رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426299

موافقت تل‌آویو با فروش برنامه جاسوسی "پگاسوس" به رژیم‌های دیکتاتوری

ساعت24-شبکه ۱۳ تلویزیون اسراییل از موافقت "غیرمستقیم" تل‌آویو با فروش اپلیکیشن جاسوسی "پگاسوس" که تولید شرکت اسرائیلی "NSO" است، به نظام‌های دیکتاتوری خبر داد و اعلام کرد که تل‌آویو بر این اساس که برنامه‌های جاسوسی از گزینه‌های جایگزین مطرح شده بهتر هستند، اجازه داد این برنامه‌ها جهت حفاظت از دولت‌های سرکوب‌گری که حقوق شهروندان خود را نقض می‌کنند، صادر شوند.

این شبکه عبری‌زبان گزارش داد، از برنامه جاسوسی پگاسوس برای شنود فعالان حوزه حقوق بشر، کنترل ایمیل‌ها، هک برنامه‌ها و ضبط مکالمات استفاده شده و این برنامه می‌تواند گوشی تلفن همراه را به یک دستگاه جاسوسی پیشرفته و کامل تبدیل کند.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از مسئولانی در تل‌آویو که بر روند موافقت با فروش این برنامه جاسوسی نظارت داشتند، اعلام کرد، تل‌آویو بر این اساس که برنامه‌های جاسوسی از گزینه‌های جایگزین مطرح شده بهتر هستند، اجازه داد این برنامه‌ها جهت حفاظت از دولت‌های سرکوب‌گری که حقوق شهروندان خود را نقض می‌کنند، صادر شوند.

طبق گزارش این تلویزیون عبری‌زبان، دلیل دوم برای موافقت با این اقدام آن بود که شرکت "ان. اس. اُ" قراردادهایی را با مؤسسه امنیتی اسرائیل و نیز یگان ۸۲۰۰ وابسته به مرکز اطلاعات ارتش اسرائیل امضا کرده و پروژه‌های آنها را اجرا می‌کند و این امر به شرکت اسرائیلی در کسب مجوزهای لازم از مؤسسه امنیتی یاد شده جهت فروش برنامه‌هایش کمک می‌کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و برنامه‌های سایبری را تولید کرد که مهم‌ترین آنها برنامه "پگاسوس" بوده است.

مجله فوربس در سال ۲۰۱۶ این برنامه را "قوی‌ترین برنامه جاسوسی جهان بر روی گوشی‌های همراه" نامید.

مرکز "المواطن" وابسته به دانشگاه تورنتوی کانادا برنامه‌های پگاسوس را برای مدت طولانی بیش از دو سال رصد کرده و خلاصه نتایج پژوهش‌های این مرکز این بود که ۳۶ کاربر در ۴۵ کشور از جمله ۱۶ کشور عربی از این برنامه جاسوسی استفاده می‌کنند.

طبق گزارش این مرکز، از سال ۲۰۱۶ تا اکتبر گذشته برنامه پگاسوس ۱۷۵ مخالف، فعال حقوقی، روزنامه‌نگار را در جهان عرب، آمریکای لاتین، آسیا، آفریقا و دیگر مناطق هدف قرار داده است. همزمان برخی طرف‌ها احتمال دادند که از این برنامه جاسوسی در ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی نیز استفاده شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها