رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424953

رکوردشکنی حضور زنان در سینمای جهان

ساعت 24-براساس تحقیقات جدید از فیلم‌هایی نظیر «مکانی آرام» تا «تولد یک ستاره» زنان در سال ۲۰۱۸ در راس بسیاری از تولیدات سینمایی جهان حضور داشتند.

style="text-align:justify">به گزارش وِرایِتی، براساس تحقیقات جدید از فیلم‌هایی نظیر «مکانی آرام» تا «تولد یک ستاره» زنان در سال ۲۰۱۸ در راس بسیاری از تولیدات سینمایی جهان حضور داشتند.

از ۱۰۰ فیلم پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ در ۴۰ فیلم حضور زنان در نقش‌های محوری چه به عنوان هنرپیشه اصلی و چه هنرپیشه مکمل نشان از پیشرفت چشمگیر بانوان در صنعت سینمای جهان دارد. این آمار نمایانگر افزایش ۸ فیلم از سال پیش‌تر آن و ۲۰ فیلم نسبت به سال ۲۰۰۷ دارد. و براساس این تحقیق، امسال بالاترین آمار فیلم‌های زن‌-محور را طی ۱۲ سال شاهد هستیم.

هالیوود طی سال‌های اخیر تحت فشار افکار عمومی برای ارتقاء مشارکت بانوان و رنگین‌پوستان بوده است. واین حمایت نتیجه‌بخش بوده است: فیلم‌های موفقی چون «پلنگ سیاه» و «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» با حمایت مخاطبین و بنابر همان خواسته‌هایشان به موفقیت چشمگیری نائل شدند.

هنرپیشگان زن از گروه‌های کمتر شاخص هنوز آنچنان فرصت‌هایی همچون سفیدپوستان برای حضور پیدا نکرده‌اند لیکن داده‌ها حاکی از بهبود شرایط کلی است. بنابر همین گزارش، ۲۸ فیلم از ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ از هنرپیشگان زن و مردی از همان گروه‌های کمتر شناخته شده و غیرمتعارف بهره برده‌اند که خود نشانه‌هایی از امیدواری به آینده‌ای نزدیک است. همین آمار در مقایسه با ۷ فیلم از سال ۲۰۱۷ و ۱۵ فیلم از سال ۲۰۰۷ نشان از بهبود این شرایط دارد.

در سال ۲۰۱۸ هنرپیشه‌های زن سیاه‌پوست یا آمریکایی آفریقایی‌تبار ۵ هنرپیشه نقش اصلی یا مکمل، سه هنرپیشه با نژاد ترکیبی و دورگه در نقش‌های اصلی یا مکمل، دو هنرپیشه زن لاتین یا اسپانیولی‌تبار در نقش اصلی یا مکمل و یک هنرپیشه زن آسیایی یا آمریکایی آسیایی‌تبار در نقش اصلی حضور داشتند. همچنین گروه‌های قومی وجود داشتند که نادیده گرفته شده‌اند. و در این سال هیچ زن بومی آمریکا یا زنی از خاورمیانه در میان هنرپیشگان نقش اصلی حضور نداشته است.

اگرچه هالیوود درحال توسعه و گسترش و گنجاندن و اعمال نقطه‌نظرات و ارتقاء حضور زنان و رنگین‌پوستان است با این وجود هنوز مسیر بهبود طولانی‌ست. درصد کلی حضور محوری زنان در فیلم‌های شاخص رشد داشته لیکن نسبت به جمعین آن‌ها از درصد پایینی نسبت به سهمشان از جمعیت مخاطبین سینمارو برخوردار هستند. زنان ۵۱ درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا و کانادا و ۵۰ درصد خریداران بلیت را تشکیل می‌دهند.

تغییر در هالیوود تنها با مشارکت استودیوهای عمده که فیلم‌ها را تولید، منتشر و اکران می‌کنند متجلی خواهد شد. این تحقیق نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ هر یک از هفت استودیوی عمده حداقل یک زن رنگین‌پوست در یک نقش اصلی داشته‌اند. همه کمپانی‌ها بجز سه کمپانی «سونی» «فاکس» و «برادران وارنر» به سهم متناسب با جمعیت آمریکا در فیلم‌هایی که زنان شخصیت‌های اصلی را ایفا می‌کنند نزدیک بودند. در این میان سه کمپانی «لایِنز گِیت» «پارامونت» و «یونیورسال» از آمار بهتری نسبت به بقیه برخوردار بودند.

هالیوود همچنین متهم به «تبعیض سالخوردگی» است بویژه زمانیکه به زنان هنرپیشه می‌رسد و اغلب به آن‌ها که تازه به سن میانسالی رسیده‌اند نقش مادربزرگ‌های پیر و سالخورده می‌دهد. به همین منظور بخشی از این تحقیق به نقش‌های اصلی ۴۵ سال و بالاتر در زمان اکران در سینما اختصاص یافته است. یازده فیلم از ۱۰۰ فیلم پرفروش، یک گروه که شامل «هالووین» و «۸ یار اوشن» می‌شوند دارای یک زن در نقش اصلی یا مکمل با سن ۴۵ سال یا بیشتر حضور دارد. این آمار دوبرابر همین تعداد نسبت به سال ۲۰۱۷ است زمانیکه تنها ۵ فیلم پرفروش از هنرپیشگان زن ۴۵ سال یا بالاتر بهره می‌بردند.

آمار سال ۲۰۱۸ این امید را که اعضای این صنعت برای خلق شرایط بهتری برای مشارکت زنان و رنگین‌پوستان زنده نگه می‌دارد.

گروه «یواس‌سی آنِنبرگ» که این تحقیق را انجام داده چندین گزارش در مورد حضور بانوان و رنگین‌پوستان در حوزه‌های مختلف از نقد سینما گرفته تا کارگردانی منتشر کرده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها