رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424794

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: باز شدن مجدد پرونده PMD غیرممکن است/ نمیتوان واردات رادیوداروها را به بخش خصوصی سپرد/ نتوانستن اروپاییها را به پای نخواستن آنها نگذاریم

ساعت24-سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مسئله بسته شدن PMD، پروسه سیاسی و حقوقی خود را طی کرده و نمی‌تواند مجددا باز شود ولو اینکه آمریکایی‌ها خیلی به دنبال چنین موضوعی باشند.

کمالوندی
بهروز کمالوندی در پاسخ به این سوال که ادعای بلومبرگ مبنی بر تصمیم آمریکا برای فشار به آژانس برای گسترش نظام بازرسی‌ها و بازگشایی پرونده PMD تا چه حد درست است و ارزیابی شما از رویکرد آژانس در شرایط کنونی چیست، اظهار کرد: اینکه آمریکا بخواهد فشار بازرسی و تحریم را بیشتر کند، امری طبیعی است و نکته جدیدی مطرح نشده است. آنها تلاش خود را می‌کنند تا مجدداً پرونده PMD باز شود، در حالیکه عملاً این موضوع غیرممکن است.

وی افزود: در زمان برجام هم این مساله مطرح شده بود. اما مسئله PMD روندی حقوقی و سیاسی را طی کرده و نمی‌تواند باز شود، ولو اینکه آمریکایی‌ها خیلی به دنبال چنین موضوعی باشند. به هر حال آنها به روش‌های مختلف تلاش خودشان را دارند. ما هم تلاش خودمان را داریم و تاکنون موفق شدیم تلاش‌های آنها را خنثی کنیم.

طراحی سایت آب سنگین توسط متخصصان ایرانی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص وضعیت بازطراحی سایت آب سنگین خنداب و اینکه آیا چینی‌ها همچنان کم‌کاری می‌کنند، گفت: ما کار را دنبال می‌کنیم اگرچه از ابتدا اتکا به یک کشور خاص نداشتیم. چینی‌ها در حال حاضر با ما کار می‌کنند و مشکل خاصی وجود ندارد. اما آنچه مسلم است اینکه طراحی اولیه، مفهومی و تفصیلی توسط متخصصان ما انجام می‌شود. نقشی که چینی‌ها در کنار آمریکای‌ ها و بعداً در کنار انگلیسی‌ها داشتند، این بود که در جاهایی که باید کمک و مشاوره می‌دادند، حضور داشتند.

چینی‌ها برای بازطراحی آب سنگین خنداب از سوی آمریکا تحت فشار هستند

کمالوندی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما تجربه PIE یا آزمایشات بعد از پرتودهی را نداریم، آنها این کار را برای ما انجام می‌دهند چون یکبار این مسیر را رفته‌اند و چنین راکتوری را داشته‌اند. آمریکایی‌ها هم به همین صورت. انگلیسی‌ها هم اگرچه چنین راکتورآب سنگین نداشته‌اند اما فردی که در این مسئولیت قرار داده‌اند، در این زمینه تخصص دارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق سند رسمی که با کشورهای طرف برجامی به امضاء رسیده، آنها تعهد کرده‌اند کمک‌های خدماتی، تامین تجهیزات و غیره به کشورمان ارائه کنند.

این مسئول تصریح کرد: فعلاً مراحل پایانی طراحی را طی می‌کنیم و تا اینجا مشکلی نداشته‌ایم و بر اساس زمان پیش رفته‌ایم. اگرچه می‌دانیم چینی‌ها تحت فشار سنگینی از سوی آمریکایی‌ها هستند.

نتوانستن اروپایی‌ها را به پای نخواستن آنها نگذاریم

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص ارزیابی از سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» بیان کرد: این موضوع در حوزه وزارت امور خارجه است و بهتر است آقای عراقچی اظهارنظر کنند. اما بر اساس تجربه و دو ماموریتی که در اروپا داشتم، قبلاً یادآور شدم که باید دو موضوع را از هم تفکیک کنیم. یکی خواست و دیگر توان اروپا است. اروپا خیلی جاها می‌خواهد ولی نمی‌تواند. نباید به اشتباه بیفتیم و نتوانستن اروپایی‌ها را به پای نخواستن آنها بگذاریم.

درصورتی که قرار باشد تعهداتمان را اجرا نکنیم، سرعت ما خیره‌کننده خواهد بود.

کمالوندی افزود: به هرحال اقتصاد اروپا به اقتصاد آمریکا گره خورده است و فشار زیادی روی آنهاست. همین که تا اینجا آمده‌اند، فشار زیادی را متحمل شده‌اند، اما این مساله تامین‌کننده خواست ما نیست. آقای عراقچی هم متذکر شدند که این اقدامات نمی‌تواند مشکلات ما را برطرف کند و خواسته‌های ما بیشتر از این‌هاست. برعهده مسئولان رده بالای کشور است که در مورد اقدامات اروپایی‌ها تصمیم بگیرند و همانگونه که گفته شده باید با شتاب بیشتری اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ما خود را در سازمان انرژی اتمی آماده می‌کنیم که اگر مسئولان رده بالای هیات نظارت اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم اجرای تعهدات از طرف مقابل، بیش از این نمی‌تواند به تعهدات خود در برجام ادامه دهد؛ بنابراین باید بتوانیم به سرعت پیش برویم و می‌توانم بگویم درصورتی که قرار باشد تعهداتمان را اجرا نکنیم، سرعت ما خیره‌کننده خواهد بود.

انتشار اطلاعات تجاری در گذشته، باعث شد به مشتریان‌مان فشار بیاورند

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه خروج آمریکا از برجام بر همکاری هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا سایه اندخته است، توضیح داد: به هرحال آمریکا با اعمال تحریم به کشورهای مختلف فشار وارد می‌کند. حتی در حوزه‌های برجامی مثل بازطراحی و ایزوتوپ‌های پایدار معافیت‌های شش ماهه می‌دهد. این امر قابل قبول نیست که به کشورهای طرف این فعالیت‌ها فشار می‌آورد. ما امیدواریم این کشورها زیر بار فشار آمریکا نروند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص آخرین وضعیت رایزنی‌ها برای فروش آب سنگین به چند کشور اروپایی بیان کرد: این‌ها اطلاعات تجاری هستند و در گذشته هم که اطلاعاتی منتشر کردیم، باعث شد به مشتریان مان فشار بیاورند و کار را سخت کنند.

مشکلی در رابطه با تامین رادیودارویی در کل کشور نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره نیاز بسیاری از بیماران صعب‌العلاج به داروهای هسته‌ای و اینکه آیا با توجه به تحریم‌ها ورود این داروها به ایران امکان دارد یا خیر، پاسخ داد: ما مشکلی برای تامین رادیودارو برای کل کشور نداریم. برخی رادیوداروها را مطرح می‌کنند که بعضاً در گذشته هم در ایران نبوده است. مواردی داریم که برای تامین رادیوداروهایشان به کشورهای دیگر می‌روند، ولی در خصوص مواد رادیودارویی که تا بحال در داخل کشور تولید می‌شده یا مواردی که از بیرون تامین می‌کردیم، تا این لحظه مشکلی نداریم. ممکن است مشکلاتی در توزیع بوده است یا بموقع نرسیده باشد.

نمی‌توان واردات رادیوداروها را به بخش خصوصی سپرد

کمالوندی افزود: فرق رادیودارو با داروهای دیگر این است که داروهای دیگر عمر دارند و هر شرکت خصوصی هم می‌تواند وارد کند ولی رادیودارویی که ما وارد می‌کنیم، طول عمر خیلی کوتاهی دارند و نمی‌شود به بخش خصوصی سپرد. اما به هرحال ما باید در بلندمدت حداقل در بخش توزیع داخلی به فکر ورود شرکت‌های خصوصی هم باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها