهم‌تر از آن ،رشد منفی سرمایه‌گذاری حاکی از این است که متغیرهای کلان اقتصادی در موقعیت دشواری قرار دارند. نرخ منفی سرمایه‌گذاری یعنی اینکه صاحبان منابع مالی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ،فضای کسب‌وکار در ایران را نامناسب تشخیص می‌دهند . نرخ بیکاری به‌ویژه در جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها ، روند کاهنده صادرات در صنایع و تولیدات باارزش افزوده بالا ، نرخ شتابان تورم و رکود حاکم بر صنایع کشور ازجمله نکات دیگر نگران‌کننده اقتصاد ایران هستند. از سوی دیگر سیاست‌های ارزی ، سیاست‌های پولی و مالی و سیاست‌های تجاری و صنعتی متناقض و سردرگم، شرایط را برای فعالین بخش خصوصی دشوار و غیرقابل‌پیش‌بینی کرده است. بر این چالش‌ها اگر پیامدهای تحریم را نیز اضافه کنیم خواهیم دید فعالیت‌های اقتصادی در کشور با چه شرایط بغرنجی دست‌به‌گریبان است. وقتی نرخ رشد اقتصادی از طرف نهادهای بین‌المللی و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس برای سال آینده و پس‌ازآن منفی پیش‌بینی‌شده ، بدیهی است که دخل‌وخرج دولت ، بنگاه‌ها و خانوار با مشکل مواجه شده و دولت نیز دچار کسری بودجه می‌شود و بالطبع از پس پرداخت بدهی‌های خود به بخش خصوصی ازجمله شرکت‌های فعال در صنعت برق بر نخواهد آمد و این شرکت‌ها هم قادر به تأدیه بدهی های خود به بانک ها نبوده نتیجتاً بانکها نیز از پس پرداخت بدهی هایشان به بانک مرکزی بر نمیایند کمااینکه هم اکنون شاهد این وضعیت هستیم و در این شرایط فضای کسب و کار از تعادل خارج شده و بنگاه‌های اقتصادی نیز با شرایط سختی رو به رو هستند.

وزیر صنعت ،معدن و تجارت روز 30 دی در اتاق بازرگانی ایران خطاب به فعالان اقتصادی تاکیدکرد قدرت خرید مردم کاهش یافته و این موضوع به تولید داخل لطمه میزند لذا شرکت‌ها میبایست صادرات را بطور جدی در دستور کار قرار دهند اما سوال اینجاست که ایا شرایط برای صادرات آماده هست ؟ ایا دولت نقش خود را در حمایت از توسعه صادرات بدرستی ایفاء نموده است ؟ آیا دولت موانع را از پیش پای صادرکنندگان برداشته است ؟

واقعیت اینست که پیش از این نیز آگاهان و فعالان اقتصادی دراین باره به اجماع رسیده بودند که ما در شرایط رکود تورمی قرار داریم و سال اینده شدت ان بیشتر خواهد شد و حتی نشریه معتبر اکونومیست از کاهش بیش از پیش قدرت خرید مردم نوشته است اما به نظر می‌رسد توسعه صادرات نیازمند تجدید نظر اساسی در رویکرد و سیاستهای مسئولین و تغییرات جدی در مناسبات بین المللی دارد. سندیکای صنعت برق و فدراسیون صادرات انرژی به مثابه تشکل های تخصصی و صاحب نظر، در هر دو حوزه انرژی و صادرات تحلیل ها و راهکارهای کارشناسانه و مطالعه شده ای ارایه کرده اند. درحال حاضر اینکه بانک مرکزی اصرار دارد صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به نرخ نیمایی دراختیار سامانه نیما قرار دهند با وجود نقل وانتقال پردردسر ارز حاصل از صادرات کارها را پیچیده تر کرده است .اما نکته مهم این است که نباید ناامید شویم و کار را رها کنیم بلکه بخش خصوصی ،دولت و همه دست اندرکاران فعالیت‌های اقتصادی باید با اتکاء به نقطه نظر مشترک کارشناسی به راهکارهای مناسب دست یابند اما متاسفانه به‌ویژه در ماههای اخیر تجربه نشان داده مسیر این تعامل سخت تر و پیچیده تر می شود که به صلاح اقتصاد کشور نیست گرچه اتاق ایران و تهران از جایگاه بخش خصوصی برای دستیابی به اینگونه تعاملات با دولت درعرصه های گوناگون ازجمله رسیدن به تصمیماتی موجه و اجرایی در حوزه ارز بسیار تلاش نمودند اما مسئولین ظاهراً وقعی به نظرات بخش خصوصی نمی نهند که این مهم مورد نقد رئیس اتاق ایران در خصوص بودجه هم در جلسه ٣٠ دی قرار گرفت که نشان میدهد دستگاههای دولتی با عدم هماهنگی بین خودشان به تناقض ها دامن می زنند. این وضعیت باید به یک هماهنگی کلان برسد تا بتوان کاری کرد.

با توجه به اینکه از اتاق بازرگان ایران و تهران یادکردید و با توجه به اینکه انتخابات اتاق های بازرگانی نزدیک است می خواستم نظرشما را درباره کارنامه اتاق بدانیم و اینکه سندیکای صنعت برق دراین زمینه فعالیت خاصی دارد؟

من بهمراه بسیاری از فعالین اقتصادی در سندیکای برق و فدراسیون صادرات انرژی از مدتها قبل به این نتیجه رسیده بودیم که باید درانتخابات دوره جدیداتاق ها فعالتر از همیشه حضور داشته باشیم لذا من نیز به همین منظور ثبت نام کردم. اتاق های بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی باید با حضور پر قدرت فعالین بخش خصوصی بیش از پیش تقویت شوند تا نقش بخش خصوصی در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر برجسته تر شود و با حضور موثر، دولت را در مسیر سیاستگذاری صحیح یاری کنند به گونه ای که منافع همه اعم از دولت ؛ بنگاهها و خانواده ها در مسیر منافع ملی شکل بگیرد . این یک راهبرد است که باید الزامات آن رعایت شود. یکی از الزامات این است که بخش خصوصی و بطریق اولی اتاقها به تعاملی سازنده با همه ارکان دولت برسند و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه اتاق های بازرگانی برروی امور کارشناسی از طریق بکارگیری تمام توان و ظرفیت موجود بخش خصوصی متمرکز شود و اتاق مظهر بخش خصوصی منسجم و یکپارچه باشد چراکه اگر دولت پی ببرد که نهادها و تشکل های بخش خصوصی میان خود اختلاف نظر و زاویه رویکردی جدی دارند بالطبع به نقطه نظرات و خواسته های بخش خصوصی ترتیب اثر لازم را نخواهد داد لذا تعارض منافع میان فعالان خصوصی نباید به شاکله و کیان این بخش آسیب بزند. اتاق بازرگانی باید با تشکلهای ذیربط خود که بدنه جامعه هستند به هر شکل که شده پیوند برقرار کند تا درمیان افکار عمومی جایگاهش باز سازی شود. اتاق بازرگانی باید شجاع ، شفاف و کارآمد باشد لذا لازم است تلاش برای نیرومندتر کردن اتاق ها دردوره جدید فعالیت در دستور همه کاندیداها قرار گیرد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها