رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427146

پرتاب موفقیت‌آمیز «ماه نشین» برِیشیت توسط اسپیس ایکس

ساعت24-«ماه نشین» اسرائیلی با موفقیت توسط موشک فالکون 9 متعلق به اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد.

خبر
این اولین مأموریت یک کمپانی خصوصی برای رفتن به ماه با سرمایه 100 میلیون دلاری است که ساعت 5:45 بعدازظهر به‌وقت شرق آمریکا از پایگاه فضایی کندی علی‌رغم هوای نامساعد و با کمک تقویت‌کننده به فضا پرتاب شد تا دو هفته دیگر بر سطح ماه بنشیند.

کمپانی SpaceIL در سال 2011 بر اساس مسابقه بزرگ گوگل برای فرود بر سطح ماه شکل گرفت و امروز به‌عنوان کمپانی خصوصی و با کمک 100 میلیون دلاری بخش خصوصی قرار است ماه نشین Beresheet را روی سطح ماه بنشاند.

ماه نشین برشیت با عرض 1.5 متر به‌اندازه یک ماشین لباسشویی است و البته کوچک‌ترین محصول ساخت بشر است که روی ماه فرود خواهد آمد.

برشیت پس از پرتاب در ساعت 6:19 به‌وقت شرق آمریکا از فالکون 9 جداشده و سفر فضایی خود را شروع کرد. این فضاپیما پس از چند بار دور زدن دور زمین، از کره خاکی فاصله گرفته و وارد جاذبه ماه می‌شود و سپس با چند بار دور زدن بر سطح ماه فرود خواهد آمد.

پس از نشستن قرار است اولین تصاویر، ازجمله یک تصویر سلفی از خود را به زمین ارسال کند. تصویر موردنظر بخش اصلی جایزه گوگل / Google Lunar Xprize برای فرود بر ماه است که پس از تائید اهداء خواهد شد.

سپس قرار است برشیت حرکتی محدود را به‌عنوان «ماه گرد» شروع کند، هرچند روی این بخش خیلی سرمایه‌گذاری نشده و ممکن است موفقیتی در بر نداشته باشد.

جزییات عملیات ارسال و نشستن روی ماه بر اساس ویدئوی SpaceIL به شرح زیر است:

{برشیت با سرعت 36 هزار کیلومتر بر ساعت از فالکون 9 جدا شده و در مدار زمین قرار گرفته و سرعت گردشش به 60 هزار کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. سپس سرعت خود را به خاطر جاذبه زمین از دست می دهد. سپس به بالاترین قسمت مدار رسیده و مجددا بازمی گردد تا اینکه دوباره با 36 هزار کیلومتر بر ساعت شتاب مجدد بگیرد.

هربار گردش در این زمان 19 ساعت یک بار صورت می گیرد. در این زمان موشک برشیت روشن می شود تا دوباره اوج بگیرد تا به ارتفاع 270 هزار کیلومتری برسد.

گردش ماه دور زمین حدود 27 روز طول می کشد. مانور بعدی رساندن فضاپیما به ارتفاع 400 هزار کیلومتری است و این ارتفاع برای رسیدن به مدار ماه کافی است اما همچنان به ماه نمی رسد و دوباره به دور زمین می چرخد. این چرخش تا زمان استقرار پایدار روی مدار ماه ادامه خواهد داشت. این چرخش میان ارتفاع 10 هزار تا 290 هزار کیلومتری از سطح ماه انجام می شود. در مرحله بعد چرخش روی مدار 250 کیلومتری ادامه پیدا می کند تا یک سری دستورات از زمین به فضاپیما ارسال شود.

برشیت سپس روی سطح ماه به آرامی سقوط کرده و می نشیند.}

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها