رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427197

فیشر: ترامپ موجودیت ناتو را زیر سوال میبرد

ساعت24-وزیر خارجه اسبق آلمان ضمن انتقاد از سیاست کنونی آمریکا دربرابر اروپا و حمایت از توافق هسته‌ای با ایران گفت که رئیس‌جمهور آمریکا موجودیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را زیر سوال می‌برد.

laquo;یوشکا فیشر» وزیر خارجه اسبق آلمان ضمن هشدار درباره وخامت روابط میان آمریکا و اروپا و پیامدهای آن، خواستار توجه هر چه بیشتر اروپا بدون آمریکا شد.

وی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل نخست به پرسشی درباره کنفرانس امنیتی مونیخ و فاصله موجود میان اروپا و آمریکا پاسخ داد و گفت: «باید میان روابط اروپا با آمریکا و اروپا با دونالد ترامپ فرق بگذاریم.اولی رابطه‌ای خوب و دیگری رابطه بدی است. نباید درباره آن حرفی زد روابط با رئیس‌جمهور به معنای رویارویی است. رویارویی به معنی این است که ترامپ سیاستی را پیگیری می‌کند که موجودیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را زیر سوال می‌برد. همزمان وقتی که تعرفه‌هایی را برای خودروهای اروپایی افزایش می‌دهد، تهدید خطر جنگ تجاری را بالا می‌برد.»

فیشر با اشاره به اینکه امنیت اروپا بدون آمریکا گفت بازار آمریکا برای اروپا به همان اندازه بازار اروپا برای آمریکا اهمیت دارد و تاکید کرد که اروپا باید منافع خود را بشناسد و تلاش کند تا از آن در برابر دولت آمریکا حمایت کند

وی به پرسش اشپیگل درباره توافق هسته‌ای با ایران (برجام) پاسخ داد: «جایگزین توافق هسته‌ای چیست؟ پایان توافق هسته‌ای به معنای بازگشت به تقابل با ایران است. در این صورت چه کسی پیروز خواهد شد؟ آیا در این صورت کنترل جهانی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشدید می‌شود؟ خیر در این صورت چنین روندی تضعیف می‌شود...»

فیشر افزود: «ایده توافق هسته‌ بر مبنای این نبود که همه مشکلات به وسیله این توافق حل شوند. توافق بر بخش بسیار خطرناک توافق هسته‌ای متمرکز بود و به موشک‌ها و روابط ایران در خاورمیانه و شرق میانه مربوط نمی‌شود و اگر به همه اینها مربوط می‌شد، توافقی به دست نمی‌آمد. حقیقت تلخ آنجایی است که ایران در دوران تقابل، پیشرفت زیادی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ذاشته است. هر کارشناس امنیتی حتی آنهایی که در واشنگتن هستند معتقدند که توافق کارایی دارد.(با این حال) تسلیم شدن اروپایی به نفع غرب و حتی اسرائیل نیست.»

وزیر خارجه اسبق آلمان همچنین گفت: «ما اروپایی‌ها باید به قدرت خود متکی باشیم به خصوص در سیاست امنیتی اما در زمینه تجارت آزاد، اروپایی‌ها باید نیروهای خود را بهتر سازماندهی کنند. ما به عنوان اروپا باید دیدگاه خود در زمینه تجارت آزاد را حتی بدون آمریکا در صحنه جهانی جا بیاندازیم.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها