رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 425647

۱۲ راز حیرت‌انگیز درباره بدن انسان که احتمالا نمیدانید

ساعت24-بدن انسان همیشه یکی ازشگفتی‌های طبیعت بشماررفته ودانشمندان زیادی برای سردرآوردن اززیروبم عملکرد اندام‌های مختلف،دست به تحقیقات وانجام آزمایشات گوناگون زده‌اند.

بدن انسان
بدن انسان همیشه یکی از شگفتی‌های طبیعت بشمار رفته و دانشمندان زیادی برای سر در آوردن از زیر و بم عملکرد اندام‌های مختلف، دست به تحقیقات و انجام آزمایشات گوناگون زده‌اند. ما در ادامه این مطلب ۱۲ واقعیت عجیب و جالب در مورد بدن انسان را برشمرده‌ایم که آگاهی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

۱- بدن انسان می‌تواند از صاعقه جان سالم به در ببرد

۹ نفر از ۱۰ نفری که رعد و برق به آن‌ها برخورد می‌کند، از این حادثه جان سالم به در می‌برند. این امر هم به سن و سال فرد بستگی ندارد، چه بسا بازمانده‌های این رویداد طبیعی از کودک تا افراد بالای ۵۰ سال بوده‌اند.

۲- دندان درد و سر درد به هم مرتبط هستند

تا الان شده همزمان با دندان درد، سر درد هم بگیرید؟ باید بدانید که این دو درد کاملا به هم مرتبط هستند. دلیلش هم عصب سه‌قلویی است که از فک به سمت سر انسان ادامه دارد. عصب سه قلو یا عصب سه شاخه حس پوست صورت و دندان‌ها را ایجاد می‌کند.

عصب سه‌قلو به‌عنوان یک ریشه عصبی حرکتی و حسی از رویه جانبی پل مغزی بیرون می‌آید، سپس غده‌مانند می‌شود و به‌صورت گره درمی‌آید، این گره عصبی را عقده (گانگلیون) سه‌قلو می‌نامند.از این گره سه شاخه عصبی به‌نام‌های عصب چشمی (افتالمیک)، عصب آرواره‌ای پایینی (ماندیبولار)، عصب آرواره‌ای بالایی (ماگزیلار) خارج می‌شود و به صورت، دندان‌ها، دهان، حفره بینی، ماهیچه‌های جوشی عصب می‌دهد.

۳- مغز انسان در خواب فعالیت بیشتری دارد

بر اساس یافته‌های علمی در دهه ۱۹۵۰ میلادی، مغز انسان هنگام خواب بیشتر از زمان بیداری فعالیت دارد. مغز انسان در طول خواب به سختی کار می‌کند. خوابیدن به فرد کمک می‌کند چیزهایی که تازه به ذهن سپرده‌است، حفظ شوند و خاطرات قدیمی‌تر به این چیزهایی که تازه به ذهن سپرده، ارجاع داده شوند. در واقع یک خواب عمیق و با کیفیت شبانه برای حافظه انسان به قدری حیاتی است که محققان می‌گویند، اگر نخوابید، توانایی شما برای یادگیری چیزهای جدید به میزان ۴۰ درصد افت می‌کند.

همچنین محققان دریافتند مغز انسان هنگام خواب خاطراتی را که در بیداری قابل یادآوری نیستند، بازبینی کرده و خاطرات ماندگار و فراموش شدنی را ساماندهی می‌کند.مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد مغز انسان حین خواب، به سختی خانه‌تکانی کرده و سموم را دفع می‌کند.

۴- انسان تنها حیوانی است که گونه‌هایش گل می‌اندازند

احتمالا برایتان پیش آمده است که هنگام خجالت کشیدن گونه‌هایتان سرخ شوند. باید بدانید که انسان تنها حیوانی روی کره زمین است که چنین اتفاقی در بدنش روی می‌دهد.دلیل گل انداختن گونه‌ها هم این است که رگ‌های خونی در این نقطه از صورت بزرگ و گشاد می‌شوند و نتیجه آن رنگ قرمز صورت است.

۵- مغز نمی‌تواند درد را حس کند، اما یک چهارم اکسیژن بدن را می‌گیرد

از آنجا که هیچ رشته عصبی در مغز وجود ندارد این عضو مهم و حیاتی بدن هیچ‌گونه دردی را حس نمی‌کند. اما مغز برای انجام فعالیت‌های خود تقریبا ۲۵ درصد از اکسیژن کل بدن را مصرف می‌کند.

۶- موهای صورت سریع‌تر از دیگر موهای بدن رشد می‌کنند

این واقعیت را مردها به خوبی درک می‌کنند، زیرا اغلب آن‌ها مجبورند هر روز موهای صورت خود را اصلاح کنند. البته این سرعت در رشد موهای صورت چندان هم بد نیست، زیرا اغلب زنان در سراسر دنیا ته‌ریش و ریش را بیشتر از صورت تراشیده دوست دارند.

۷- ناخن انگشت میانی سریع‌تر از بقیه انگشت‌ها رشد می‌کند

ناخن انگشت میانی سریع‌تر از بقیه انگشت‌ها رشد می‌کند. بعد از آن ناخن انگشت اشاره، سپس انگشت حلقه و در آخر انگشت کوچک قرار دارند.همچنین بد نیست بدانید که ناخن‌های دست هر ماه ۳٫۵ میلی متر رشد می‌کنند، سرعت رشد ناخن پا دو برابر کمتر از ناخن دست است، لکه‌های سفید نشان دهنده کمبود کلسیم نیست، اما می‌تواند بازگو کنندهٔ این باشد که اتصال و چسبندگی ناخن به گوشت ضعیف است.

ناخن‌های سفید امکان وجود بیماری‌های گوارشی، ریوی یا لنفوم (نوعی سرطان خون) را نشان می‌دهند. ناخن‌های قهوه‌ای خبر از بیماری‌های هورمونی می‌دهند. لکه‌های کوچک قرمز رنگ روی ناخن‌ها احتمال وجود بیماری‌های خودایمنی را آشکار می‌سازند. در نهایت اینکه قرمزی اطراف ناخن‌ها می‌توانند نشان از درماتومیوزیت باشد.

۸- طول رگ‌های خونی بدن بسیار شگفت انگیز است!

باید بدانید که یک کودک در بدن خود حدود ۹۶ هزار کیلومتر رگ دارد. این بلندی در بزرگسالان حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر است.

۹- قلب زنان تندتر از قلب مردان می‌تپد

دانشمندان کانادایی ثابت کرده‌اند که قلب زنان حدود ۱٫۷ تا ۲٫۳ ساعت سریع‌تر از قلب مردان فعالیت می‌کند. یعنی هر دقیقه ۱۰ تپش بیشتر دارد.

۱۰- کبد در بدن انسان بیش از ۵۰۰ وظیفه مختلف را به عهده دارد

۱۲ راز حیرت‌انگیز درباره بدن انسان که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید

کبد را شاید بتوان پرمشغله‌ترین اندام درونی انسان دانست. کبد که بزرگ‌ترین غده بدن است وظایف گسترده‌ای به عهده دارد که از جمله می‌توان به دفع سموم، مبارزه با عفونت‌ها، ذخیره ویتامین‌ها و انرژی، ترشح صفرا که ماده‌ای ضروری برای گوارش است و پاکسازی خون اشاره کرد.

بیش از یک لیتر خون در هر دقیقه از طریق کبد فیلتر می‌شود. کبد در حفظ تعادل و تنظیم هورمون‌های بدن نقش دارد. یک کبد سالم قادر است ۱۰۰ درصد باکتری‌ها و سموم را پیش از آنکه به جریان عمومی خون بدن راه یابند، از بدن دفع کند.باید بدانید تمام خون برگشتی از دستگاه گوارش که حاوی مواد غذایی است ابتدا به کبد می‌رود.

۱۱- اسید معده می‌تواند فلز را آب کند

یک انسان بالغ روزانه بین ۲ تا ۳ لیتر شیره معده تولید می‌کند. شیره معده یک مایع گوارشی اسیدی و رقیق است که به وسیله غده‌های موجود در دیواره داخلی معده ترشح می‌شود. ازجمله موادی که در این شیره وجود دارد، هیدروکلریک اسید است. پی اچ شیره معده به دلیل وجود این اسید در حدود۱٫۵ است و غلظت هیدروکلریک اسید در آن ۰٫۰۳ مولار است. اسیدی با این غلظت می‌تواند فلز روی را در خود حل کند.

۱۲- پاهای انسان در روزهای پرفعالیت حدود یک لیتر آب تولید می‌کنند

شاید جالب باشد بدانید که پاهای انسان حدود ۵۰۰ هزار غده عرق دارد که می‌تواند روزانه یک لیتر عرق تولید کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها