رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426161

ریسک‌های بازار دلار را باید کاهش داد تا بازار دلار آرام بگیرد

آرزوی همتی آرزوی همه ایرانیان است اما...

ساعت24-رئیس‌کل امروز بانک مرکزی باید بداند پیش از او افرادی مثل بهمنی و سیف و حتی مهم‌تر از این افراد خواسته‌اند به نرخ ارز در بازار فرمان بدهند که از خواست غیرمنطقی آن‌ها تبعیت کند اما تجربه نشان داده است چنین اتفاقی نمی‌افتد.

خبر
همتی که سرد و گرم اقتصاد ایران را چشیده و نیک می‌داند چنین اتفاقی هرگز رخ نمی‌دهد و واقعیت‌های سرسخت بازار خود را بر دولت دوازدهم نیز تحمیل می‌کند باید توجه داشته باشد تهیدستان ایرانی و اقتصاددانان و صاحب‌نظران آرزو دارند اقتصاد ایران آن‌قدر نیرومند باشد که دلار به پایین‌ترین میزان سقوط کند اما این اتفاق بزرگ نیازمند رخ دادن پدیده‌های بسیار سترگ در دنیاهایی جدا از دنیای ارز و دلار است و از اندازه او و دولت هم فراتر است. بنابراین بایدمداراکرد و سنجیده سخن گفت و زمین و زمان را به هم ندوخت که چه و که نگذاشتند بازار ارز آرام بگیرد. لابد رئیس‌کل بانک مرکزی گزارش دیروز بازار دلار را که قیمت دلار تا سقف ابتدای هر دلار برابر با 12560 تومان نیز پرواز کرد و تنها پس‌ازآن کمی آرام گرفت که پژواک سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی درباره افزایش عرضه در انتهای سال و ورود به بازار برای مقابله با بی‌ثباتی به بازار رسید .

این همان اثرات انتظاری بازار است که اقتصاددانان بر آن تأکیددارند و می‌گویند اگر بازار چشم‌انداز آینده بازار را گونه‌ای ببیند که در آن عرضه ارز رشد بالاتری از رشد تقاضا داشته باشد قیمت تثبیت‌شده یا حتی کاهش می‌یابد. دنیای اقتصاد در تفسیری نوشته است" رئیس‌کل در صحبت‌های خود تحلیل‌ها و اخباری مانند احتمال رد لایحه پالرمو را از متغیرهایی دانسته بود که عده‌ای با استفاده از آن بر موج افزایشی سوار شدند. حداقل می‌توان گفت در چند سال اخیر روسای کل بانک مرکزی در این نقطه باهم اشتراک نظر داشته‌اند و در بازه‌های مختلف (چه آغاز یا میانه نوسانات) بر آن تأکید کرده‌اند که تحلیل‌های غیرواقعی در بازار ایجاد تنش می‌کند. به‌عنوان‌مثال، رئیس پیشین بانک مرکزی نیز در اواسط اسفندماه سال گذشته عنوان کرده بود، « بازار ارز را با تحلیل و پیش‌بینی غیرواقعی، متشنج نکنیم».

آنچه مسلم است بازار ارز در مقطع کنونی در معرض چند فرصت و ریسک است و باید دید در تقابل این دو، قیمت کدام سمت افزایشی یا کاهشی را برای حرکت در ماه انتهایی سال انتخاب خواهد کرد.رئیس فعلی بانک مرکزی در بخشی از پست اینستاگرامی خود به یک عامل مثبت قوی کاهشی که همان احتمال افزایش عرضه ارز در انتهای سال با توجه به مشوق‌های اخیر بانک مرکزی بود، اشاره کرد. دو عامل مثبت و کاهشی دیگر نیز را می‌توان انتظار داشت که فضای بازار ارز را در انتهای سال تحت تأثیر قرار دهند. یک عامل، افزایش سنتی فروش شرکت‌های تجاری در ماه انتهایی سال برای پرداخت تعهدات ریالی است و عامل دیگر، تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در اسفندماه. اسفند سال جاری حدود ۷۰۰ هزار سکه پیش‌فروش تحویل مشتریان داده می‌شود و ورود بخشی از این سکه‌ها به بازار آزاد می‌تواند به‌طور غیرمستقیم سکه را با افت مواجه کند و به‌طور غیرمستقیم قیمت دلار را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. درواقع کاهش قیمت سکه از یک‌سو ا ز لحاظ روانی بازار ارز را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و از سوی دیگر، ممکن است توجه برخی نوسان گیران برای خرید سکه در قیمت‌های پایین‌تر را به خود جلب کند، عاملی که موجب می‌شود بخشی از نقدینگی از بازار ارز منحرف شود. در مقابل این عوامل مثبت، برخی فعالان و کارشناسان باور دارند، بازار ارز با ریسک‌های بالقوه‌ای نیز مواجه است.از نظر آن‌ها، نظر گروه ویژه اقدام مالی در مورد ایران، سررسید گواهی سپرده‌های یک ساله و تقاضای ارزی مسافران سه ریسکی هستند که بازار از انتهای بهمن ماه با آن‌ها رو به رو خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها