رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427156

فراهم‌شدن مقدمات فرایند سیستماتیک پرستاری درمنزل/مرجعیت علوم پزشکی کرمانشاه در تولید مواددارویی

ساعت24-رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن اشاره به برخی تولیدات این مرکز از جمله مواد دارویی "پرامی پکسول" و " دونپزیل"، داروی گیاهی برای درمان زخم بستر، نوشابه پروبیوتیک و کرم آرایشی بهداشتی "لیپوژله"، از فراهم شدن مقدمات ارائه خدماتی همچون "فرایند سیستماتیک پرستاری در منزل" و "فرایند آزمایشگاهی نمونه‌برداری در منزل" خبر داد و تاکید کرد: نظام فناوری باید در حوزه استانداری باشد و مشکلات استان در حوزه سلامت باید از استانداری به مراکز تخصصی واگذار شوند.

خبر
کامبیز ورمیرا حوزه‌های فعالیت مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را "دارو"، "تجهیزات پزشکی"، "غذا" و حوزه "آرایشی بهداشتی" عنوان کرد و گفت: در حال حاضر از ۳۵ شرکت وابسته به مرکز، حدود ۱۵ تا ۲۰ شرکت در مرکز مستقرند و تعداد شرکت‌ها هر ماه افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه "آی. تی سلامت" و "خدمات سلامت" به حوزه فعالیت شرکت‌ها اضافه شده است، توضیح داد: به طور کلی بعضی از شرکت‌های وابسته به مرکز رشد فناوری سلامت، خدماتی و بعضی تولیدی هستند. در حوزه خدمات، مقدمات ایجاد "فرایند سیستماتیک پرستاری در منزل" و ”فرایند آزمایشگاهی نمونه‌برداری در منزل" از سوی شرکت‌های خدماتی مرکز در حال فراهم شدن است که به افزایش سطح رفاه مردم منجر خواهد شد.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره خدمات فوق تشریح کرد: بر این اساس کسی که توانایی بیرون رفتن برای انجام آزمایش را ندارد، می‌تواند درخواست کند که نمونه‌بردار برای انجام آزمایش به منزلش بیاید. همچنین در حال حاضر سیستم نظام‌مندی برای پرستاری در منزل وجود ندارد که در حال ایجاد آن هستیم.

تولید " پرامی پکسول" و " دونپزیل"

وی سپس به تشریح تولیدات دارویی این مرکز پرداخت و تأکید کرد: در حوزه مواد اولیه دارویی، دانشگاه مرجع کشور هستیم و چند ماده اولیه دارو تولید می‌کنیم که کاملاً وارداتی است. دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم از جمله دانشگاه‌های فعال در تولید مواد اولیه دارویی است، در حالی که اجازه فعالیت در این حوزه به سایر دانشگاه‌ها داده نمی‌شود.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از راه‌اندازی خط تولید داروهای "پرامی پکسول" و "دونپزیل" در این مرکز خبر داد و توضیح داد: پرامی پکسول و دونپزیل از داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب مرکزی هستند که به ترتیب در درمان بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر کاربرد دارند. این داروها وارداتی هستند و با توجه به مصرف بالا در کشور، نیاز به تولید مواد مؤثره این دارو در داخل کشور به شدت احساس می‌شد؛ در حال حاضر خط تولید این داروها در مقیاس صنعتی راه‌اندازی شده است.

ورمیرا افزود: تلاشمان این است که تعداد مواد دارویی تولیدی تا سال آینده به ۱۰ عنوان برسد.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سپس به فعالیت برخی شرکت‌های این مرکز در حوزه "تولید آنتی‌بادی تشخیصی" اشاره کرد و گفت: آنتی‌بادی‌ها ترکیبات زیستی هستند که نقش دارویی و تشخیصی دارند. این ترکیبات در فرآیندهای تشخیصی آزمایشگاه‌های طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنتی‌بادی تولید شده در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مورد استفاده کل کشور بوده و مواد اولیه انستیتوپاستور را نیز تأمین می‌کند.

ورمیرا ذیل دیگر تولیدات دارویی این مرکز، به یک داروی گیاهی برای درمان زخم بستر اشاره کرد و افزود: ترکیبات دارویی دیگر هم در حال توسعه و وارد شدن به فاز تولید هستند.

اندازه‌گیری ناخالصی شیمیایی ژنراتورهای هسته‌ای
ایجاد سیستم خودکار تولید رادیوداروها

وی سپس به تشریح حوزه تجهیزات پزشکی پرداخت و اظهار کرد: تجهیزاتی در حوزه پزشکی هسته‌ای طراحی کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به "سیستم خودکار تولید رادیوداروها" و "سیستم اندازه‌گیری ناخالصی شیمیایی ژنراتورهای هسته‌ای" اشاره کرد. مورد اول ثبت اختراع ملی شده و هر دوی این دستگاه‌ها مورد توجه سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مورد پزشکی هسته‌ای، تشریح کرد: در پزشکی هسته‌ای از داروهایی استفاده می‌شود که خودشان به فاصله کوتاهی از بین می‌روند، بنابراین باید مطمئن شد که آن دارو خالص است.

ورمیرا یادآور شد: ترکیبات رادیواکتیو از خودشان انرژی ساطع می‌کنند و بعد از ساطع کردن انرژی، به تدریج به حالت پایه می‌رسند و در آن‌ها "تبدیل" اتفاق می‌افتد؛ بنابراین از حالت پرانرژی به کم‌انرژی می‌رسند. این در حالی است که در مواد مختلف، سرعت نشر انرژی مختلف است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تجزیه اورانیوم ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد، در حالی که تکنسیوم، سبک‌ترین عنصر شیمیایی است و میزان ترکیبات پرانرژی آن در عرض ۶ ساعت نصف شده و بعد از ۲۴ ساعت، چیز زیادی از آن باقی نمی‌ماند.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در پزشکی هسته‌ای زمانی که قرار است بدن بیمار در معرض ترکیبات رادیواکتیو قرار گیرد، از ترکیبات هسته‌ای استفاده می‌شود که سریع از بین بروند و بیمار در معرض اشعه زیادی قرار نگیرد. بنابراین اولاً از مقدار بسیار کم ترکیبات رادیواکتیو استفاده می‌شود، ثانیاً لازم است که این ترکیبات به فاصله زمانی کمی از بین برود؛ پس نیاز است که این ترکیبات ناخالصی نداشته باشد.

از "نوشابه پروبیوتیک" تا کرم "لیپوژله"؛ تولیدات مرکز رشد فناوری سلامت

ورمیرا تولیدات غذایی شرکت‌های وابسته به مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را "ماست پروبیوتیک غنی شده با ویتامین دی"، "نوشابه پروبیوتیک" و "فرآورده گوشتی عمل‌گرا" نام برد و گفت: مواد غذایی عمل‌گرا، دربرگیرنده دست‌کم یک خاصیت سلامت‌بخش و به اثبات رسیده، افزون بر ارزش تغذیه‌ای پایه خود هستند.

وی افزود: کرم‌های آرایشی بهداشتی "لیپوژله" نیز از جمله تولیدات شرکت‌های ما در حوزه مواد آرایشی بهداشتی است.

تمرکز بر "روغن حیوانی" کرمانشاه و "زغال طبیعی"

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا مرکز فوق بر ظرفیت‌های منطقه‌ای متمرکز شده یا خیر، توضیح داد: یکی از ظرفیت‌ها "روغن حیوانی" است که در حال حاضر شرکتی به طور اختصاصی بر آن تمرکز کرده و روغن حیوانی مخصوص کرمانشاه را تولید می‌کند. همچنین "زغال‌های طبیعی" از دیگر ظرفیت‌هایی است که بر آن متمرکز شده‌ایم و به طور کلی می‌توان گفت رویکرد مسئله‌محور را در پیش گرفته‌ایم.

ورمیرا با اشاره به اینکه تحقیقات در حوزه خودمان را انجام می‌دهیم، اما در حوزه فناوری فعالیت کمتری انجام می‌شود، یادآور شد: فناوری حوزه‌ای عملیاتی است و خدمت جمعی می‌طلبد. این در حالی است که نظام فناوری باید در حوزه استانداری باشد و در استان کرمانشاه چنین چیزی وجود ندارد. مشکلات استان در حوزه سلامت باید از استانداری به مراکز تخصصی واگذار شوند.

نظام‌مندی صادرات، در گروی بالا بردن استانداردها

وی ذیل صادرات این مرکز توضیح داد: با یک شرکت صادراتی قرارداد بستیم و برای صادرات برنامه داریم، اما تا به حال صادرات نظام‌مند نبوده است. به عنوان مثال یکی از مسائل این است که استانداردها را به سطح قابل قبولی برسانیم. در این زمینه با نمایندگانی که استانداردهای اروپا را بررسی می‌کنند، وارد بحث شدیم تا بتوانیم محصولات ایرانی دانشگاه را به سطح مورد نظر برسانیم.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در چنین زمینه‌هایی برخی مسائل فرا استانی هستند. به عنوان مثال لازم است که ما از ظرفیت و امکانات اتاق بازرگانی بهره بیشتری ببریم که در این زمینه‌ها سیاست‌گذاری کرده‌ایم.

ورمیرا در پایان با بیان اینکه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در حال ارتقا است و دانشگاه بر اساس آخرین رتبه‌بندی، رتبه هشتم را در بین سایر دانشگاه‌ها به دست آورده است، خاطرنشان کرد: اشکال اساسی در زمینه بودجه، این است که گردش مالی شفاف نیست و وابسته به شخص است. این در حالی است که باید معین شود بودجه قرار است بر اساس چه شاخص‌هایی و صرف چه موضوعاتی شود؛ به عبارتی این‌طور نباشد که یک نفر در پایان سال بتواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها