رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424712

برای درمان پرخوری چه باید کرد؟

ساعت 24- اگر دارید خودتان را به کشتن می‌دهید تا وزنتان کاهش پیدا کند، و اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که خیلی اشتها دارید و از غذا خوردن هم لذت می‌برید، یکی از عواملی که باید با آن دست و پنجه نرم کنید پرخوری است. در این راهنما ترفندهایی را برایتان جمع آوری کرده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

style="text-align:justify">هر لقمه‌تان را بشمارید

پیش از اینکه شروع به خوردن کنید، هر چیزی که روی میز غذاست را بررسی کرده و آنچه که می‌خواهید بخورید را برای خودتان قسمت کنید. بخاطر داشته باشید که اندازه‌ی هر پرس یک کلید است!

فقط آنچه که بنظر میرسد سالم است را انتخاب نکنید
اگر خودتان را از غذاهای لذیذ محروم کنید، به ولع می‌افتید و در نتیجه پرخوری می‌کنید. متأسفانه من از تجربه‌ی شخصی‌ام در اینباره می‌گویم!

بشقابتان را با میوه و سبزیجات پر کنید
اینکه همیشه ابتدا بشقابتان را با میوه و سبزیجات پر کنید و جای کمتری برای غذاهای پر کالری بگذارید ایده‌ی خوبی است.

کوچک‌ترین بشقاب ممکن را استفاده کنید
به این خاطر می‌گوییم کوچک‌ترین بشقاب ممکن را استفاده کنید، چرا که بعید بنظر می‌رسد دوباره آنرا از غذا پر کنید. البته می‌دانم که این کار کمی دردآور است.

آرام باشید
اگر می‌توانید بین هر لقمه چنگال یا قاشق خود را زمین بگذارید. آرام غذا خوردن به شکم شما فرصت خواهد داد که به مغزتان بگوید «می‌دونی چیه؟ من دیگه پر شدم!» ۲۰ دقیقه پس از زمانی که شروع به غذا خوردن می‌کنید، مغزتان پیغامی مبنی بر اینکه دیگر بس است، دریافت می‌کند. پس کافیست تا غذا خوردنتان را ۲۰ دقیقه طول دهید تا متوجه شوید که واقعاً نیاز به هیچ ترفند دیگری ندارید!

از پشت میز بلند شو، آنجا دیگر چیزی برای خوردن نیست
وقتی دست و جیب‌هایتان، یا اگر خیلی امیدوار باشیم همان بشقاب کوچکتان را پر کردید، از غذاها دور شوید. من مطمئنم که در اغلب موارد، ما غذاهای لذیذ که در دسترسمان است را بدون اینکه فکر کنیم می‌خوریم. پس بهترین راه این است که از این وسوسه خودمان را دور کنیم.

از نه گفتن نترسید
اگر چیزی که از شما می‌خواهند، چیزی نیست که چشمتان دنبالش باشد، هیچ مشکلی نیست، فقط بگویید نه! خوردن، به این معنی نیست که بخاطر خواست دیگر خودتان را پر از غذا کنید! خوردن برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن است.

به احساساتتان توجه کنید
خیلی از ما برای اینکه احساس راحتی کنیم از غذاها استفاده می‌کنیم، که البته این کار در دراز مدت می‌تواند استرس زا هم باشد. مراقب خودتان باشید، و از چیزهایی که می‌خورید آگاه باشید. خود آگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا براحتی از خیر یک میز پر از غذا و نوشیدنی بگذرید.

خودتان را گرسنه نگاه ندارید
این طبیعی است که با کمی احساس گرسنگی به مهمانی بروید، اما سعی کنید تا پیش از هر وعده‌ی غذایی احساس گرسنگی شدید نکنید. در غیر اینصورت نه تنها به مصرف بیش از اندازه گرایش پیدا خواهید کرد، بلکه سوخت و ساز بدنتان نیز کاهش پیدا خواهد کرد، که تمام فداکاری‌هایتان را از بین خواهد برد.

شلوارهای چسبانتان را در کمدتان رها کنید
پوشیدن لباس‌های گشاد برای پنهان کردن شکمتان، چیزی است که حقیقتاً به شما اجازه‌ی خوردن بیش از اندازه می‌دهد! البته نباید لباس‌های چسبان و بدن نما هم بپوشید، اما لباس‌هایی استفاده کنید که همیشه از اضافه وزنتان شما را آگاه کند. پوشیدن چنین لباس‌هایی به شما کمک خواهد کرد تا پیش از اینکه سراغ بشقاب سوم یا چهارم بروید دوباره فکر کنید.

آب فراوان بنوشید
یکی از راحت ترین راه‌ها برای جلوگیری از افراط در خوردن، این است که آب فراوان بنوشید. نوشیدن آب زیاد علاوه بر دفع سموم، به شما کمک خواهد کرد تا سریع‌تر احساس سیری کنید.

فقط به مهمانی‌ها توجه نکنید
برای جلوگیری از پرخوری تنها نباید در مهمانی‌ها هواستان را جمع کنید. بین مهمانی‌ها و پارتی‌هایی که می‌روید، سعی کنید غذاهای سالم بخورید. غذاهایی سالم با مقادیر زیادی از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌جات و پروتئین.

همیشه ورزش کنید
خیلی خیلی اهمیت دارد که از ورزش کردن دست بر ندارید. ورزش علاوه بر اینکه به کاهش یا کنترل وزن شما کمک می‌کند، می‌تواند فشار خون شما را نیز کنترل کرده و استرس‌هایتان را کاهش دهد.

واقع بین باشید
احتمالاً می‌خواهید چند ده کیلویی وزن کم کنید. پس به خودتان زمان دهید و برای حفظ وزنتان و کاهش تدریجی آن تلاش کنید. به این ترتیب درباره‌ی زمانتان آسان بگیرید تا به اهدافتان برسید.

درباره‌ی برنامه‌هایی که دارید اجتماعی باشید
خیلی راحت است، برنامه‌هایتان را به همه بگویید! در این صورت به احتمال خیلی بیشتری به برنامه‌تان خواهید چسبید. پس اهدافتان را توییت کنید، در فیس‌بوکتان بنویسید و حتی در وبلاگتان آن‌ها را پست کنید.

بسیار خب، این هم از این. به خاطر داشته باشید که از این پس دیگر همه چیز به خودتان بر می‌گردد. همچنین از یاد نبرید چیزی که همه‌ی ما آنرا فراموش می‌کنیم جلوگیری از افزایش وزن است! من توصیه می‌کنم که به خودتان زمان دهید و بدون اینکه خودتان را غرق کنید، از خوراکی‌های متنوع هم لذت ببرید.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها