رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 426511

نانوداروهای ضددرد با خاصیت اعتیادآوری بسیار پایین ساخته شدند

ساعت24-محققان با کمک فناوری نانو مسکن‌هایی درست کرده‌اند که خاصیت اعتیادآوری بسیار کمی دارند.

نانو
جامعه پزشکی آمریکا به دلیل تجویز داروهای ضددرد در شرایط سختی وامانده که راه پیش و پس ندارد، زیرا این داروها محتوی مواد افیونی قوی‌ای مثل مورفین هستند که بسیار اعتیادآورند و جایگزین مناسبی هم ندارند.


محققان با کمک فناوری نانو مسکن‌های نانویی درست کرده‌اند که به راحتی می‌توانند از نظر ضددرد بودن جایگزین داروهایی مثل مورفین باشند، ولی خاصیت اعتیاد آوری آن‌ها بسیار کم است.


محققان فرانسوی تشریح می‌کنند که این دارو را از ترکیب موادی ساخته‌اند که دقیقا روی گیرنده‌های مرتبط با مواد مخدر تاثیر می‌گذارند. تاکنون محققانی که قصد ساخت مسکن‌هایی داشتند که اعتیادآور نباشد، با مشکل بزرگی مواجه بودند که آن عبور دارو از سد خونی مغز بوده است.


سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی BBB محدوده جداکننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است. به طوری که اگر مواد رنگی به درون خون تزریق شود اثری از این ماده درون مغز دیده نخواهد شد، زیرا این پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه‌ای تشکیل شده که برخلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمولی نیستند و اتصال بین سلولی در آن‌ها از نوع اتصال محکم است و در نتیجه بسیاری از مولکول‌ها و ریزمولکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها (از طریق انتشار) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.


از همین رو محققان فرانسوی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند و به جای تمرکز روی مغز، دقیقا بخشی از بدن را هدف قرار دادند که ناراحتی و درد دارد. این داروی جدید روی موش‌هایی که پا درد داشتند، آزمایش شد و ثابت کرد که نه تنها درد آن‌ها را کم می‌کند، بلکه اثر آن‌ها حتی از داروهای ضددرد مورفینی نیز بیشتر است.


با هدف قرار دادن سیستم عصبی بخشی از بدن برای تسکین درد به جای مغز، این دارو علاوه بر خاصیت ضددرد، حالت اعتیادآوری کمتری نسبت به داروهای مدرن نیز دارد. این دارو به طور مستقیم به قسمت‌هایی از بدن که احساس ناراحتی دارد، وارد می‌شود و به جای اینکه روی کل بدن تاثیر بگذارد، فقط روی همان قسمت تاثیر می‌گذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها