رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 422611

چرا پس از غذا خواب آلود می شوید؟

ساعت 24-اگر پس از خوردن غذا خواب آلود می شوید شما در این موضوع با بسیاری از افراد د در چیزهای روزانه مشترک هستید محققان با شواهدی در حشرات ، مارها ، کرم ها و موشها پس از غذا دست یافتند که به کمای خواب مشهور است

خواب
dir="RTL">ویلیام ج ، استاد علوم اعصاب در موسسه تحقیقاتی اسکرییس در فلوریدا می گوید : این پدیده را مطالعه کرده است . این گفتگو در باره رفتار گونه های مختلف اشاره می کند که واقعا چیز مهمی وجود دارد .

برخی از کارشناسان براین باورند که حیوانات و انسان نیز دارای سیگنال های هوشیاری هستند و وقتی که گرسنه هستند آنها را بیدار و هوشیار نگه می دارد . این سیگنال ها به آنها کمک می کند تا مواد غدایی را به دست بیاورند .این بدان معنا است وقتی حیوان ( یا انسان ) مقدار زیادی خورده باشد این هشدارها و سیگناها ضعیف و کم می شوند و احساس خستگی جایگزین می شود .

محققان دیگر این بر این باورند که تغییرات پس از غذا در گردش خون می تواند علت خواب آلودگی برخی افراد پس از غذا خوردن را روشن کند . پروفسور کشینواستاد علوم بهداشت دانشگاه در ژاپن می گوید : پس از اینکه فردی غذا می خورد به طرز قابل توجهی جریان خون به روده کوچک افزایش می یابد تا روده بتواند غذا را هضم کند و به همین دلیل جریان خون به مغز کاهش پیدا می کند و سبب احساس خواب آلودگی می شود .

در گذشته برخی محققان در این باره به این نتیجه رسیدند که پس از غذا خوردن تغییری در جریان خون به مغز بوجود نمی آید . اما برخی از بررسی های کشینو به این نتیجه رسیده که در میان افرادی که صبحانه را حذف می کنند اندازه گیری جریان خون در مغز این افراد پس از خوردن ناهار کاهش می یابد و ممکن فشار زیادی بوجود اید و باعث تغییرات زیادی در جریان فشار خون شود و در نتیجه سبب خواب آلودگی شود .

در حالی که دانشمندان دقیقا دریافتند

که چرا پس از غذا خوردن خواب آلودگی پیش می آید آنها شروع به یافتن عواملی هستند که بتوانند به خستگی پس از غذا خوردن کمک کنند .

خوردن یک وعده غذایی سنگین ممکن است یکی از عوامل خواب آلودگی باشد . تحقیقات انجام شده در مورد مگس میوه نشان می دهد که میزان وعده غذایی عامل اصلی خواب آلودگی پس از غذا است که حاوی نمک و پروتئین هستند .اما چرا؟ این محقق می گوید یک نظریه این است که خواب به نوعی به هضم غذا کمک می کند . یکی از مطالعات که بر روی مگس میوه بوده و هنوز منتشر نشده است نشان می دهد تغییرات خواب در حشرات راهی است که ، مواد مغذی خاصی از جمله پروتئین را جذب می کنند . این یافته نظریه خواب آلودگی پس از غذا خوردن را تایید می کند که بر جذب مواد مغذی روده اثر می گذارد .

جی کی محقق این نظریه اشاره می کند که شاید کار او در مورد انسان صدق نکند اما برخی از یافته ها مانند ایده هایی است که برخی از غذاها بیشتراز دیگر غذاها سبب خستگی می شوندو برخی از تحقیق های اخیر هماهنگ است .

در مطالعه 2018 در مورد رانندگان کامیون ، افرادی که رژیم های غنی از سبزیجات و چربی ها یی مانند روغن زیتون و لبنیات استفاده می کردند بعد از غذا خواب آلودگی کمتری نسبت به افرادی که از رژیم غذایی غربی که شامل گوشت فرآوری شده ، فست فود و نوشیدنی مصرف می کردند ، داشته اند . کلودیا مورنو، یکی از نویسندگان این مطالعه وپژوهشگر دانشکده بهداشت عمومی برزیل دردانشگاه سانپو می گوید : نتایج به دست آمده نشان می دهد یک رژیم سالم باعث خواب آلودگی کم در طول روز می شود . مطالعه او اشاره به برخی تحقیقیات قدیمی است که نشان می دهد مصرف چربی یا کربوهیدرات سبب خواب آلودگی درطول شبانه روز می شود .

همچنین نتایج مطالعه ای در سال 2018 نشان می دهد که رژیم غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات سبب خواب آلودگی و برخی افزایش نشانه های التهابی به خصوص در بزرگسالان چاق است . جا محقق این تحقیق می گوید با توجه به اینکه فقط برخی غذاها ی خاص تاثیربر خستگی بعد از خواب دارند برخی مطالعات روی انسان پس از خوردن تاثیررا نشان می دهد و برخی اینگونه نیستند .

این محقق تحقیقات خود را روی مگس توضیح می دهد اما روی انسان به دلیل مشکل و گران بودن امکان آزمایش کمتر است اما اگر می خواهید از خواب آلودگی پس از خواب پیشگیری کنید توصیه می شود غذاهای کمتری بخورید بخصوص این روش برای وعده ناهار مفید است

تحقیقات مورنو نشان می می دهد که خوردن غذاهای سالم ، محتوی سبزیجات می تواند به کاهش خستگی بعد از غذا منجر شود اما واقعیت این است که کارشناسان هنوز به تحقیقات خود روی حشرات و خواب آلودگی تحقیق می کنند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها