رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427534

رسایی: دخیل دولت بر اروپا جواب نمیدهد

ساعت 24- نماینده سابق مردم تهران با اشاره به عدم وجود مسیری برای دور زدن تحریم‌ها با پذیرش FATF به دلیل تسلط بر منابع مالی کشور گفت: اروپا و آمریکا یک هدف را از دو مسیر دنبال می‌کنند و دخیل دولت بر آن‌ها جواب نمی‌دهد.

style="text-align: justify;">حمید رسایی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در برنامه نقد و بررسی FATF در دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: دولت یازدهم از زمان بر سرکار آمدن طرح خاص اقتصادی برای حل مشکلات کشور نداشتند و مهم‌ترین طرح توافق با قدرت‌هایی بود که به جمهوری اسلامی فشار وارد می‌کنند، تا با رفع کردن کردن تحریم‌ها یک گشایش اقتصادی ایجاد شود و طرف مقابل ما در مذاکرات نیز طبق شناخت قبلی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای در اوایل دهه ۸۰، امید به روی کارآمدن این دولت داشت تا روند مذاکرات هسته‌ای تغییر کند.

وی افزود: توجه دولت یازدهم از ابتدا بر سیاست خارجی بود و تمام وزرات‌خانه‌ها تحت الشعاع وزارت امور خارجه قرار گرفت و تمرکز وزارت خارجه بر مذاکره بر ۱+۵ و در ۱+۵ تمرکز بر روی آمریکا بود و جمهوری اسلامی طبق گفته رئیس جمهور وقت باید با آمریکا به توافق اصلی می‌رسید و با حاکم بودن این نگاه در دولت، دست نیاز به مذاکره به سمت غرب دراز شد.

نماینده سابق مجلس بیان داشت: از ابتدا طرف غربی یک سری لیست از توافق‌هایی که باید صورت گیرد تنظیم کردند که در ابتدا مسئله هسته‌ای بود و با این‌ که تمام تمرکز بر روی برجام بود ولی توافق‌های بین‌المللی دیگری نیز در میان بود که یکی از آن‌ها پیوستن به سازمان FATF بود.

رسایی گفت: در دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس در خرداد ماه امسال درباره FATF و استعماری بودن آن هشدار داده شد و بعد از برجام که به عنوان لکه ننگ این دولت ثبت شد و آمریکا به دلیل این که در برجام درباره برد موشک‌های ایران و حضور در منطقه بحثی نشده در برجام نماند اما اروپا اعلام کرد که در برجام می‌مانیم ولی ایران باید برای موشک‌ها و حضور در منطقه یک تضمین جدید به ما بدهد که هیچ فرقی در موضع این دو وجود ندارد.

وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه دولت دخیل خود را به اروپا بسته و اروپا وعده داد که با ایجاد یک کانال مالی، ایران پول نفت خود را دریافت کند ولی آن چیزی که در نهایت اتفاق افتاده در یک ماه اخیر که به اینستکس معروف شده یک کانال حمایتی است و کشورهای اروپایی در قبال پول نفت امکاناتی در حوزه دارویی و غذایی به ایران بدهد و اظهار داشتند که اگر ایران وارد FATF شده و آن را اجرا کند امکان دارد دایره این خدمات گسترده‌تر شود.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: دولت از سال ۹۵ با پذیرفتن بدون اطلاع مجلس و شورای عالی امنیت ملی توسط وزیر اقتصاد وقت، به ۳۷ توصیه از ۴۱ توصیه FATF عمل می‌کند و این ۴ توصیه نیاز به مصوبه مجلس داشته که ۲ توصیه تغییر قانون داخلی بود و ۲ توصیه پیوستن به کنوانسیون های خارجی بود تا حلقه عمل به FATF تکمیل شود.

رسایی بیان داشت: طبق تعریف CFT سپاه نیز گروه تروریستی محسوب می‌شود و پس از قبول FATF در سال ۹۵، الزامات آن توسط وزارت اقتصاد به بانک‌ها ابلاغ شد و به تبع آن سپاه و بسیج تحریم می‌شدند و در برخی بانک‌های کشور نیز این طرح اجرا شد و اگر به FATF پایبند شویم، خودمان باید تحریم‌های آن‌ها را اعمال کنیم.

وی تصریح کرد: پذیرش FATF و عضو این کنوانسیون‌ها شدن هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت کما اینکه از سال ۹۵ به ۳۷ توصیه از ۴۱ توصیه توسط دولت عمل شده و هیچ خروجی برای کشور به ارمغان نداشته و پذیرش این کنوانسیون‌ها استقلال کشور را زیر سوال می‌برد و دشمنان ما به منابع مالی ما تسلط پیدا می‌کنند و دیگر راهی برای دور زدن تحریم‌ها نداریم.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها