رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424403

حسرت ابتکار در ۴۰ سالگی انقلاب: جهاد اکبر نکردیم، به اخلاق نرسیدیم

ساعت24-معاون رئیس‌جمهور گفت: گزارش سازمان ملل درباره شاخص توسعه انسانی کاملا نشان می‌دهد که ایران از یک کشور فقرزده، چطور به کشوری درحال پیشرفت و در آستانه‌ی ورود به دایره کشورهای خیلی توسعه‌یافته قرار دارد.

معصومه ابتکار
انقلاب اسلامی در ایران چهل ساله شد. چهل سال مرز پختگی محسوب می شود. در خیلی از حوزه های توسعه ای پیشرفت ها و جهش های معنی‌دار و چشم گیری را شاهد بودیم. البته در کنار این پیشرفت ها، مشکلاتی نیز در کشور بر اثر تحریم ها و برخی سوء مدیریتها وجود داشته و دارد که رفع آنها نیازمند تدبیر و هم افزایی تمام ارکان های حاکمیت است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور که در ۲۲ بهمن ۵۷، ۱۷ سال داشت، امروز ضمن برشمردن دستاوردهای انقلاب به ویژه در حوزه زنان، می گوید: وضعیت امروز ایران با قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و حرف کسانی که شبهه آفرینی می کنند هیچ مبنایی ندارد.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با معصومه ابتکار را در ادامه بخوانید.

*****

در آستانه‌ی پیروزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم. به نظر شما بزرگترین حسرت و مهم‌ترین دستاورد چهل سال اخیر چه بوده است؟

حسرتی که به آن نرسیدیم اخلاق در حوزه‌ی سیاسی است.

منظورتان در حوزه عدم تحقق اخلاق سیاسی، انتقاد به یک جناح خاص است یا هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا را شامل می شود؟

خیر، اصلا به این شکل نگاه نمی‌کنم. به طور کلان می گویم که بداخلاقی‌ها، بی‌انصافی‌ها و استفاده از بهتان و تهمت برای تخریب رقیب در حوزه‌ی سیاسی بسیار زیاد است.

علت چنین حسرتی را چه می‌دانید؟

علتش این است که جهاد اکبر نکردیم. همیشه جهاد اکبر در کنار مبارزه با استکبار مورد تاکید امام خمینی بود. فکر می‌کنم که این جهاد اکبر فراموش شده است.

از نظر شما دستاوردهای مهم چهل سال اخیر ایران چه مصادیقی هستند؟

حرکت پرشتاب ما در شاخص‌های توسعه انسانی را هم می‌توان از جمله مهم ترین دستاورد انقلاب در نظر گرفت. امروز ایران در دایره کشورهای دارای توسعه انسانی خیلی بالا قرار دارد. این دستاورد در حالی حاصل شد که کشور با مشکلات فراوانی اعم از هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های سخت دست و پنجه نر می کرد اما امروز جزو کشورهای با توسعه انسانی بالا محسوب می شود.

در شاخص‌های مربوط به زنان، ما گزارش چهل ساله‌ی وضعیت زنان را برای اولین بار منتشر کرده‌ایم که گزارش بی‌نظیری است، از بین ۲۰۰ شاخص وضعیت مربوط به زنان، ۴۰ شاخص را انتخاب کردیم و روند چهل ساله را درنظر گرفتیم تا مشخص شود، از کجا به کجا رسیده‌ایم. البته در برخی شاخص ها اطلاعات پایه از دوره زمانی کمتری موجود بود.

در مجموع تحولات مربوط به جامعه زنان ایران بسیار بسیار چشمگیر است؛ مشخصا بخش ها و زمینه هایی هستند که بعد از انقلاب امکان فعالیت زنان در آن عرصه ها فراهم شد. مثلا خانواده‌های سنتی و مذهبی قبل از انقلاب چندان مایل به تحصیل فرزندان دختران نبودند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نگاه و دیدگاه تغییر کرد. در حوزه بهداشت و درمان نیز همین اتفاق افتاد.

نمونه دیگر در حوزه ورزش است. اگر این چارچوب موازین دینی برای رشته‌های ورزشی به وجود نمی‌ آمد، همچنان بسیاری از خانواده‌های متدین و سنتی اجازه‌ی حضور در عرصه ورزش را به دختران خود نمی‌دادند اما بعد از انقلاب این نگاه عوض شد و زنان و دختران ما امروز در آوردگاه های جهانی قهرمانی‌های زیادی را برای کشور به دست آوردند. البته این‌ها دستاوردها دلیلی بر نفی ایراداتمان نیست. ایراد و مشکل هم داریم و برای آن هم یک گزارش تحلیلی می‌دهیم.

پاسخ شما به کسانی که شبهه افکنی می کنند و به جوانان آدرس و اطلاعات غلط می دهند و می‌گویند «وضعیت اقتصادی مردم در زمان شاه خوب بود و تنها خدماتی همچون برق و آب رایگان نبود» چیست؟

در آن زمان سطح سواد زنان ایرانی ۳۵ درصد بوده است اما امروز نزدیک ۸۹ درصد زنان باسواد هستند. شتاب رشد نرخ سواد در زنان بیشتر از مردان است که یکی از بالاترین شتاب های نرخ سواد بین کشورهای دنیا محسوب می شود. قبل از انقلاب، کمتر از ۵ درصد از زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی داشتند اما امروز با احتساب دوره‌ی کاردانی، بالای ۲۷ درصد زنان تحصیلات دانشگاهی دارند. در مجموع وضعیت امروز با قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و چنین حرفی مبنایی ندارد.

در زمان رژیم شاه در روستاها که هیچ، در شهرها نیز پزشک نداشتیم. امروز پزشکان زن درصد قابل توجهی هستند، رشد بسیار خوبی را در تعداد پزشکان زن و متخصصین زن در رشته های مختلف داریم. بسیار از لحاظ شاخص های توسعه ای شرایط ایران با آن دوران تغییر کرده است.

شاخص توسعه انسانی یک شاخص بین‌المللی است، گزارش سازمان ملل درباره این شاخص کاملا نشان می‌دهد که ایران از یک کشور فقرزده، چطور درحال پیشرفت و در آستانه‌ی ورود به دایره کشورهای خیلی توسعه‌یافته است.

امروز، پسران و دختران روستایی به راحتی می‌توانند وارد دانشگاه شوند. تحقق این امکان در پیش از انقلاب و به طور روشن سال ۵۵ یک رویای غیرقابل تصور محسوب می‌شد که جوان یک روستایی مدارج بالای تحصیلات عالی دانشگاهی را طی کند، البته این مسئله به هیچ عنوان نفی مشکلات نیست چون امروز نیز در بعضی جاها دختران و پسرانی داریم که هنوز به مدرسه هم نمی‌روند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها