رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427386

روحانی: زیرساخت لازم برای علم و فناوری فقط وام و پول نیست/هر کشوری دور خود دیوار بکشد نابود میشود و پیشرفت نمیکند /پیشرفت از آزادی شروع می شود

ساعت24 - رئیس‌جمهور گفت: دولت، حکومت و نظام باید زیرساخت‌ها را برای دانشگاهیان و محققان ایجاد کند، البته زیرساخت فقط ساختمان، وام و پول نیست؛ اولین زیرساخت آزادی است.

حسن روحانی
رییس جمهوری، اندیشه را نخستین زیربنای آزادی دانست و گفت: پیشرفت علم، دانش و فناوری در محیط مناسب و آزاد شروع می شود.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز شنبه در جمع رییسان و مدیران شرکت های دانش بنیان و استارت آپی، اظهار داشت: اولین زیربنای آزادی، اندیشه است، فناوری یکی از میوه‌های علوم و علم و دانش هم پایه اصلی فناوری است و اگر پیشرفت فناوری بخواهد سرعت پیدا کند باید دانش های پایه رشد یابد.

رییس جمهوری تاکید کرد: اگر ما در زمینه پایه رشد پیدا نکنیم، ستون های اصلی برقرار نشده تا ساختمان بر روی آن بنا شود و اگر بناست علم و دانش پیشرفت کند پایه اصلی آن آزادی و محیط مناسب است.

روحانی ادامه داد: شما اگر استاد و دانشجو را برای اندیشیدن، سخن گفتن و اظهارنظر آزاد نگذارید امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت.

وی با بیان این که پیشرفت از آزادی شروع می شود، تصریح کرد: پیشرفت علم دانش و فناوری از آزادی و محیط مناسب شروع می شود.

رییس جمهوری همچنین گفت: آزادی که ما در دوران خودمان، یعنی 45 سال پیش در حوزه علمیه قم داشتیم فکر می کنم هنوز در دانشگاه های ما نباشد. یک عالم در حوزه علمیه خیلی راحت نظریات همه علمای بزرگ را نقد می کند و کنار می گذارد.

روحانی ادامه داد: گاهی یک نظریه ای که بر روی آن ادعای اجماع شده است یک مدرس در کرسی درس، به راحتی تمام آن را رد می کند و راحت می گوید، اشتباه کرده است و در نهایت نظر خودش را می گوید. در همان جلسه شاگرد به استاد می گوید تو اشتباه کردی، فکر نکنم همچین آزادی در دانشگاه های ما باشد.

وی افزود: زمانی که دانشجو بودم این آزادی نبود که یک دانشجو مقابل استاد بایستد و با آزادی زبان حرف بزند. می خواهم بگویم دولت، حکومت و نظام باید زیر ساخت ها را برای شما آماده کند. فکر می کنیم زیر ساخت یعنی ساختمان، وام یا پول و... این موارد زیر ساخت نیست نخستین زیر ساخت آزادی است. دولت باید بتواند زیر ساخت فیزیکی مهیا کند. اما از این زیر ساخت مهم تر زیر ساخت حقوقی است.

رییس قوه مجریه ادامه داد: فکر می کنیم زیرساخت یعنی ساختمان، برق و جاده و... اما وقتی می خواهید فناوری یا اختراعی را به ثبت برسانید ماه ها گرفتار می شوید. این همان زیر ساخت های حقوقی و مقرراتی است که دولت و مجلس باید به وجود آورد. اگر این زیرساخت‌ها را از هر لحاظ آماده کردیم در آن محیط مناسب، دانشجو می تواند رشد کند.

روحانی خاطرنشان کرد: رشد دانشجو و تحقیقات و فناوری به پیوستگی و وابستگی است یعنی اگر ارتباط شما با دانشگاه، تولید، بازار و صنعت ضعیف باشد کار پیش نمی رود و فعالیت شما را کند و محدود می کند.

وی اضافه کرد: بالاترین نشاط را گروهی دارند که به خلق می رسند از صفات خداوند، خالقیت، علم و علم است اما یکی از صفات خداوند مهلت دهنده بودن است ولی ما مهلت نمی دهیم. اگر کسی خطا کند می تواند با توبه خطایش را جبران کند. خداوند مجازاتش را معمولا وقتی که همه فرصت ها و تجربه های کرده اید، انجام می دهد.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: باید همه فرصت ها را به نسل جوان بدهیم آنجا گناه است و در اینجا خطا، ممکن است در یک فناوری به نتیجه ای نرسید و برگردید و دوباره شروع کنید این اشکالی ندارد باید فرصت دهیم.

روحانی اضافه کرد: از طرف دیگر شرایط ما هم شرایط خوب و هم شرایط سختی است، یکی از اعتقادات دولت از ابتدای کار خود در سال ۹۲ این بوده که علم مثل هنر، فناوری،اخلاق و ایمان مرز نمی شناسد. شما نمی‌توانید بگویید این فرد چون تبعه ایران بوده پس مسلمان است یا اگر تبعه کشور دیگر است پس اسلام او ضعیف است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ایمان مرز نمی‌شناسد شناسنامه این کشور و آن کشور ندارد، هنر مرز نمی‌شناسد؛ یک نقاشی خوب ،یک مجسمه خوب و یا فیلم خوب آهنگ خوب، یک داستان و رمان خوب، کتاب خوب در هر زمینه ای در فرهنگ برویم فرهنگ و هنر مرز نمی شناسد.

روحانی افزود: علم، علم است و مرز نمی شناسد، دو -دو تا در ایران هم چهارتاست در هر جای دنیا هم چهارتاست، اگر به علم برسیم - نه در مراحل اولیه - علم است. پزشکی مرز نمی‌شناسد اگر کسی تبعه جای دیگر باشد نمی‌تواند در ایران جراحی کند؟ ما اصلا مرز نداریم.

وی تصریح کرد: فناوری مرز معنی ندارد، کمتر فناوری است که یک کشور به تولید و ساخت برسد و صد در صد ایده و قطعه و همه چیز آن از یک نفر یا یک کشور باشد. ممکن است قطعه را شما بسازید اما ممکن است اصلا به صرفه شما نباشد و سیاری از قطعات در صنعت و فناوری تان را از جای دیگر استفاده می کنید.

رییس جمهوری با بیان این که ارتباط با دنیا باید ارتباط سهلی باشد و یکی از وظایف دولت ایجاد ارتباط سهل است، یادآورشد: بعضی از کشورها امروز به فکر دیوار افتادند و هم دیوار فیزیکی می خواهند بسازند نمی توانند بودجه خود را از کنگره بگیرند.هم برای ویزا ،هم برای علم دیوار درست می کنند، یک محقق می خواهد ازآنجا به ایران بیاید در یک سمینار شرکت کند نمی گذارند. آنها نمی‌دانند که تمام پیشرفت هایشان در سایه این بوده که سال‌ها دیوار نداشتند.

روحانی اضافه کرد:اگر رشد و پیشرفتی در آمریکا هست از کشورها و ملیت های مختلف است، چقدر ایرانی در آنجا کار و تلاش می کنند. آنها زمانی به مرز علم و دانش و پیشرفت رسیدند که دیوار نداشتند.هر کشوری دور خود دیوار درست کند در داخل نابود می شود و پیشرفت نمی کند.

وی اضافه کرد:ما باید بتوانیم با محققین، متفکرین و اندیشمندان در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در ارتباط باشیم، گاهی می بینید در جمع یک نفر از همین کشورهای اطراف، فرد با استعداد و درس خوانده محقق اگر به جمع شما اضافه شود تاثیر گذار می شود.

رییس جمهوری خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم ادامه داد: بسیاری از فناوری های تولیدی شما باید از کشور خارج شود.فناوری محبوس نمی ماند، شما هرچه می سازید هم باید در مصرف داخلی از آن استفاده شود هم باید بتوانید آن صادر کنی.د این یکی از زیربناهایی است که دولت باید ایجاد و فضا را برای ارتباطات با جهان آماده کند.

روحانی گفت: البته در شرایطی هستیم که از یک طرف فشار و تحریم روی ما است. کشورهایی هستند که می خواهند از طریق تحریم کار خود را پیش ببرند، آنها هم می فهمند که اگر بخواهند رشد علم و فناوری و پیشرفت را کند کنند ، راه آن تحریم و بستن راه‌ها است. ضمن اینکه این برای ما مشکل درست می کند، انگیزه جدید هم به ما می دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها