رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424773

بازار ارز امروز از حرف رئیس بانک مرکزی رمزگشایی می‌کند

صدای زنگ افزایش دلار را باید شنید ؟

ساعت24-این روزها کسانی مثل عبدالناصر همتی که در کارنامه‌اش فعالیت در سطح بالای تلویزیون دولتی و حکومتی دیده می‌شود از پدیدآورندگان شبکه‌های اجتماعی بسیار ممنون هستند که رسانه‌ای نیرومند، ارزان ، کم دردسر و انحصاری در اختیارشان گذاشته تا بدون اینکه با خبرنگاران رودررو شوند حرف‌هایی که دلشان می‌خواهد را به گوش مدیران بالاتر و شهروندان برسانند.

حبر
همتی از اینستاگرام به‌مثابه رسانه اختصاصی استفاده کرده و پیام‌های خود را از مسیر این شبکه اجتماعی درباره نرخ ارز و دلار که مهم‌ترین موضوع روز اقتصاد ایران است به جامعه پمپاژ می‌کند . او در تازه‌ترین نوشته اینستاگرامی اش از خود تعریف کرده و نوشته است : ده‌ها نفراز راهپیمایان، با دیدن حقیر، ابراز لطف کرده و عموماً نسبت به حقیر و عملکرد بانک مرکزی در این دوره سخت، ابراز محبت کرده و قدردان بودند. انصافاً قوت قلبی بود جهت ادامه راه.

اما پس‌ازاین تعارف وی می‌نویسد : "سؤالی در ذهن برخی بود که درسته بانک مرکزی نمی‌خواهد قیمت دلار پایین بیاید؟ گفتم نعوذبالله! مگر ممکنه؟ برای بانک مرکزی در کنار تقویت ارزش پول ملی، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نیز مهم است، ولی این بدان مفهوم نیست که از کاهش نرخ ممانعت کرده یا در پی افزایش آن باشیم." به‌این‌ترتیب رئیس‌کل بانک مرکزی وجود و اصل این شبهه را که در بازار ارز بسیار شنیده می‌شود و می‌گویند بانک مرکزی و دولت برای قیمت هر دلار رقمی بین 11 تا 12 هزارتومان را مناسب می‌دانند را تائید کرد اما او اراده بانک مرکزی را برای دست‌کاری در قیمت ارز را انکار کرد و به جمله کلیشه‌ای دو رئیس سابق و اسبق بانک مرکزی یعنی سیف و بهمنی پناه برد که برای بانک مرکزی ثبات نرخ ارز نیز اهمیت دارد . همتی اما در ادامه از اصرار و توصیه‌های قبلی خود مبنی بااینکه مردم اگر به بازار ارز بیایند زیان می‌کنند پا پس کشیده و می گوید اگر نرخ تبدیل دلاربه ریال ایران در بازار به سمت بالا میل کند بانک مرکزی از این کار ممانعت نخواهد کرد . آیا با این حرف همتی به بازارگردانان ارز پیام داد؟ به نظر می رسد این سخن رئیس‌کل بانک مرکزی که ممانعتی برای افزایش قیمت دلار درمیان نیست یک پیام کلیدی برای بازار ارز خواهد بود .

همتی در این نوشته اینستاگرامی ادامه می دهد: " تاکید داشتند که تلاش بیشتری برای کاهش نرخ دلار بشود. گفتم من هم معتقدم نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد" دقت در این متن کوتاه نشان می دهد رئیس بانک مرکزی ایران به جای اینکه شفاف و صریح با شهروندان سخن بگوید از سرعمد گونه ای پیام می دهد که حرفهایش اسرارآمیز جلوه کند و شاید از فن و ترفند هنر رسانه‌ایش استفاده می‌کند تا هم چیزی گفته باشد هم چیزی نگفته باشد. اقتصاددانان باوردارند هیچ کالایی از جمله دلار که درنهایت یک کالا به حساب می آید ارزش ذاتی ندارد و ارزش آن در بازار و از سوی نیروهای تقاضا و عرضه تعیین می‌شود و این حرف همتی را نشانه نگاه ویژه وی به دلار نشان می دهد که گویا چون موم در دستان اوست و هرگاه بخواهد درجهت افزایش ارزش پول ملی که همان ترجمان کاهش ارزش ارزخارجی به ریال است آن را تعدیل می‌کند. کارشناسان باوردارند نکته اصلی حرف و پیام رئیس بانک مرکزی در بخش میانی نوشته اش پنهان شده است که نشان می دهد اگر نرخ تبدیل دلار به ریال افزایش یابد بانک مرکزی دیگر مداخله نخواهد کرد وبه همین دلیل احتمال دارد بازارگردانان این پیام را بگیرند و اگر بازار مساعد بود آن را به سود خود مصادره کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها