رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426075

تارنمای فرانسوی:

آمریکا میان تل آویو و ریاض نقش پدرخوانده را ایفا می کند

ساعت 24- پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لوفیگارو روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای نزدیک شدن به جهان عرب و برقراری رابطه دیپلماتیک با ریاض، تاکید کرد که آمریکا و شخص دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، در این میان نقش پدر خوانده را ایفا می کند.

style="text-align:justify">اسرائیل و عربستان سعودی نگران گسترش نفوذ جمهوری اسلامی و در مجموع مذهب شیعه در منطقه خاورمیانه اند. اما نقش آمریکا در این میان چیست؟

آمریکا در این میان نقش پدرخوانده را بازی و دو کشور را تشویق کرد به یکدیگر نزدیک شوند. تل آویو و ریاض در ابتدا در زمینه امور امنیتی و تبادل اطلاعات با یکدیگر همکاری کردند، سپس مذاکرات دیپلماتیک محرمانه و معاملات تجاری بی سر و صدایی با یکدیگر انجام دادند.
ریاض سال گذشته ممنوعیت چندین ده ساله پرواز به تل آویو را لغو کرد و بنیامین نتانیاهو هم در عوض در ماجرای قتل جمال خاشقجی، علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، دست به عملی نزد و گفت مسائل و مشکلاتی بسیار خطیرتر از این ﻣﺳﺄله وجود دارد.
همه اینها به خوبی نشان می دهد که تل آویو و ریاض رفته رفته در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند تا به زعم خود دشمن مشترک ایران را مهار کنند.
در این میان، نتانیاهو امید دارد بتواند به زودی روابط دیپلماتیک خود را نیز با عمان آغاز کند اما با این حال در حالی که در ماه های اخیر رابطه اسرائیل با بسیاری از کشورهای عربی بهبود یافته است، اما مناقشات میان تل آویو و فلسطین به هیچ عنوان کاهش نیافته است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در عین حال وزیر جنگ و وزیر امور خارجه نیز هم هست، با شرکت در کنفرانس بین المللی ورشو هم تمام تلاش خود را به کار بست تا از فرصت استفاده کرده و جهان عرب را علیه ایران بسیج کند و در واقع منافع و سیاست های مشترک خود را با دولت های سنی حاشیه خلیج فارس به نمایش بگذارد.
در واقع باید گفت که نتانیاهو در کنفرانس ورشو تلاش کرد تا از آن استفاده کند و روابط پنهانی خود را با این کشورها و عربستان سعودی آشکار سازد.
به گزارش ایرنا، تلاش های ضد ایرانی نتانیاهو در کنفرانس ورشو در حالی بود که در جریان برگزاری این کنفرانس، شاهد اختلاف های عمیق میان آمریکا و اروپا درباره تهران بودیم.
نشستی که به رهبری امریکا در ورشو برگزار شد و هدف آن انزوای ایران بود، با منزوی شدن واشنگتن به پایان رسید و مشکلات اساسی 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در سیاست خارجی را برجسته کرد.
این نشست دو روزه، پنجشنبه گذشته به پایان رسید؛ نشستی که قرار بود با تمرکز بر مسائل خاورمیانه برگزار شود. اما از همان ابتدا مشخص بود که هدف آمریکا از گردهم آوردن 60 کشور برای اتحاد جهانی در کارزار فشار علیه ایران است. هرچند آمریکا پیش از برگزاری این نشست، تمرکز آن را بر روی موضوع ایران انکار کرد.
این موضوع بسیاری از متحدان اروپایی واشنگتن را آزرده خاطر کرد و برخی آنها فقط به فرستادن نمایندگان پایین رتبه اکتفا کردند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها