رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 425630

نشریه پژوهشکده مطالعات راهبردی منتشر کرد

معنای شوروی سازی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

ساعت24-به نظر می‌رسد هدف دولت ترامپ از استراتژی «فشار حداکثری»علیه ایران،شوروی سازی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجارب دولت ریگان علیها اتحاد شوروی است. شاخه فکری پشتیبان این پروژه، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و برخی دیگر از اتاق‌های فکر دست راستی و محافظه‌کار ایالات‌متحده مانند بنیادهریتیج و امریکن اینترپرایزهستند.

خبر
شاخه اجرایی این پروژه نیز وزارت خارجه آمریکاو سازمان سیابا کنشگری پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا،برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران وهمچنین،جان بولتون ،مشاورامنیت ملی دولت ترامپ است. مطابق این پروژه، براندازی«جمهوری اسلامی»یاتغییررژیم سیاسی حاکم بر ایران کافی نیست و هدف اصلی،فروپاشی«جمهوری اسلامی ایران»است. البته اتخاذ این استراتژی لزوماً به منزله موفقیت آن نیست و شرایط امتناع جدی در برابر تحقق این پروژه وجود دارد.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، برخی مؤسسه ها و بنیادهاکه در نقش اتاق فکر در مسائل سیاست خارجی ایده پردازی کرده و به کاخ سفید مشورت می دهند،هم زمان با قدرتی یافتن نومحافظه‌کاران و نوریگانی هادر کاخ سفید ،فعال شده و سعی در جهت دهی و تغییردر سیاست خارجی آمریکا به ویژه در قبال روسیه ،چین،ایران و کره شمالی دارند. یکی از این اتاق فکرها، بنیاد دفاع از دموکراسی‌هااست که مقر آن واشنگتن بوده و سابقه ای پرتلاش و تأثیرگذاردر مخالفت با برجام و خروج آمریکااز آن داشته است. این بنیادکه برخی ازاعضای رادیکال اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور نیزدر آن فعالیت می کنند،از جمله معماران اصلی جنگ اقتصادی و بازگشت تحر یمهای به اصطلاح فلج کننده علیه ایران است. مندرجات سایت بنیاد دفاع از دموکراسی ها و محتوای تحلیلهای اعضای این بنیاددر خصوص ایران نشان ممی دهد هدف حداکثری و نهایی ترسیم شده از سو آن در جنگ سیاسی–اقتصادی و روانی علیهجمهوری اسلامی ،فروپاشی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجربه فروپاشی اتحاد شوروی است.نهادهای محافظه‌کار ایالات‌متحده مانند بنیاد هریتیج و امریکن اینترپرایز هستند که عمدتاً از بازمانده های دولتهای بوش پدر یا پسر به شمار می روند دنبال این پروژه هستند.

تفاوت تغییر رژیم وبراندازی نظام سیاسی با فروپاشی کشور آن است که در فروپاشی ممکن است سیستم سیاسی به طور ظاهری حفظ شود اما کشور در همه ابعاد به ویژه ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و حتی سرزمینی ورشکسته می شود؛به گونه ای که دیگر امکان بازیگری و قدرت نمایی فراملی را تا مدتها از دست می دهد و نمی تواند الهام بخش و الگوی دیگر گروهها یا کشورها بوده و از همپیمانان خود پشتیبانی کند. این در حالی است که تغییر نظام سیاسی لزوماً به محدودشدن قدرت و بازیگری فراملی کشور هدف نمی انجامد و این امکان وجود دارد که قدرت و بازیگری مذکور در ابعاد و قالب جدید بازتولید شود. وقتی سخن ازشوروی سازی جمهوری اسلامی به میان می آید،دربطن خوداشاره ای به فروپاشی اتحاد شوروی است. .درعین حال،ابهام نخست در طر ح این عنوان این است که مقصود ازفروپاشی ، کدام سطح ازفروپاشی است؟فروپاشی شوروی به مثابه دولت-ملت؟فروپاشی یاپایان ایدئولوژی مارکسیسم؟فروپاشی شوروی به مثابه امپراطوری بااقمارمتعدددرمناطق مختلف جهان ازجمله آسیای واروپا؟ویافروپاشی شوروی به مثابه یک مدل از نظامی سیاسی و الگوی ایدئولوژیک برای دیگر نظامها و کشورها؟ مقصودازفروپاشی شوروی،مجموعه ای ازهمه این فروپاشی هاست که درمجموع می توان آن رافروپاشی شوروی به مثابه ابرقدرت دانست برهمین سیاق،زمانی که ازشوروی سازی جمهوری اسلامی ایران سخن گفته می شود مقصود همین ترکیب ازفروپاشی هاست.یعنی فروپاشی جمهوری اسلامی به مثابه نظام سیاسی فروپاشی ایران به مثابه دولت-ملت،فروپاشی جمهوری اسلامی به مثابه مدل و الگو وپایان ایدئولوژی نظام سازی باپشتیبان جمهوری اسلامی که می توان آنرا«اسلام به مثابه مکتب»نامید.

منبع : فصلنامه مطالعات راهبردی – پاییز 1397

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها