رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427180

چرا FATF را به رفراندوم نمی‎گذارند؟

ساعت24-رئیس شورای عالی استان‌ها درباره مخالفت‌ها با پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو وCFT گفت: پیوستن ایران به پالرمو و CFT یکی از مصادیق مواردی است که اگر شبهه‌ای درباره آن وجود داشته باشد، باید براساس اصل پنجاه و نهم قانون اساسی، به رفراندوم گذاشته شود.

fatf
«مرتضی الویری» در حاشیه بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و در پاسخ به ایرنا، درباره تبعات تصویب نشدن لوایح چهارگانه دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بدون تردید نپیوستن به CFT و پالرمو شرایط را از آنچه که هست بدتر خواهد کرد، برای اینکه حتی کشورهای دوست که با ما می‌توانستند کار کنند آنها هم دیگر نمی‌توانند کار کنند همکاری اروپا را هم باید کاملا به فراموشی بسپاریم.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: کسانی که در مقابل پیوستن ما به پالرمو و CFT ایستاده‌اند باید مسئولیت بدتر شدن وضعیت را بپذیرند، طبیعتاً تبعات نپذیرفتن این لوایح می‌تواند ابعاد وسیع‌تری داشته باشد. تنگناهایی که برای ما به وجود خواهد آمد، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند و حتی احتمال وقوع جنگ را می‌تواند در پیش داشته باشد.

شهردار اسبق تهران افزود: نپذیرفتن عضویت در کنوانسیون پالرمو علاوه بر ضیق اقتصادی، مشکلات امنیتی هم برای ما ایجاد کند، هرچند ما ادعا نمی‌کنیم که این پیوستن می‌تواند تمام مشکلات کشور را حل کند اما حداقل می‌تواند راه را برای هموار کردن مشکلات و رسیدن به وضعیت طبیعی هموار کند.

الویری شایعه‌های شرط گذاشتن اروپا برای ایران را بهانه‌جویی دانست و گفت: کسانی که در جهت تخریب رابطه ما با کشورهای دنیا هستند به دنبال بهانه‌ای می‌گردند و از هر عبارتی تفسیر خود را ارائه و مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر من چارچوبی که اروپا با ما کار می‌کند چارچوب قابل قبولی است، طبیعتا ما برای منافع ملی خود باید تلاش کنیم مسیر این همکاری را فراتر و بازتر کنیم ولی استفاده نکردن از این زمینه‌ای که اروپا برای ایران فراهم کرده است به نظر من، خود تحریمی و تشدید تحریم به دست خودمان خواهد بود.

این فعال سیاسی درباره ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد سازوکاری مشابه اینستکس در داخل گفت: اگر به بخش خصوصی ایران میدان داده شود و محدودیت‌هایی که از ناحیه بعضی‌ها به وجود آمده، برداشته شود، این سازوکارها از سوی آن‌ها هم به خوبی قابل تنظیم است.

این نماینده پیشین مجلس همچنین تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهوری را بُن بریدن بر سر شاخه توصیف کرد و گفت: یکی از مصادیق این عبارت که «بر سر شاخ، بُن می‌بُرید» اقدامی است که برخی جریان‌های تندرو در کشور انجام می‌دهند و توجه ندارند که با این کار ساقه درختی را قطع می‌کنند که خودشان روی شاخه آن نشسته‌اند. به نظر من طرح سوال از رئیس جمهوری یا تضعیف او چیزی غیر از این نیست.

به گزارش ایرنا، لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته موسوم به پالرمو؛ یکی از چهار لایحه‌ای است که دولت برای پیوستن کشور به گروه ویژه اقدام مالی یا FATF به مجلس ارائه داده و این روزها در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود. لوایحی که از دید صاحبنظران سیاسی و اقتصادی، تاخیر در تصویب آن‌ها و نپیوستن ایران به این معاهدات بین‌المللی، شرایط کشور را دشوارتر و مبادلات تجاری ایران با جهان را محدودتر خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها