رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424707

اختلافات، ولی عهد سعودی و ابوظبی؛ از یمن تا خاشقچی

ساعت24- یک وبسایت فرانسوی از اختلافات میان «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» نوشت و تاکید کرد که امارات و عربستان سعودی اهدافی متفاوت در یمن دارند.

style="text-align:justify">پایگاه فرانسوی «مدیا پارت» نوشته است که «محمد بن زاید»، ولی عهد ابوظبی و مرد شماره یک امارات، مُرشد و راهنمای «محمد بن سلمان» است و این دو علی‌رغم تلاشی که برای بازطراحی (نقشه سیاسی) منطقه می‌کنند، در برخی مسائل همچون قتل جمال خاشقچی و جنگ یمن به اختلاف رسیده‌اند.

به نوشته این پایگاه فرانسوی، «محمد بن سلمان» شخصیت شناخته شده‌ای دارد و در تمامی جهان به مدیریت تنش‌زا و ناکامی‌های پر سر و صدایش شناخته می‌شود. از جمله ناکامی‌هایش در جنگ یمن و شکست محاصره قطر و عدم تأثیرگذاری بر درگیری‌های عراق و سوریه؛ علاوه بر این شک و تردیدهای بسیاری در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۳۰ وی وجود دارد.

به عقیده مدیا پارت، اما «محمد بن زاید»، خنده‌هایش، حقیقت تاریکی را پنهان می‌سازد. او مخالفان سیاسی‌اش را به هیچ وجه تحمل نمی‌کند و هیچ گونه تسامحی با هر آن چه به اسلام سیاسی مرتبط باشد، ندارد. کارشناسان منطقه به علت نقشی که در هدایت محمد بن سلمان دارد، به او لقب «عروسک گردان» داده‌اند.

دو شخصیت سیاسی در جنگ اقتصادی علیه قطر یا قلع و قمع صدای مخالفانشان هم رأی هستند، اما در خصوص جنگ یمن شکاف‌هایی میانشان ایجاد شده است. چرا که دو طرف دشمنان و اولویت‌های خود را در یمن دارند. برای بن زاید، اخوان‌المسلمین در یمن و خارج از آن دشمن شماره یک امارات محسوب می‌شود، اما برای بن سلمان حوثی‌ها هستند که اولویت دارند.

از سوی دیگر عربستان سعودی ارتباطاتی با جنبش «الاصلاح» (وابسته به اخوان‌المسلمین) برقرار کرده که خشم ابوظبی را برانگیخته و امارات نیز پیمان‌های سری را با گروه‌های تروریستی به امضاء رسانده و با مخالفت عربستان سعودی مواجه شده است.

مدیا پارت در ادامه نوشت که همچنین دو کشور اهداف یکسانی نیز در یمن ندارند؛ ولی‌عهد ابوظبی در آرزوی سیطره بر جنوب یمن و تنگه باب‌المندب است تا از این طریق استراتژی حضور مستقیم در گذرگاه‌های دریایی از خلیج فارس تا دریایی سرخ را عملی کند و این راهبردی است که مدت‌هاست برای کارشناسان مشخص شده، اما استراتژی عربستان سعودی در یمن هنوز کاملا مشخص نیست.

«مارک لاویرن» مدیر مرکز ملی پژوهش‌های علمی در فرانسه به مدیا پارت در این خصوص گفت: استراتژی دریایی امارات با هدف جست‌وجوی سرزمین‌ها و مواد خام در آفریقا طرح‌ریزی می‌شود و اینکه این استراتژی در چارچوب دوران پس از تمام شدن نفت و خروج آمریکا از منطقه، جای می‌گیرد. از این رو امارات تمامی قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و نیروهایش را در جزیره «سقطری» و باب‌المندب مستقر می‌کند و از سوی دیگر در بنادر سومالی و اریتره و حتی سودان نیز حضور دارد.

«لاویرن» ادامه می‌دهد: در زمانی که امارات نگاهش به فراسوی مرزهاست، عربستان سعودی همچنان در مشکلات داخلی‌اش در خصوص بودجه یا مسائل اجتماعی و فرهنگی غرق است و حاکمان سعودی به حاشیه راندن نخبگان تکنوکرات و شیعه و جامعه بزرگ تاجران در حجاز مشغولند.

پایگاه «مدیا پارت» در بخش دوم گزارش خود می‌نویسد که مسائل دیگری نیز وجود دارد که باعث اختلاف و تنش در رابطه دو ولیعهد شده است، یکی جنجال «سعد الحریری» بود که محمد بن زاید مجبور شد از «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بخواهد تا ورود به ماجرا سعد الحریری را نجات دهد.

مسأله دیگر جنجال «جمال خاشقچی» بود و «محمد بن زاید» از آن جایی که به عنوان مربی بن سلمان شناخته می‌شد، تلاش می‌کرد خود را از بد نامی ایجاد شده برای بن سلمان به دور نگه دارد. از این رو به یک حمایت ساده از، ولی عهد سعودی در این ماجرا اکتفا کرد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها