رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427361

دومین محموله کمک‌های آمریکا برای مخالفان ونزوئلا ارسال شد/ گوایدو به کلمبیا رفت

ساعت24 - بعد از ارسال دومین محموله کمک‌های آمریکا برای مخالفان ونزوئلا، «خوان گوایدو» با نقض ممنوعیت خروج از کشور، به کلمبیا رفت تا کمک‌ها را تحویل بگیرد.

دومین محموله از کمک‌های ایالات متحده برای مخالفان دولت ونزوئلا، توسط نظامیان فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا بامداد شنبه ارسال شده و در فرودگاه کوکوتا واقع در کلمبیا فرود آمد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت که به درخواست «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا، این کمک‌ها را ارسال کرده‌اند و دولت این کشور نیز باید اجازه ورود کمک‌ها را صادر کند. ارزش این محموله، 100 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از سوی دیگر همچنین گوایدو با نقض کردن دستور ممنوعیت خروج از ونزوئلا، به شهر کوکوتا رفته و در مراسمی که برای حمایت و ارائه کمک‌های آمریکایی به مخالفان «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا برگزار شده بود،‌ شرکت کرد.

این در حالی است که پیش از آن، مادورو اعلام کرده بود مرزهای ونزوئلا با برزیل بسته شده و در حال بررسی بستن مرزها با کلمبیا نیز هستند. این دو کشور از حامیان اصلی مخالفان دولت قانونی ونزوئلا در منطقه هستند.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از گوایدو مدعی شد که ارتش ونزوئلا به او کمک کرده تا ممنوعیت خروج از این کشور را نقض کرده و به کلمبیا برود.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز جمعه با هشدار درباره دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا، گفته بود: « آمریکا قصد دارد سلاح و نیروهای ویژه به نزدیکی ونزوئلا بفرستد... ارسال کمک‌ها برای مخالفان می‌تواند زمینه‌ساز سرنگونی مادورو باشد».

«خوان گوایدو» رهبر معارضان ونزوئلا ماه ژانویه خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند و به‌سرعت مورد حمایت واشتگتن و متحدان غربی آن قرار گرفت. در هفته‌های اخیر شماری از معترضان در خیابان‌های «کاراکاس» تجمع کرده‌اند. با این حال ارتش ونزوئلا همچنان حامی رئیس‌جمهور قانونی این کشور است و تلاش زورگویانه آمریکا را برای تغییر رژیم عقیم گذاشته است.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.

تلاش واشنگتن برای کنار زدن دولت قانونی کاراکاس در حالی صورت می‌گیرد که مردم ونزوئلا چند ماه پیش با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر مادورو را به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها