رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424543

گزارش به روز شده پامپئو درباره قتل خاشقجی به کنگره

ساعت 24- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گف، وزیر خارجه این کشور گزارش به روز شده‌ای را درباره قتل خاشقجی به کنگره ارائه کرده است.

پامپئو
style="text-align:justify">به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کاخ سفید اخیراً به دلیل عدم ارائه گزارش مربوط به پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی و اینکه آیا ولیعهد عربستان دستور این قتل را داده بر اساس ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی کنگره، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما با کنگره به صورت منظم از زمان قتل این روزنامه نگار در ارتباط هستیم. ما تأیید می‌کنیم که وزارت خارجه یک گزارش به روز شده را به کنگره ارائه کرده است. ما با کنگره به رایزنی ادامه می‌دهیم. این مقام آمریکایی، اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

خاشقجی روز دوم اکتبر سال گذشته میلادی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما هرگز بازنگشت. در ابتدای امر دولت عربستان دست داشتن در قتل وی را رد کرد، اما بعداً مشخص شد که گروهی ویژه وی را کشته و جسدش را مثله کردند. در ارتباط با این قتل، ۱۱ تن متهم شده‌اند.

طبق یک گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مظنون به صدور دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی است. حال سناتورهای آمریکایی می‌خواهند صدور تسلیحات به عربستان را محدود کنند.

سنای آمریکا فشار بر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، افزایش داده است. در همین راستا، گروهی از سناتورهای آمریکایی طرح قانونی را برای محدود کردن صدور تسلیحات به عربستان سعودی تهیه کرده‌اند.

افزون بر این، روز جمعه مهلت تعیین‌شده از سوی کنگره آمریکا در ماه اکتبر گذشته برای ترامپ در رابطه با نظر دولتش در مورد قتل خاشقجی به پایان رسید. دونالد ترامپ بایستی تا این تاریخ اعلام می‌کرد که آیا بر اساس اطلاعات دولت او، محمد بن سلمان، ولیعهد پرقدرت عربستان سعودی، آمر این قتل بوده است یا نه.

دولت آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که به چنین مهلتی توجه نخواهد کرد. یکی از کارکنان کاخ سفید گفته بود که از نظر ترامپ، او وظیفه ارائه چنین سندی را ندارد. اما خوان پاخوان از حزب دموکرات گفته بود که ترامپ راه دیگری ندارد. به گفته پاخوان، ترامپ "یا قانون را رعایت می‌کند یا آن را نقض می‌کند". الیوت انگل، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کرده بود که امتناع از خواست کنگره، ضرورت واکاوی انگیزه‌های سیاست خارجی ترامپ را نشان می‌دهد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، تازه‌ترین نتایج تحقیقات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز این ظن را تقویت می‌کنند که محمد بن سلمان "دستور" قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را داده باشد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، ولیعهد سعودی سپتامبر سال ۲۰۱۷ به یکی از مشاوران خود گفته بوده، چنانچه بازگرداندن خاشقجی به عربستان عملی نشود، او خود با "یک گلوله" حساب این روزنامه‌نگار منتقد را خواهد رسید.

گرچه دولت آمریکا به خاطر این جنایت در نوامبر سال گذشته میلادی تحریم‌هایی را علیه ۱۷ مقام کنونی و پیشین پادشاهی عربستان وضع کرد، اما نه ولیعهد و نه دیگر رهبران سیاسی ریاض شامل این تحریم‌ها نمی‌شدند. از این گذشته، اندک‌زمانی پس از این تحریم‌ها ترامپ تصریح کرد که آمریکا "شریک ثابت‌قدم" عربستان سعودی باقی می‌ماند.

هدف طرح لایحه ارائه‌شده در روز پنجشنبه گذشته از سوی جمهوری‌خواهان و اپوزیسیون دموکرات سنای آمریکا، ایجاد محدودیت برای فروش تانک، جت‌های جنگنده و دیگر سلاح‌های نظامی به ریاض است.

این طرح همچنین اعمال تحریم‌هایی علیه آن دسته از شهروندان عربستان سعودی را پیش‌بینی کرده که در قتل خاشقجی سهیم بوده‌اند. از سوی دیگر، طرح مزبور وزارت خارجه آمریکا را موظف به تهیه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی و نقش این کشور در مناقشه یمن می‌کند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، در جریان سفرش به واشنگتن هشدار داد که متهم کردن محمد بن سلمان به دست داشتن در قتل خاشقجی، عبور از "خط قرمز" ریاض محسوب می‌شود. الجبیر پس از دیدارش با پامپئو مدعی شد که ولیعهد عربستان سعودی فرمان قتل این روزنامه‌نگار منتقد را صادر نکرده است.

در این میان، نامزد جمال خاشقجی که شهروند ترکیه است، نسبت به تغییر موضع دولت آمریکا در خصوص این پرونده ابراز امیدواری کرده است. خدیجه چنگیز در جریان معرفی کتابی درباره خاشقجی در استانبول گفت، امیدوار است که کنگره جدید آمریکا "خیلی دقیق" پرونده قتل روزنامه‌نگار سعودی را دنبال کرده و ترامپ نیز موضع خود را در این خصوص تغییر دهد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها