رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 429853

ادعای خوان گوایدو: ربودن من آخرین اشتباه مادورو خواهد بود

ساعت 24- سردسته مخالفان دولت ونزوئلا که علی‌رغم ممنوع‌الخروج بودن این کشور را ترک کرد، اعلام کرد هرگونه مخالفت با بازگشتش پیامدهای بدی در پی خواهد داشت.

style="text-align:justify">به گزارش اسپوتنیک، خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا، کاراکاس را تهدید کرده است در صورتی که او یا همسرش پس از بازگشت به این کشور بازداشت شوند پیامدهای بدی در انتظار نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، خواهد بود.

سرکرده مخالفان ونزوئلا که برای دیدار با لنین مورنو، رئیس‌جمهور اکوادور در این کشور به سر می‌برد در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد: «اگر دولت مادورو تلاش کند ما را برباید، این آخرین اشتباه آن‌ها خواهد بود». گوایدو همچنین از مردم این کشور خواست پس از بازگشت او علیه دولت مادورو متحد شوند.

این تهدید گوایدو از سوی واشنگتن نیز حمایت شده است به گونه‌ای که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، اظهار داشت اگر امنیت بازگشت گوایدو به ونزوئلا با مشکلی روبرو شود کاراکاس با «واکنش شدید آمریکا و جامعه بین‌المللی» مواجه خواهد شد.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، هفته گذشته اعلام کرد گوایدو پس از بازگشت به کشور باید به دلیل شکستن حکم دیوان عالی محاکمه شود. معاون رئیس دیوان عالی ونزوئلا نیز در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی می‌افتد اگر گوایدو-که هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد- به ونزوئلا باز گردد، گفت: او باید دستگیر و به زندان منتقل شود و احتمالا به ۳۰ سال زندان متهم شود.

خوان گوایدو روز ۲۲ فوریه به مرز کلمبیا با کاراکاس رفت تا کمک‌هایی ارسالی از سوی آمریکا را که در آنجا جمع‌آوری شده بود وارد ونزوئلا کند. این در حالی است که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی این کشور، پذیرش این کمک‌ها را ممنوع اعلام کرده است. پس از آنکه تلاش‌های گوایدو جهت وادار کردن دولت برای ورود کمک‌های آمریکا ناکام ماند، او با فرار از ونزوئلا در نشست لیما که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار می‌شد، شرکت کرد. سپس با سران برزیل، پاراگوئه و آرژانتین دیدار کرد تا حمایت آن‌ها از خود را به دست آورد و نیکلاس مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار قرار دهد.

گوایدو که پیشتر رئیس مجلس ملی ونزوئلا بود در تاریخ ۲۳ ژانویه و چند روز پس از آنکه دیوان عالی ونزوئلا او را به عنوان رئیس مجلس ملی بی اعتبار دانست، خود را رئیس جمهور موقت خواند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. در همین حال آمریکا و متحدانش در اقدامی مداخله‌جویانه، او را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

در پی این ماجرا، نیکلاس مادورو، گوایدو را عروسک خیمه‌شب بازی آمریکا خواند که در تلاش است کودتای طراحی شده از سوی واشنگتن را به اجرا گذارد. سازمان ملل و صلیب سرخ از واشنگتن خواسته‌اند کمک‌های غذایی به ونزوئلا را سیاسی نکند و این کمک‌ها را بدون رضایت دولت قانونی به آنجا نفرستد.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها