رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427440

اقتصاد مقاومتی؛ کلید عبور از بحران‌ها

ساعت24 - اقتصاد مقاومتی هنوز جامه عمل نپوشیده است این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران با تحقق مبانی پیش بینی شده در اقتصاد مقاومتی می‌تواند از بحران‌ها عبور کند.

اما دلیل اصلی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی چیست؟ به نظر می‌رسد دلیل اصلی این است که هنوز اتفاق نظری بر سر اینکه اقتصاد مقاومتی چیست و برای تحقق آن چه باید کرد، وجود ندارد و تصمیم گیران کشور به اهمیت این موضوع پی نبرده اند. حال برای تحقق این هدف، جدا از این ایجاد وحدت نظری چه باید کرد؟ بایستی قبول کرد برای اجرای این اصل مهم سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه بسیار مهم است و با بودجه محدود کشور این امر مهم حاصل نمی‌شود.اقتصاد ایران سال هاست تحت تاثیر عوامل بیرونی با بحران هایی فراوان روبرو می شود . کاهش وابستگی به نفت در سالیان متمادی در دستور کار پیگیری دولت هاست و هدف غایی رسیدن به اقتصادی با قابلیت بالای در داخل و توانایی عرضه خود در نظام بین المللی است. ایا چنین هدفی قابل دستیابی است؟ پاسخ صراحتا مثبت است، کافی است به ویژگی ها و ابزارهای در اختیار این اقتصاد نگاهی گذرا بیندازیم.

کمبود منابع داخلی با تکیه بر سرمایه‌های خارجی قابل حل است. ایران از یک سو می تواند با اتخاذ تدابیری سرمایه های خارجی را بیش از پیش جذب کند و از سوی دیگر با اتخاذ تصمیمات جسورانه، منابع ایرانیان خارج از کشور را به سمت تولید هدایت نماید.

در این راستا حمایت از بخش خصوصی واقعی نیز الزامی است اما اگر عزمی برای تحقق این هدف وجود دارد، کاهش بروکراسی پیچیده و بهبود فضای کسب و کار باید در دستور کار قرار گیرد.

در این صورت می توان به رشد و توسعه اقتصاد در ایران، به رغم تمامی مشکلات کنونی امیدوار بود. این سخن تنها ایده و برنامه و آرمانی دور از دسترس نیست. نگاهی به واقعیات موجود نشان می‌دهد زیر ساخت‌های توسعه در کشور وجود دارد و با این امکانات سخن از جهش و توسعه حرفی گزاف نیست. واکسینه کردن اقتصاد برابر بحران های برونزا با اصرار بر اقتصاد مقاومتی و پیاده‌سازی ان می تواند مشکلات کشور را رفع کرده و راه را بر خطرهای دوباره ببندد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها