رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426271

FATF مکمل اثرات تحریم بر اقتصاد ایران/۸۰درصد بازار ارز دردست دولت

ساعت24-عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولین خارجی گفته اند که اگر ایران FATF را بپذیرد، بسته تحریم ما کامل می شود.

پرویز داوودی
پرویز داوودی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در افتتاحیه پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به شاخص های کلان اقتصاد کشور گفت: ارزش تولیدات کشور در سال ۹۶، ۶۹۴ هزار میلیارد تومان با نفت و تولید بدون نفت ۵۴۰ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که رشد اقتصادی در سال های ۹۲ تا ۹۶ به طور متوسط ۰.۹ درصد بود که رشد خوبی نیست و ظرفیت های کشور بسیار بیشتر از این مقدار است.

وی رشد اقتصاد کشور را نامتوازن دانست و ادامه داد: همواره رشد اقتصادی کشور در بخش بازرگانی و خدمات بوده که رشد مولدی نیست. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ظرفیت های کشور خالی است و تنها از حدود ۳۰ درصد ظرفیت های کشور استفاده می شود. از سویی دیگر میزان بیکاری به خصوص در جوانان بالا است و سرمایه گذاری در بسیاری از بخش ها منفی بوده است.

این مقام مسوول با اشاره به افزایش ضریب جینی به ویژه در کلانشهرها گفت: تا سال گذشته تورم خوب بود اما با سیاست های ارزی، تورم نیز افزایش پیدا کرد.

نگاه به بیرون مهم ترین مانع پیشرفت کشور

داوودی علت نامساعد بودن شاخص های اقتصاد کلان کشور را ۶ عامل دانست و افزود: اولین و مهم ترین عامل، نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی و رقیق شدن نگاه ما می توانیم است. عامل دوم وضعیت موجود را تحریم ها و جنگ اقتصادی دانست. ما تحریم ها را داریم اما مشکل این است که جنگ اقتصادی را باور نداریم که نمونه آن در بودجه ۹۸ مشاهده می شود. جنگ اقتصادی مانند بمب شیمیایی است و آثار آن بلندمدت تر، شدیدتر و مخرب تر از جنگ نظامی است. در همین راستا آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی دفتر ویژه ای را برای رصد اقتصاد در کل جهان در وزارت دارایی خود راه اندازی کرد و اولین هدف آن ایران بود.

وی با اشاره به محدود شدن فروش نفت کشور اظهار داشت: وزارت خارجه باید دیپلماسی اقتصادی فعالی را به ویژه در کشورهایی مثل هند و چین که از ما نفت می خرند، داشته باشد. اما حدود ۱ سال در چین سفیر نداشتیم.

به گفته این مقام مسوول عامل سوم مشکلات اقتصادی کشور معضلات بانکی، پولی و ارزی و چهارمین عامل معضلات تجارت خارجی و قاچاق است. پنجمین عامل مشکلات اقتصادی کشور، مشکل بودجه و پیشرفت کندپروژه های عمرانی و عامل ششم، فساد اقتصادی است.

تکمیل اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد ایران با پذیرش FATF

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در این چند سال، خود را معطل کردیم تا خارجی ها بیایند و سرمایه گذاری کنند، اما نیامدند و این انتظار برای بخش تولیدی کشور مانند سم بود، تصریح کرد: با سیاست هایی مثل برجام ما را در انتظار گذاشتند و اکنون نیز می خواهند fatf را تحمیل کنند. مسئولین خارجی گفته اند که اگر ایران fatf را بپذیرد، بسته تحریم ما کامل خواهد شد و به سمت تحریم های فلج کننده خواهیم رفت.

داوودی گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی را نسخه علمی و بومی برگرفته از الگوی اسلامی و انقلابی است که پنج محور آن درونزایی، برون نگری، مردمی بودن، عدالت محوری و دانش بنیان بودن است.

۸۰ درصد بازار ارز در اختیار دولت است

این مقام مسوول درباره بازار ارز گفت: این بازار به عنوان بازار رقابتی که قیمت آن منصفانه، عادلانه و کارا باشد، نیست. چون عرضه و تقاضا کنندگان عمده ای دارد که عبارتند از دولت و شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی که ۸۰ درصد بازار در اختیار آن ها است. قیمت آن نیز قیمتی نیست که در اقتصاد بهینه، کارا و منصفانه باشد.

وی به مضرات افزایش نرخ ارز برای اقتصاد ایران اشاره کرد و ادامه داد: یک تفکر وجود دارد که می گوید افزایش نرخ ارز خوب است و باعث افزایش صادرات و کاهش واردات می شود. اما آیا این نسخه برای ایران خوب است؟ در اقتصاد ایران اگر نرخ ارز بالا رود صادرات زیاد نمی شود، واردات کم نمی شود، کیفیت تولید کم و توزیع درآمدها به شدت ناعادلانه خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها