رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 425898

تردید در صداقت دوستی روسیه و چین با ایران

فقط وزیر خارجه روسیه و مایک پنس برای مرکل دست نزدند

ساعت24-آیا ذات و اندیشه نهفته بر رهبری سیاسی دو کشور روسیه و چین چنین است که در این روزهای سخت ایران تمایل و توانایی داشته باشند که بخواهند به ایران کمک کنند تا از گرداب تحریم‌های آمریکایی بیرون بیاید؟ . اگر چنین است چرا آن‌ها چیزی شبیه اینس تکس اروپایی را ابداع نکرده و در برابر خواست تحریم آمریکا ایستادگی نکردند؟ برخی در ایران شاید هنوز درباره اینکه روسیه و چین به‌آسانی از ایران دست کشیده و با آمریکا سازش می‌کنند تردید دارند.

خبر
اما شمار کسانی که با توجه به تجربه دهه اخیر و رفتار رهبران این دو کشور باورشان این است که روسیه و چین به ایران کمک نخواهند کرد روندی فزاینده را تجربه می‌کند. برخی از شواهد آشکار و پنهان دراین‌باره وجود دارد که نشان می‌دهد رفتار و گفتار اروپایی‌ها در برابر تحریم آمریکا علیه ایران باوجود اختلاف‌های گوناگون دکتر محمد طبیبیان اقتصاددانان ایرانی با مراجعه به یک نوشته دکتر با ایران اما نسبت به چین و روسیه منصفانه‌تر و شجاعانه‌تر است.

او در صفحه تلگرام خود نوشته است : "روز شنبه خانم مرکل در یک سخنرانی در اجلاس امنیت در مونیخ، با حرارت پیشنهاد آمریکا برای خروج از برجام را رد کرد، حاضرین در سالن که پر بود ایستادند و برای او دست زدند، به‌جز چهار نفر شامل مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ایوانکا ترامپ دختر او، وزیر خارجه روسیه و نماینده دولت چین که نشسته و بی‌حرکت باقی ماندند.نقش بازی کردن نفرت‌انگیز و ریاکارانه چین و روسیه در مقابل جمهوری اسلامی متأسفانه با بی‌توجهی روبرو است." خانم مرکل در اجلاس مونیخ با اشاره به توافق هسته‌ای برجام گفت: «آیا ملغی اعلام کردن تنها توافق‌نامه معتبر هسته‌ای که با ایران داریم، به هدف مشترک درباره ایران کمک خواهد کرد؟ یا اینکه کمک بیشتر این خواهد کرد اگر همین اهرم کوچکی را که در اختیارداریم حفظ کنیم و آن را به اهرم فشار در حوزه‌های دیگر تبدیل کنیم. آنگلا مرکل با این سخنان خود دست رد به سینه آمریکا زد که از اروپایی‌ها خواستار خروج از توافق برجام شده است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، پنجشنبه در کنفرانس ورشو با ذکر نام، از سیاست سه کشور آلمان و فرانسه و بریتانیا در قبال ایران انتقاد کرده و از آن‌ها خواسته بود از توافق برجام خارج شوند. یک روز بعد از درخواست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج اروپا از برجام آلمان و اتحادیه اروپا آن را رد کرده و توافق اتمی با ایران را "مسئله‌ای امنیتی" برای اروپا خواندند.آلمان و اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) در کنفرانس امنیتی مونیخ درخواست ‌معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق اتمی با ایران (برجام) و منزوی کردن این کشور را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از این توافق منعقدشده در سال ۲۰۱۵ که ایران را در ازای رفع تحریم‌ها به میزان قابل‌توجهی از برنامه اتمی خود دور کرده دفاع کرد.هایکو ماس یادآور شد: «همراه با بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و تمامی اتحادیه اروپا ما راه‌هایی پیدا کردیم که تا امروز ایران را در توافق هسته‌ای نگه‌داریم.»یک روز پیش از آن مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تهران را متهم کرده بود که با جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود در سوریه، لبنان، عراق و یمن و دشمنی‌اش با اسرائیل در فکر برنامه‌ریزی برای برپایی "هولوکاست جدید" است.ماس گفت: «هدف ما دقیقاً همان ایران بدون سلاح‌های هسته‌ای است، زیرا ما به‌روشنی شاهد بی‌ثبات‌سازی‌های ایران در منطقه هستیم.»او اضافه کرد، بدون این توافق "منطقه امن‌تر نمی‌شود و در حقیقت یک‌قدم به رویارویی نزدیک‌تر خواهد شد.»فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ برجام را برای امنیت اروپایی‌ها "حیاتی" شمرد و گفت، اتحادیه اروپا مصمم به ادامه "اجرای کامل" این توافق است. او برجام را "مسئله‌ای امنیتی برای اروپا" قلمداد کرد.موگرینی روشن ساخت: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به حفظ مصالح امنیتی و عدم اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی و اجرای کامل این توافق ادامه می‌دهند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها