رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 427162

قوانینی در مجلس باید برای عملیاتی شدن بیانیه رهبری تصویب شود/ نباید شخصی ۱۰ شغل داشته باشد و یک جوان تحصیلکرده بیکار بماند

ساعت24-سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری بسیار مهم و مبتنی بر واقعیت‌ها است بنابراین برای عملیاتی شدن نباید تنها به سخنرانی و تمجید اکتفا کرد بلکه به غیر از تمجید کارهای دیگری نیز باید در دستورکار قرار بگیرد.

سید کمال سجادی با اشاره به بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه موسوم به «گام دوم انقلاب» که در واقع به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی تبیین شده، خطابش به ملت ایران به ویژه جوانان است یعنی تاکیدات مقام معظم رهبری روی جوانان است که سرمایه کشور هستند؛ به ویژه اینکه آماری ایشان ذکر کردند که میلیون‌‌ها نفر از جمعیت کشور جوانان هستند.

امکانات لازم برای فعالیت جوانان فراهم شود

وی ادامه داد: اغلب جوانان ما تحصیلکرده هستند و می‌‌توانند کشور را به سمت آن اهداف بزرگی که مورد توجه انقلاب است سوق بدهند. البته لازمه این امر، آن است که امکانات لازم برای فعالیت جوانان در بخش‌‌های مخصوصا علمی و پژوهشی فراهم شود.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: ایشان همچنین هفت توصیه که مدنظرشان بود، مطرح کردند که عناوینی همچون علم و پژوهش، مسائل اخلاقی، اقتصاد و غیره را می‌‌توان مشاهده کرد. درخصوص اقتصاد نیز بحث عدم وابستگی به نفت، دولتی بودن بخش‌‌هایی از اقتصاد،‌ نگاه به خارج را می‌‌‌توان از جمله دغدغه‌‌های رهبری در حوزه اقتصاد دانست.

عدالت و مبارزه با فساد را با کمک جوانان می‌‌‌‌توان حل کرد

سجادی با بیان اینکه عدالت و مبارزه با فساد نیز جزو مواردی است که با کمک جوانان می‌‌‌‌توان حل کرد چراکه جوانان نیروی حال و آینده کشور هستند، اظهار داشت: جوانان هستند که باید کشور را اداره کنند. تاکیدات مقام معظم رهبری بسیار مهم و مبتنی بر واقعیت‌‌ها است لذا برای عملیاتی شدن نباید تنها به سخنرانی و تمجید اکتفا کرد بلکه به غیر از تمجید، کارهای دیگری نیز باید در دستورکار قرار بگیرد. برای مثال در مجلس باید قوانینی برای عملیاتی شدن این بیانیه راهبردی تصویب شود. همچنین در برنامه‌‌‌های آینده کشور اعم از برنامه پنج ساله بیانات رهبری باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه رهبر انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب می‌‌تواند منشور و نقشه‌‌راهی برای آینده و استفاده از ظرفیت جوانان باشد، تصریح کرد: سایر نیروها تاکنون وظیفه خود را چه در انقلاب و چه بعد از آن انجام داده‌‌اند که البته این نافی استفاده از تجربیات آنها نیست چراکه این افراد هم سرمایه کشور هستند. از تجربه این افراد باید در اتاق‌‌های فکر و مراکز پژوهشی استفاده شود منتها تاکید رهبری روی جوان‌‌ها است.

موارد حاکی از رانت و بی‌عدالتی برای ذهن جوانان سم محسوب می‌شود

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان به موضوع عدالت اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد عدالت هم که رهبری مطالبی فرمودند باید برای جوانان امکاناتی فراهم شود تا آنها بتوانند از تحصیلاتی که انجام داده‌‌اند، استفاده کنند. این تحصیلات اگر همانطور در ذهن آنها بماند و کاری انجام ندهند، فایده‌‌ای برای کشور ندارد. بنابراین در مکان‌‌هایی مانند دولت، مجلس و سازمان دیگر چه نهادهای اقتصادی و فرهنگی که می‌‌توان امکانات فراهم کرد، باید از نیروی جوانان استفاده کنند. البته این مسئله به آن معنا نیست که این افراد در دولت استخدام شوند مگر دولت چقدر ظرفیت دارد؟ دولت اما می‌‌تواند امکاناتی فراهم کند تا جوانان از علم و دانش خود استفاده کنند.

سجادی اضافه کرد: در این بیانیه مقایسه‌‌ای هم انجام گرفته که نشان از این دارد که عدالتی که انقلاب و جمهوری اسلامی به دنبال آن هستند، قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست یعنی اگر با انصاف نگاه کنیم، کارهای زیادی درخصوص اقشار کم‌‌درآمد و توزیع امکانات صورت گرفته است. با این حال معدود موارد حاکی از رانت و بی‌‌‌‌عدالتی شنیده می‌‌شود، برای ذهن جوانان سم محسوب می‌‌شود. این مبارزه با فساد و بی‌‌عدالتی در بخشی که مربوط به جوانان می‌‌شود، باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

نهادهای نظارتی باید جلوی فساد و بی‌‌‌‌‌‌عدالتی‌‌‌ها را بگیرند

وی درخصوص فاصله میان بایدها و واقعیت‌‌‌ها که در بیانیه رهبری به آن اشاره شده است، ابراز داشت: یکی از مواردی که باید در این بخش مورد توجه قرار بگیرد، شعار عدالت است. همه انبیاء دنبال عدالت بودند و انقلاب اسلامی هم به دنبال عدالت بود و از ظلمی که صورت می‌‌گرفت، مردم را به سمت عدالت رهنمون کرد. البته پیشتر نیز گفتم که این مسئله با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. اقداماتی در این سال‌‌‌ها صورت گرفته است که نفعش به همه مردم رسیده و امکانات رفاهی در حد توان جمهوری اسلامی برای مردم مهیا شده است.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه عدالت کنونی در کشور با آن ایده‌‌آلی که در جهت اهداف انقلاب، فرمایشات امام خمینی و رهبری ترسیم شده است، فاصله دارد، عنوان کرد: این مسئله با مبارزه علیه فساد، ویژه‌‌خواری و رانت‌‌‌خواری قابل ترمیم است. در جامعه ما اینطور نباید باشد که شخصی ۱۰ شغل داشته باشد و یک جوان تحصیلکرده بیکار باشد. نهادهای نظارتی باید جلوی فساد و بی‌‌‌‌‌‌عدالتی‌‌‌ها را بگیرند. پیشرفت‌‌هایی صورت گرفته اما این پیشرفت‌‌ها منطبق بر ایده‌‌‌آل مقام رهبری نیست.

نباید چشم امید به خارج از کشور بدوزیم

سجادی درباره فرازی از بیانیه رهبری که فرمودند مردم از شعارهای انقلاب دلزده نشده‌‌اند و هرجا دلزدگی بوده از رویگردانی مسئولان از ارزش‌‌های دینی بوده است، نیز یادآور شد: ارزش‌‌‌‌های دینی برآمده از تعالیم اسلام است. شعار عدالت، شعار استقلال و شعار سبک زندگی اسلامی اینها شعارهای مترقی است و شعارهایی است که کهنه نمی‌‌‌شوند بنابراین این شعارها هم مدنظر مردم و هم در حافظه مردم وجود دارد که باید در جامعه پیاده شود. آنجا است که برخی از مسئولان خوب عمل می‌‌‌کنند و برخی موفق نیستند.

وی ادامه داد: برای مثال در سیاست خارجی ما نباید چشم امید به خارج از کشور بدوزیم. رهبری هم فرمودند که مذاکره با کشورهایی همچون آمریکا بوسه بر سر پنجه گرگ است. همچنین اروپایی همیشه ثابت کرده‌‌‌اند که همچنان نگاه استعماری به کشورهای این منطقه دارند. ما چه امیدی می‌‌توانیم به آنها داشته باشیم؟ مدیران ما باید اقتصاد مقاومتی را در دستورکار خود قرار دهند و به لبخندهای سیاسی و دیپلماتیک کشورها قرار نگیرند. در این مسیر مدیرانی که به آرمان‌‌ها پایبندی ندارند باید پاسخگو باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا درخصوص این مطلب که اگر بی‌‌توجهی به شعارهای انقلاب نبود، دستاوردهای بیشتری داشتیم، بیان کرد: اینکه به کدام شعارها بی‌‌توجهی شده، پژوهشی است که باید در یک رساله دکترا به آن پرداخته شود اما به طور خلاصه در بخش‌‌های فرهنگی ما تا چه میزان به سبک زندگی که مطابق اسلام و انقلاب اسلامی است، توجه کرده‌‌ایم. باید درخصوص کم‌‌کاری‌‌ها آسیب‌‌شناسی شود.

سجادی افزود: این متنی که بیشتر از یک ساعت مطالعه آن به طول می‌‌‌‌انجامد، بسیار پر بار و متکی بر اسناد و واقعیات است. باید روی این بیانیه کار شود. باید رسانه‌‌‌ها به ویژه صداوسیما با تحلیل‌‌های قوی به سمع و نظر مردم برسانند. این بیانیه، بیانیه‌‌ای راهگشا است. کار بسیاری باید در این خصوص انجام شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها