رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426249

صفارهرندی: پالرمو همه مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را مسدود میکند

ساعت24-عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پالرمو را موجب مسدودشدن تمام مسیرهای ایران در دور زدن تحریم‌ها دانست.

صفار هرندی
محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ارزیابی لوایح مرتبط با FATF پرداخت و گفت: پیوستن به چنین کنوانسیون‌هایی اساسا ربطی به حل مشکلات تحریم و نظایر آن ندارد و در حقیقت الحاق ایران به لوایح مرتبط با FATF اصلا به شروط ما در قصه تحریم، رفع تحریم، برجام ارتباطی نداشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون اراده پلید آمریکا بزرگترین و اساسی‌ترین مانع در رفع مشکل تحریم‌هاست، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها هر روز بهانه‌جویی‌های تازه‌ای پیدا می‌کنند و بعد با خروجشان از برجام عملا زیر بار هیچ کدام از تعهداتشان در قصه برجام نرفتند.

عضو مجمع تشخیص مصاحت نظام ادامه داد: اگرچه کسانی با فرافکنی سعی دارند مسائل را به جا‌های دیگری ارجاع دهند، ما باید با هوشمندی برخورد کنیم تا تحت تاثیر این فضاسازی‌ها و جوسازی‌های کشور‌های هم‌پیمان و همسو با ایالات متحده قرار نگیریم.

وی ادامه داد: در شرایط عادی پیوستن به کنوانسیونی مثل پالرمو می‌تواند محل بحث باشد، ولی اکنون روی صحبتم برای تایید یا رد آن نیست، فقط می‌خواهم بگویم که پیوستن به این کنوانسیون در هر یک از شرایط تحریم و غیرتحریمی حکمی جداگانه دارد.

صفارهرندی با اشاره به اینکه پذیرش کنوانسیون‌هایی همچون پالرمو در شرایط تحریم سبب بسته شدن تمام مسیر‌های ایران در دورزدن تحریم‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مطرح شده در شفافیت مالی که طبق پالرمو اصرار به ایجادش دارند، این است که همه منافذ و ارتباطات بین‌المللی را که به سختی به دست آورده‌ایم و می‌توانیم به واسطه آن تحریم‌ها را دور بزنیم و کسب درآمد کنیم، از بین می‌رود.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که کسی اکنون در راس FATF است، در سمت دستیاری و معاونت خزانه داری آمریکا قرار دارد و در این شرایط مجبور می‌شویم که اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ هارا خیلی ارزان از دست بدهیم.

صفارهرندی خاطرنشان کرد: در این شرایط طرف مقابل می‌تواند مطلع شود که شما چگونه تحریم‌ها را دور می‌زنید و طبیعتا دست خودتان را می‌بندید.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی در کشور همه می‌دانند که در تلاشیم تا هر راهی را برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کنیم، موضوعی که همه قبول دارند و با اعمال تحریم‌های ظالمانه لاجرم چاره‌ای جز این نداریم که به سمت دور زدن تحریم‌ها برویم در حالی که موافقت با پالرمو اجازه دورزدن تحریم‌ها را از ما می‌گیرد.

صفارهرندی در پایان یادآور شد: وقتی طرف مقابل برای عضویت در FATF چنین مراحلی را پیش رویمان می‌گذارند و مدام می‌گویند که مثلا گام بعدی را به شما می‌گوییم که چه می‌شود، باید به این مسئله توجه کنیم، چرا که هیچ تضمینی برای اجرای معاهدات طرف مقابل با امضای پالرمو وجود ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها