رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426244

کاهش تولید مسکن به سالی ۲۷۰ هزار واحد/مصوبات بازآفرینی اجرا نشد

ساعت24-رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید مسکن به سالی ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافته گفت: در حال حاضر ۴ هزار واحد مسکونی در کشور کم داریم.

محمدرضا رضایی کوچی در همایش سراسری انبوه سازان با تأکید بر اینکه موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی موضوع مهمی است که از آن غافل شده ایم، گفت: این فعالیت می تواند سالانه دو میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته و اشتغال بالا ایجاد کند. با این حال از آن غافل بوده ایم.

وی افزود: از این رو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در قالب تحقیق و تفحص از دستگاه های متولی صادرات خدمات فنی و مهندسی از وزرای خارجه، نیرو، راه و شهرسازی و اقتصاد در خصوص کاهش شدید صادرات خدمات فنی و مهندسی سوال کرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: از سال ۷۳ صادرات خدمات فنی و مهندسی آغاز شد و در سال ۹۵، به ۵۰ کشور این خدمات صادر می شد و ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما با حذف مشوق های مالیاتی در دولت دهم و آغاز تحریم ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی در حال حاضر به شدت کاهش یافته است. برنامه ریزی کرده ایم تا ظرف سه سال ۱۰۲ میلیارد دلار از محل صدور این خدمات، ارز آوری ایجاد کنیم اما وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی هم باید از شرکت ها و پیمانکار های ایرانی در دیگر کشور ها حمایت کند.

رضایی کوچی با اشاره به وجود حجم زیادی از بافت های فرسوده در شهرها، تصریح کرد: این فرسودگی سبب بروز فقر شهری در بسیاری از محلات شده که یکی از علل آن تمرکز جمعیت و مهاجرت نامتعارف به شهرهاست.

وی یادآور شد: ۱۴۱ هزار هکتار از شهرهای ما معادل ۳۰ درصد مساحت شهری، فرسوده هستند و ۱۹ میلیون نفر از شهروندان ایرانی معادل یک سوم جمعیت کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله طی ۱۰ سال برای احیای ۲۷۰۰ محله فرسوده در کشور خاطرنشان کرد: ستاد ملی بازآفرینی تشکیل شده و تاکنون جلسات متنوعی داشته است اما باید ببینیم چقدر موفقیت داشته است. به عنوان نمونه در ستاد ملی بازآفرینی با شهرداری ها به تفاهم رسیده ایم که دستگاه های مدیریت شهری ۵۰ درصد هزینه پروانه ساخت واحدهای فرسوده را از متقاضیان نوسازی این بافت ها دریافت نکنند اما پس از گذشت سه سال، ستاد بازآفرینی پول شهرداری ها را نداده است. همچنین بسیاری از مردم تسهیلات نوسازی بافت فرسوده دریافت کرده اند و قرار بود دولت نیمی از این تسهیلات را پرداخت کند اما این کار را انجام نداد و مردم مجبور شدند سود تسهیلات را خودشان به بانک ها بپردازند.

رضایی کوچی با بیان اینکه براساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم، اظهار داشت: متأسفانه ساخت و ساز دچار رکود و مهندسان صنعت ساختمان بیکار شده اند. شهرداری ها نیز به دلیل کاهش درآمدهای خود از محل صدور پروانه ساخت و ساز به شهرفروشی روی آورده اند که در آینده عواقب خطرناکی دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر تولید مسکن در کشور به سالانه ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافته، گفت: باید ظرف دو سال آینده، دو میلیون واحد جدید احداث شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها