رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 423429

طرح پیش‌فروش جدید ایران‌خودرو به نفع مردم است یا نه؟

ساعت24-بررسی جزئیات طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو به مناسبت دهه فجر نشان می‌دهد شرکت در این طرح به نظر صرفه اقتصادی دارد اما نمی‌توان از ریسک آن چشم‌پوشی کرد

طرح جدید پیش‌فروش محصولات ایران خودرو ویژه دهه فجر شروع شده و ۱۳ محصول این شرکت قرار است پیش‌فروش شوند. حالا باید دید شرکت در چنین طرحی به صرفه هست یا نه؟ اگر خودرو را برای مصرف خودتان می‌خواهید و به طرح پیش فروش به چشم سرمایه‌گذاری نگاه نمی‌کنید باید بگویم بله، کاملا به صرفه است. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که شرکت در چنین طرحی ریسک بالایی دارد. چراکه در موعد تحویل باید ما به تفاوت سرمایه پرداختی با قیمت روز کارخانه را پرداخت کنید. با این تفسیر اگر در موعد تحویل نتوانید ما به التفاوت قیمت روز خود را پرداخت کنید حکم انصراف را داشته و سود انصرافی که به سرمایه شما تعلق خواهد گرفت تنها ۱۵ درصد یعنی حتی کمتر از سود بانکی خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که معلوم نیست تا یک سال دیگر چه اتفاقاتی در بازار خودرو بیافتد و قیمت فروش کارخانه در موعد تحویل چقدر افزایش پیدا کند. به طور کلی اگر مطمئن هستید که در پایان سال توان پرداخت مابه‌تفاوت قیمت را دارید، شرکت در این طرح برای شما به صرفه‌است.


از طرفی شرکت در این طرح در مورد خودرو‌هایی مثل وانت آریسان که تفاوت زیادی بین قیمت بازار و کارخانه آن‌ها نیست، به نظر صرفه اقتصادی ندارد. چراکه اگر سرمایه لازم برای خرید این خودرو از بازار را دارید همین الان اقدام کنید و به فکر سود مشارکت ۱۸ درصدی برای اختلاف قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی نباشید. تازه ممکن است تا آن زمان هزار و یک تغییر در قیlت خودرو‌ها اتفاق بیافتد.


براساس اطلاعیه شرکت ایران خودرو پیش فروش مشارکت در تولید محصولات این شرکت به مناسبت دهه مبارک فجر بهمن ماه ۹۷ از روز دوشنبه ۱۵ بهمن شروع شده و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد. موعد تحویل خودرو از دی‌ماه ۹۸ تا اردیبهشت‌ماه ۹۹ متغیر است و سود مشارکت برای اغلب خودرو‌هایی که قرار است اسفند ۹۸ تحویل داده شوند ۱۸ درصد است. در صورت انصراف، ۱۵ درصد سود انصراف به مشتریان تعلق می‌گیرد.


شرایط پیش‌فروش وانت آریسان
ایران‌خودرو در طرح پیش‌فروش وانت آریسان پیش‌پرداخت ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته و سود مشارکت سالانه ۱۸ درصد به آن تعلق می‌گیرد. با این حساب در سال آینده و موعد تحویل، این مبلغ پرداختی به ۲۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان می‌رسد. حالا اگر قیمت خودرو درب کارخانه در این یک سال تغییری نکند، باید ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دیگر برای تحویل گرفتن خودرو بپردازید.

شرایط پیش‌فروش پژو ۴۰۵ SLX
مبلغ پیش‌پرداخت تعیین شده برای طرح پیش فروش پژو ۴۰۵ SLX ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که با سود مشارکت ۱۸ درصد حدود ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سرمایه لازم برای خرید این خودرو را پوشش می‌دهد. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار ۶۴ میلیون تومان است و ایران خودرو آن را علی الحساب ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده و اگر بعد از یک سال علی‌الحساب همین قمیت را در نظر بگیریم، برای تحویل خودرو باید ۱۶ میلیون تومان دیگر بپردازید تا با مجموع پرداختی ۳۹ میلیون تومان صاحب خودرو شوید. با این حساب اگر خودرو را نه به عنوان سرمایه که به عنوان کالا می‌خواهید طرح پیشفروش برای شما به صرفه خواهد بود.

شرایط پیش‌فروش پژو ۴۰۵ GLX
مبلغ پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده برای پژو ۴۰۵ GLX که الان در بازار با قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که به آن سود مشارکت ۱۸ درصدی تعلق می‌گیرد و در سال آینده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از قیمت خرید روز کارخانه را پوشش می‌دهد. با توجه به اختلاف ۲۰ میلیونی بین قیمت‌های کارخانه و بازار، موعد تحویل گرفتن خودرو سود خوبی خواهید برد.

شرایط پیش‌فروش سمند LX
قیمت سمند LX در بازار ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، اما با پیش‌پرداخت ۲۴ میلیون تومانی می‌‎توانید در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو شرکت کنید تا یک سال آینده حدود ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از سرمایه لازم برای تحویل گرفتن خودرو را داشته باشید. آن موقع می‌توانید با پرداخت مابه‌التفاوت این مبلغ با قیمت کارخانه که الان ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، صاحب خودرو شوید.

شرایط پیش‌فروش سمند LX EF۷
مبلغ پیش‌پرداخت برای سمند LX EF۷، ۲۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. قیمت کارخانه این خودرو ۴۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و اگر سال آینده در همین حدود بماند با پرداخت ما به التفاوت ۱۶ میلیونی می‌توانید صاحب خودرویی شوید که در بازار به قیمت ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. توجه داشته باشید سود مشارکت در مورد این خودرو کمتر از دیگر خودرو‌های پیش‌فروش شده و ۱۷.۵ درصد است.

شرایط پیش‌فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲
۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان سرمایه‌ای است که باید برای شرکت در طرح پیش‌فروش خودرو به عنوان پیش‌پرداخت در نظر بگیرید. این سرمایه بعد از یک سال با سود ۱۸ درصدی به ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد و اگر تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشود، می‌توانید با پرداخت ما‌به‌التفاوت ۱۸ میلیون تومانی صاحب خودرویی شوید که در بازار با قیمت ۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

شرایط پیش‌فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۵
ایران‌خودرو در طرح پیش‌فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۵ پیش‌پرداخت ۳۰ میلیون تومانی در نظر گرفته و سود مشارکت سالانه ۱۸ درصد به آن تعلق می‌گیرد. با این حساب در سال آینده و موعد تحویل، این مبلغ پرداختی به ۳۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان می‌رسد. حالا اگر قیمت خودرو درب کارخانه در این یک سال تغییری نکند، باید ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دیگر برای تحویل گرفتن خودرو بپردازید.

شرایط پیش‌فروش پژو ۲۰۷i
مبلغ پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده برای پژو ۲۰۷i که الان در بازار با قیمت حدود ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، ۳۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده که به آن سود مشارکت ۱۸ درصدی تعلق می‌گیرد و در سال آینده ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از قیمت خرید روز کارخانه را پوشش می‌دهد. با توجه به اختلاف ۲۲ میلیونی بین قیمت‌های کارخانه و بازار، موعد تحویل گرفتن خودرو سود خوبی خواهید برد.

شرایط پیش‌فروش پژو پارس
قیمت پژو پارس در بازار ۷۴ میلیون تومان است، اما با پیش‌پرداخت ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی می‌‎توانید در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو شرکت کنید تا یک سال آینده حدود ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از سرمایه لازم برای تحویل گرفتن خودرو را داشته باشید. آن موقع می‌توانید با پرداخت مابه‌التفاوت این مبلغ با قیمت کارخانه که الان ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، صاحب خودرو شوید.

شرایط پیش‌فروش پژو پارس LX
۳۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان سرمایه‌ای است که باید برای شرکت در طرح پیش‌فروش پژو پارس LX به عنوان پیش‌پرداخت در نظر بگیرید. این سرمایه بعد از یک سال با سود ۱۷.۵ درصدی به ۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد و اگر تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشود، می‌توانید با پرداخت ما‌به‌التفاوت ۱۸ میلیون تومانی صاحب خودرویی شوید که در بازار با قیمت ۸۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. توجه داشته باشید سود مشارکت در مورد این خودرو کمتر از دیگر خودرو‌های پیش‌فروش شده است.

شرایط پیش‌فروش هایما S۵
ایران‌خودرو در طرح پیش‌فروش هایما S۵ پیش‌پرداخت ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته و سود مشارکت سالانه ۱۸ درصد به آن تعلق می‌گیرد. با این حساب در سال آینده و موعد تحویل، این مبلغ پرداختی به ۸۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. حالا اگر قیمت خودرو درب کارخانه در این یک سال تغییری نکند، باید ۵۰ میلیون تومان دیگر برای تحویل گرفتن خودرو بپردازید. توجه داشته باشید که موعد تحویل این خودرو دیرتر از بقیه و اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ است. یعنی یک سال و چهار ماه بعد.

شرایط پیش‌فروش هایما S۷
اگر قصد شرکت در طرح پیش‌فروش هایما S۷ را دارید بدانید بعد از یک سال و چهار ماه و در اردیبهشت ۹۹ صاحب خودرو خواهید شد. برای این کار باید مبلغ ۸۶ میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت هزینه کنید تا بعد از این مدت سود ۱۸ درصدی نسیب آن شده و حدود ۱۰۱ میلیون تومان از سرمایه لازم برای خرید خودرو به قیمت روز را تامین کند. قیمت کارخانه این خودرو در حال حاضر ۱۵۶ میلیون تومان است و در بازار با قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی خرید و فروش می‌شود. هایما S۷ گران‌ترین خودرو در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو است.

شرایط پیش‌فروش دنا
۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرمایه‌ای است که باید برای شرکت در طرح پیش‌فروش خودرو دنا به عنوان پیش‌پرداخت در نظر بگیرید. این سرمایه بعد از یک سال با سود ۱۸ درصدی به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد و اگر تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشود، می‌توانید با پرداخت ما‌به‌التفاوت ۲۴ میلیون تومانی صاحب خودرویی شوید که در بازار با قیمت ۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها