رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426515

۱۵۳ هزار میلیارد تومان مالیات درمیآید؟

ساعت24-از زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی به انتقاد از اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در آن پرداختند. این در حالی است که در روزهای گذشته نیز مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای که به مناسب ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده بودند، بودجه را معیوب و نامتوازن توصیف کردند.

اما این عدم توازن بودجه ۹۸ از کجا ناشی می‌شود؟ در این باره عبدالله مشکانی - کارشناس مسائل اقتصادی - با اشاره به پیش‌بینی ۱۵۳ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۸ اظهار کرد: با توجه به شرایط رکودی که بر حوزه‌های تولیدی حاکم است، بعید به نظر می‌رسد دولت در سال آینده بتواند این مبلغ را از محل درآمدهای مالیاتی محقق کند.

این اقتصاددان، بودجه ۹۸ را به علت عدم تناسب در درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی شده در آن نامتوازن ارزیابی کرد و گفت: در دیگر حوزه‌های درآمدی دولت مانند گمرک یا صادرات نیز پیش‌بینی می‌شود در سال آینده دولت نتواند درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه را کسب کند.

او همچنین صادرات غیرنفتی را نیز وابسته به منابع انرژی توصیف کرد و ادامه داد: بر اساس برخی برآوردهای غیر رسمی با وضعیت فعلی بودجه، پیش‌بینی می‌شود دولت نتواند ۵۰ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه ۹۸ را تامین کند.

به گزارش ایسنا، دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع منابع عمومی را ۴۰۷ هزار میلیاردتومان پیش‌بینی کرده که بخشی از این منبع از محل درآمدها تامین می‌شود.

درآمدها که متشکل از مالیات و سایر درآمدهاست به گونه‌ای پیش‌بینی شده که در مجموع به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و از این رقم تا ۱۵۳ هزار میلیارد متعلق به درآمدهای مالیاتی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها