رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427574

‌طبق آمار ۵۹ درصد از کشاورزان فاقد سواد در بخش کشاورزی هستند

ساعت24 -مهرداد غضنفری عصر ‌روز شنبه در جلسه گرامیداشت روز مهندس در تالار امام جواد(ع) عنوان کرد: عامل منابع انسانی مهم ترین سرمایه و پایه اصلی ثروت در یک جامعه است.

کشاورزی
مهرداد غضنفری عصر ‌روز شنبه در جلسه گرامیداشت روز مهندس در تالار امام جواد(ع) عنوان کرد: عامل منابع انسانی مهم ترین سرمایه و پایه اصلی ثروت در یک جامعه است.

معاون استاندار قم افزود: منابع انسانی با نیروی انسانی تفاوت دارد، هر نیروی انسانی اگر بخواهد جزء منابع باشد علاوه بر دانش باید از مهارت، اخلاق حرفه ای و مدیریتی برخوردار شود.

وی تصریح کرد: در میان ۱۹۲ کشور مورد تحقیق بانک جهانی از عوامل سرمایه ای، ۶۴ درصد به منابع طبیعی و ۱۶ درصد به منابع فیزیکی امتیاز داده بودند.

غضنفری اظهار کرد: باید از ظرفیت بخش کشاورزی با ارتقای دانش و حفظ محیط زیست و استفاده مطلوب از منابع استفاده کنیم، بخش کشاورزی قابلیت های زیادی در اشتغال و توسعه و تولید دارد.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد از غذای مورد نیاز کشور را بخش کشاورزی تامین می کند و ۹۰ درصد از منبع اصلی تولید که آب است در بخش کشاورزی صرف می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار قم افزود:در حال حاضر ۳۰ میلیون هکتار اراضی قابل کشت و زرع ، ۹۰ میلیون هکتار مرتع، ۱۲ میلیون هکتار جنگل، ۴۰۰ میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی و خروجی سالانه ۲۰ هزار فارغ التحصیل کشاورزی در کشور داریم.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی معادنی هستند که زوال پذیر نیستند، نیروی انسانی موجب خلاقیت می شود، در واقع فلسفه نظام مهندسی نیز ایجاد چنین خلاقیتی است.

غضنفری بیان کرد: متاسفانه فارغ التحصیلان در مشاغل غیر مرتبط یا کاذب مشغول به کار هستند و هیچ گونه نقشی نداشتند دولت به این سمت آمد تا سازمان نظام مهندسی با جسارت همه حقوقی که دارد را دنبال کند ما نیز پیگیر درخواست ها مطابق قانون و دستورالعمل ها هستیم.

وی تصریح کرد: بها دادن به کشاورزان اهمیت زیادی دارد ما باید با تدابیر لازم غذای کافی و سالم به جامعه تحویل دهیم، در حوزه سلامت بحث مانیتورینگ سموم و آب در حوزه مزارع و پرورش تولیدات اهمیت زیادی دارد.

معاون استاندار قم عنوان کرد: باید سلامت را در جامعه در اولویت قرار دهیم، همچنین غذای کافی برای نیاز جامعه مد نظر باشد و در این راه چاره ای وجود ندارد جز اینکه با منابع محدود بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

وی گفت: اقدامی که وزارت جهاد کشاورزی در دست اجرا دارد و قم با توجه به کمبود آب در این طرح پایلوت است می تواند در کشور سرمشق و الگو شود، این شیوه را باید ترویج کرد.

غضنفری بیان کرد: نقش مهندسین در توسعه استان نقش مهمی است، روی آوردن به کشت های گلخانه ای و متراکم از تکالیف اصلی این بخش است، بخش کشاورزی پویا و کارامد است. اگر از ظرفیت های استان استفاده کنیم، به بی نیازی می رسیم و حتی صادر کننده می شویم.

وی افزود: باید دانش و تجربه کشاورزی را با هم متصل و نظارت مهندسین ناظر را با آن همراه کنیم، بر اساس آمار، ۵۹ درصد از کشاورزان، فاقد سواد و تنها ۱ درصد دارای تحصیلات کشاورزی اند و این امر نقش مهم مهندسین کشاورزی را نشان می دهد که باید از ظرفیت های مهارت آموزی استفاده کرد.

معاون استاندار تصریح کرد: ظرفیت های مکانی و علمی مرکز تحقیقات کشاورزی را باید مورد توجه قرار داد. این مجموعه، یک دانشگاه بوده و ترکیب علمی این مجموعه در حوزه پژوهش کشاورزی امری مهم است.

وی گفت: تنها ظرفیتی که محدودیت ندارد ظرفیتی است که خداوند در بشر نهاده و در علم آموزی دانش پژوهی استفاده از علم و خلاقیت بشر هیچ محدودیتی ندارد و فقط اراده می خواهد.

غضنفری اظهار کرد: رمز موفقیت کشور در تحقق مدل مدیریت جهادی است، در دوران جنگ نیز ثابت شد در شرایط اقتصادی فعلی باید این مدل را به کار ببریم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی ظرفیت های خوبی در قم وجود دارد بیان کرد:بخش کشاورزی می تواند در تحقق اهداف سایر بخش ها نیز موثر باشد در حوزه صنعت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از مباحثی است که باید به آن سمت برویم چون مواد اولیه موجود است.

معاون استاندار عنوان کرد: البته عدم توجه به جانمایی و استقرار این صنایع یکی از آفاتی است که در سرمایه‌گذاری های گذشته وجود داشت، به طوری که کارشناسی شده نبود و صنایعی در استان ایجاد شد اما ماده اولیه آن صدها کیلومتر با کارخانه فاصله دارد و این امر توجیه اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد:همه چیز را باید با برنامه محوری پیش ببریم مهندسین می توانند حلقه تکمیل کننده سایر بخش‌ها در اقتصاد باشند.

غضنفری یادآور شد: تصمیمات خوبی بر اساس آنالیز مسائل و مشکلات گرفته شده و پیشنهادات خوبی در حوزه رفع مشکلات کشاورزی که سهم مهمی در اقتصاد دارد، ارائه و تبدیل به نسخه کشوری شده است.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها