رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426642

انتقاد دکتر محمد طبیبیان از نگاه اقتصادی رییس جمهور

روحانی نمک بر زخم کهنه می پاشد

ساعت 24- حسن روحانی رییس دولت دوازدهم درمیان سکوت اعجاب آور وزیر اقتصاد، ریاست سازمان برنامه وبودجه و رییس بانک مرکزی به مثابه فرماندهان اقتصادایران و در غیبت کلامی وزیرصنعت معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی به مثابه فرماندهان تولید و تجارت ،خودش دفاع از کارنامه اقتصادی دولت رابرعهده گرفته و به گلایه ها و نقدهای شهروندان ، منتقدان سیاسی و منتقدان اقتصادی واکنش نشان می دهد.

محمد طبیبیان
style="text-align:justify">اوبه تازگی و درمقابله جویی با منتقدان رشد شتابان تورم و افزایش شدید قیمت برخی موادغذایی مثل گوشت قرمز و گوشت مرغ تاکید کرده است به دلیل اینکه قیمت برخی کالاهای عرضه شده درایران نسبت به قیمت همین کالاها درکشورهای همسایه ارزان تر است از ایران به کشورهای دیگر قاچاق می شوند.

دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان نامدار ایرانی اما نسبت به این داوری روحانی واکنش نشان داده و تاکید کرده است این سخنان روحانی نمک پاشیدن روی زخمهای کهنه است. نوشته تلگرامی وی درادامه آمده است : "آیا ارزانی داخلی سبب قاچاق گوسفند و مرغ و سایر اقلام خوراکی به خارج می شود؟سال ها است که با این پدیده روبرو بوده ایم.

زمانی داروهای سوبسیدی ایران به کشور های همسایه تا تاجیکستان قاچاق می شد. ده ها سال است که سوخت با زنجیره هایی از تانکر به خارج از کشور قاچاق می شود. حتی کامیون ها و اتوبوس های ترانزیت باک های اضافی نصب کرده اند تا گازوییل و بنزین قاچاق کنند. آیا این به دلیل ارزانی است؟ نه مسلمآ چنین نیست. ارزانی و گرانی را بر اساس قدرت خرید در آمد مردم باید سنجید. هر زمان که در جهش هایی قیمت ارز دو برابر یا سه برابر می شود مردم هم با این واقعیت تلخ روبرو می شوند که قدرت خرید پولشان یک دوم و یک سوم شده است.

خصوصا کسانی که پس انداز نقدی دارند و یا در آمد ثابت مانند کارمندان،وکارگران و بازنشستگان. پس دلیل این قاچاق چیست؟ قیمت گذاری دولتی پایین تر از قیمت تعادلی، توزیع حجیم سوبسید بی پروا و سیاست قیمت گذاری ارز بدون توجه به واقعیت های اقتصادی، و افزایش نسبی قدرت خرید شهر وندان افغانستان، عراق، ترکیه و سایر کشور های همسایه در مقابل از دست رفتن قدرت خرید مردم ایران. هم یک اثر قیمتی در کار است هم یک اثر در آمدی.

ده ها سال است که منابع کشور به دلیل این سیاست ها به هدر می رود. راه حل های تنبیهی و دستگیر کردن و ضبط کردن ارز و کالا هم که ده ها سال در جریان بوده به نحو بارزی نا موفق بوده است. اصل مشکل و راه حل آن هم برای بسیاری کارشناسان شناخته شده است لیکن به هر دلیل اراده سیاسی برای اتخاذ سیاست های صحیح وجود ندارد.

این گفته ها مثل مطلب جناب رییس جمهور که قاچاق به دلیل ارزانی است بیشتر مشابه نمک بر زخم کهنه پاشیدن است." درهمن باره پویا ناظران اقتصاددان جوان ایرانی نیز نوشته است : اگراز سال 1392 نرخ تبدیل دلار متناسب با رشد نقدینگی اقتصادایران هرسال رشدی برابر با ۲۰ تا ۲۵ رشد را تجربه می‌کرد، نرخ تبدیل هر دلار هرگز تا 190 هزار ریال نمی‌رفت. دراین صورت نه پوشک‌ نایاب می‌شد، نه بازار ورق فولاد به هم می‌ریخت، نه صادرات گوجه‌فرنگی ممنوع می‌شد، و نه گوشت قاچاق می‌شد. یعنی هیچ کدام از بحران‌های اقتصادی سال 97 13رخ نمی‌داد و البته چندین میلیارد دلار رانت هم بین برخی توزیع نمی‌شد."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها