رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 421745

تحلیل حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران از روزگار انتخابات اتاق

ایجاد شبهه نسبت به انتخابات اتاق، خودزنی است

ساعت24-حسین سلاح ورزی یکی از پرکارترین اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران ورییس اتاق خرم‌آباد در این روزها بیشتر از همکارانش تلاش می‌کند انتخابات این نهاد مدنی با مشارکت و شفافیت بیشتر بر گزارشود تا قدرت چانه‌زنی این نهاد در برابر دولت افزایش یابد.

سلاح ورزی
وی در نوشته‌ای که در صفحه تلگرامی خود گذاشته است از فعالان انتخابات بخواسته است در حرف و در رفتار به اصل وجود اتاق احترام بگذارند نوشته وی را می‌خوانید:

دنیای امروز، پس از آزمودن روش‌های گوناگون اداره جوامع، به این جمع‌بندی رسیده است که اداره نظامات عمومی، به‌ویژه نظام حکمرانی، با الگوی دموکراسی موجب استفاده حداکثری از خرد جمعی، ارتقای کارآمدی و نهایتاً خلق مشروعیت بیشتر می‌شود.امروز صرف‌نظر از چند کشور معدود، دموکراسی به‌عنوان اساس حکمرانی چنان در جهان فراگیر شده است که می‌توان آن را یکی از استانداردهای بدیهی حکمرانی در جهان معاصر دانست. این روش اداره جامعه به نهادهای مدنی که به‌مثابه اجتماعاتی کوچک‌تر درواقع یاخته‌های تشکیل‌دهنده جامعه اصلی هستند نیز، تسری یافته و به‌عنوان یک اصل بنیادین و استوار پذیرفته‌شده است.انتخابات آزاد و سالم هسته مرکزی و ستون اصلی دموکراسی است و برخوردار شدن از مواهب و ارزش‌های دموکراسی منوط به آزاد و سالم بودن انتخابات است. آزادی انتخابات یعنی نهادهای بالادستی نمی‌توانند بدون استدلال عقلی و بر پایه مواد قانونی هیچ فردی را از کاندیداتوری منع و یا حق رأی دادن را از افراد سلب کنند و سلامت انتخابات نیز بدین معناست که در فرایند انتخابات مجریان و ناظران اولاً مرتکب هیچ رفتار، گفتار، تصمیم و اقدامی نشوند که به تبعیض میان کاندیداها منجر گردد و ثانیاً باقدرت و دقت مجری قوانینی باشند که حق برخورداری کاندیداها و گروه‌های حامی‌شان از یک رقابت منصفانه را تضمین می‌کند.

طبیعتاً در جریان هر مبارزه انتخاباتی دودسته اقدام از سوی کاندیداها صورت می‌گیرد. اول کاندیداها توانایی و ظرفیت خود را جهت ایفای نقش مدیریت و حکمرانی به رأی‌دهندگان می‌شناسانند و دوم اینکه نقاط ضعف و کاستی‌ها و کژی‌های رقیب شناسایی و به رأی‌دهندگان عرضه می‌کنند تا آنها بدانند نباید به این افراد رأی دهند. این دو الگوی رفتاری به‌مثابه آداب و عرف رقابت های انتخاباتی در جوامع دموکراتیک با حفظ برخی الزامهای کلان پذیرفته‌شده است و هرفرد و گروهی که به میدان رقابت می آید باید خود را برای نقدشدن در بی رحمانه ترین شکل و با شدیدترین بزرگنمایی های منفی آماده کند. بدیهی است این نقد ناظر بر کارنامه و برنامه های رقیب است و هیچ کاندیدایی نمی‌تواند خارج از عرف و قانون اتهام های غیر قابل اثبات به رقیب بزند.یکی از الزامهای دموکراسی خواهی و پذیرفتن قاعده های رقابت اما این است که در جریان مبارزه انتخاباتی نمی‌توان اصل انتخابات را، به‌عنوان مسیر و الگوی استاندارد کسب قدرت، زیر سوال برد و همچنین نمی‌توان اصل مشروعیت و اقتدار نهادی که برای کسب قدرت در آن مبارزه می کنیم پرداخت. این مایه شگفتی خواهد بودکه فردی برای کسب ریاست بریک نهادکاندیداشود اما بگوید انتخابات برای کسب آن قدرت امر بیهوده ای است و باید از روش‌های دیگر به آن قدرت رسید. این نیز مایه شگفتی خواهد بود که افراد برای رسیدن به کرسی های پیش بینی شده دریک نهاد مدنی کاندیدا شوند اما درتبلیغات خود اصل آن نهادرا مخدوش سازند. به نظر می رسد از امروز تا روزی که مبارزه و یارگیری برای کسب رأی در انتخابات اعضای هیئت نمایندگان اتا ق های بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی به شکل پیدا و پنهان در جریان است باید از این دو الزام، یعنی احترام نظری و عملی به انتخابات به‌مثابه قلب دموکراسی و مخدوش نکردن اصل نهاد مدنی یعنی اتاق ها، به‌عنوان بخشی از آداب اساسی رقابت دموکراتیک مراقبت کرد. ایجاد شبهه درمسیر مبارزه انتخاباتی با بیان داوری های سست و بی پایه و بیان نادرست از رخدادهای امروز و دیروز و به کارگیری روش‌های نادرست و ضد عقل و منطق از سوی هرگروه و هرکاندیدا به تضعیف بنیادین اتاق نزد مخالفان جدی آن منجر خواهد شد. نقش آفرینی موثر و ارزش آفرین کاندیداها از طریق عضویت دربالاترین رکن اتاق یعنی هیئت نمایندگان، تنها هنگامی معنادار و ممکن است که پیش از آن به دست خود مشروعیت و اقتدار این نهاد را برای جلب چند رأی بیشتر در انتخابات نابود نکرده باشند. قطعا برای تمام فعالان خردمند و نیک اندیش بخش خصوصی بقا و بالندگی اتاق به‌عنوان یک نهاد مدنی که نماد اصلاح طلبی و تحول خواهی بخش خصوصی است؛ بر کسب قدرت نفوذ شخصی و گروهی بیشتر در هیئت نمایندگان مقدم و ارجح است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها