رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424391

طرح بن‌سلمان برای ایجاد یک امپراتوری رسانه‌ای!

ساعت24 - پس از گذشت چندماه از قتل جمال خاشقجی توسط عوامل عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، همچنان خبرهای زیادی در مورد این رویداد و اقدامات عربستان سعودی برای سرپوش نهادن بر آن منتشر می شود.

محمد بن سلمان
style="text-align:right">پس از گذشت چندماه از قتل جمال خاشقجی توسط عوامل عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، همچنان خبرهای زیادی در مورد این رویداد و اقدامات عربستان سعودی برای سرپوش نهادن بر آن منتشر می شود.

در همین راستا، رسانه های وابسته به سعودی تلاش زیادی برای تحت الشعاع قرار دادن این رویداد انجام داده اند.

در این زمینه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در یادداشتی فاش کرد: عربستان پیش از قتل «خاشقجی» در پی تشکیل امپراتوری رسانه‌ای بود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال طی یادداشتی به سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در بخش رسانه‌های بین‌المللی پرداخته و نوشته است: «ریاض برای بازسازی چهره خود در برابر کشورهای غربی و مقابله با رقبای خود دست به تشکیل امپراتوری رسانه‌ای در سطح جهان زده بود».

این یادداشت می‌افزاید: «محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ماه آگوست سال گذشته با رئیس هیأت مدیره شرکت آمریکایی «وایس مدیا» در یک قایق تفریحی در دریای سرخ دیدار داشته است».

در ادامه این یادداشت آمده است: واکنش رسانه‌های جهان به قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول کار این کشور را برای کنترل اخبار سخت‌تر و توافق صورت گرفته با وایس مدیا را با مشکل روبه رو کرده است.

گفتنی است، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌‌پست، در اکتبر 2018 جهت انجام کار اداری وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد و در آنجا به قتل رسید. پس از گذشت یکصد و اندی روز، چگونگی انجام جنایت و زمان و مکان آن مشخص شده، اما هنوز از جنازه وی خبری نیست.

عربستان سعودی با داشتن یک امپراتوری بزرگ رسانه‌ای تلاش دارد خود را در جهان موجه جلوه داده و پادشاه این کشور را به عنوان خادم حرمین شریفین معرفی کند. همچنین بیشترین تلاش سعودی ها برای معرفی عربستان به عنوان کشوری میانه‌رو در عرصه بین الملل صرف می شود، آنها می خواهند حتی در بین گروه‌های تکفیری هم چهره، حامی شریعت را از خود به نمایش بگذارند و در همین راستا هم طبیعتا تمام رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی در همین چهارچوب عمل می‌کنند.

دلیل اصلی روی آوردن عربستان به کنترل شدید رسانه‌ها، آسیب‌پذیری شدید این کشور نسبت به این پدیده بوده است. هرچند دستگاه عظیم رسانه‌ای آل سعود، در تخریب دشمنان آل سعود تا حدی توانسته دستاوردهایی داشته باشد، نتوانسته برای خود آل سعود وجهه و محبوبیتی ایجاد کند. همچنین در فرافکنی و غافل کردن افکار عمومی از جنایات‌ و خیانت‌های عربستان موفق بوده است.

از سوی دیگر، آل سعود به شدت نسبت به رسانه‌های اندکی که مواضع انتقادی نسبت به این کشور دارند، واکنش نشان می‌دهند و خواستار سیطره کامل بر خروجی رسانه‌ها و جریان گردش اطلاعات در جهان عرب هستند. در نتیجه باید گفت که «رسانه آزاد» در منطقه عربی، یکی از مهم‌ترین نقاط آسیب‌پذیری عربستان سعودی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها