رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 431195

درمیزگرد برای صلح ملی چه باید کرد مطرح شد

سطح پایین فساد و آزادی اطلاعات ضامن صلح هستند

ساعت24 -جامعه‌شناسی صلح زنجیره‌ای از ایده‌های علمی است که رسالت خود را همچون بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی، بهبود اوضاع جامعه می‌داند، بخش مهم وظیفه جامعه‌شناسی صلح شناخت علمی پدیده صلح و همچنین مطالعه جامعه‌شناختی ریشه‌ها و زائده‌های پدیده‌هایی است که دارای پتانسیل تهدید صلح و امنیت می‌باشند ازاین‌رو با توجه به اینکه (صلح و امنیت) فراتر از اختلال و آشفتگی‌های حملات و درگیری‌های نظامی است و با توجه به اینکه صلح جدی‌ترین نیاز بشر در هزاره سوم می‌باشد ، برای صلح باید کاری کرد.

خبر
یوهان گالتونگ نروژی با طرح نظریه صلح فعال، صلح را بخشی از یک مثلث نامید که شامل عدالت و رفاه باشد . ولی با گسترش مطالعات جامعه‌شناختی صلح، بعلت اهمیت و پیچیدگی ابعاد پدیده صلح، تعاریف متکثر و جدیدی طرح گردید که مفهوم صلح را به عنوان مفهومی کلیدی و محوری عنوان می نماید، ازاین‌رو امروزه مفهوم صلح به معنای کامل شدن کل ، طرح گردیده است که بیانگر اهمیت نیاز به صلح است.در شرایطی که از چهل سالگی انقلاب عبور می کنیم بحران های عمیق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به نظر می رسد صلح و امنیت را در شرایط شکننده و آسیب پذیری قرار داده است و از آنجا که معمولا بحران ها در یک چرخه و بازه های خاص زمانی رخ می دهند و لیکن هنگامی که چرخه بحران به روند تبدیل می شود می تواند نگران کننده باشد، لذا با توجه به این که صلح ریشه ی اندیشه امنیت است گروه علمی تخصصی صلح انجمن جامعه شناسی ایران تلاش می نماید با ابزارهای جامعه‌شناختی و مبانی نظری به شناخت علمی از شاخص شکنندگی صلح در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مبادرت ورزد.

بررسی و مطالعه نتایج گزارش ها و آمار های ارائه شده توسط متخصصان ، شرایط این حوزه ها را مطلوب نشان نمی دهند و تجزیه و تحلیل ها مبین این امر است نهاد های اصلی جامعه از وضعیت صلح آمیز با ثبات برخوردار نیستند ، صعو د شاخص های شکنندگی صلح در نهاد های مهم می تواند نگران کننده تلقی شود چرا که صلح حالتی از تعادل است و جامعه بدون صلح جامعه ای آشفته و ترسناک است اگر نظری اجمالی در این حوزه ها داشته باشیم شواهد متعدد میدانی در حوزه اقتصاد، حکایت از این دارد که صلح اقتصادی در وضعیت شکننده ای قرار دارد و عدالت غایب است. «باید توجه داشت که سلامت یک ملت بستگی به سازمان اقتصادی حاکم دارد صلح اقتصادی است که ثبات و آرامش اجتماعی و سیاسی را در یک کشور بیمه می کند».

فقر ، فساد گسترده و ضایعات سازمانی ( یعنی استفاده نا کارآمد از ایده ها ، تخصص، پول و یا سایر منابع در یک ساز مان ) و شبکه ای از آثار نا برابری های اجتماعی حاصل این سازمان اقتصادی منفعت محور و عاری از عدالت است ، صلح اقتصادی تضمین می کند که عدالت برای همه وجود دارد.

کیفیت صلح اجتماعی نیزبعلت کاهش ارزش پول ملی و نابرابری فرصت ها از اختلاف طبقاتی به مرز های تضاد طبقاتی در حرکت است که پیامد آن ستیزه و نا امنی های اجتماعی می تواند باشد ، صلح اجتماعی هستی سلامتی روابط بین گروه‌های اجتماعی را بیمه می نماید، شکنندگی صلح اجتماعی به مفهوم افول تاب آوری اجتماعی خواهد بود. در حوزه صلح فرهنگی نیز با فقدان و کاهش کدهای اخلاقی و گونه ای تهی شدگی فرهنگی مواجهیم ، صلح فرهنگی است که وجدان جمعی و انسجام اجتماعی را تقویت می نماید با کاهش انسجام اجتماعی باید منتظر تغییرات فرهنگی و اصطکاک بین گروه های اجتماعی و طبقات اجتماعی بود. در حوزه صلح سیاسی نیز شاخص های توسعه سیاسی از وضعیت مطلوبی برخورد دار نیست سرمایه اجتماعی که ساز وکارحفظ روابط است و در فرآیند توسعه راهکارهای سیاست‌های اجتماعی یک مولفه حیاتی است با شیب تندی کاهش یافته است که بزرگترین نشانه و شاخص کاهش سرمایه اجتماعی را می توان در مولفه اعتماد اجتماعی مشاهده کرد ، کاهش اعتماد اجتماعی نیز با معضل کاهش مشارکت ارتباط دارد که برای ثبات و تحکیم ساختمان صلح امری منفی است.اندازه گیری شاخص شکنندگی صلح بر (مبنای شاخص صلح جهانی) بر اساس 23 شاخص و گویه از عدم خشونت. و عدم ترس از خشونت صورت می پذیردبحران های زیست محیطی و مخصوصا تنش های آبی نیز دارای پتانسیل درگیری در سطح درون گروهی و بین گروه ها است . انباشت تهدیدات مذکور خطر شکنندگی صلح و امنیت ملی را در جامعه طرح می نماید به نظر می رسد در این شرایط توجه به صلح ملی و تقویت وفاق اجتماعی باید مورد توجه صاحبان اندیشه و نخبگان قرار گیرد.به نظر می رسد سال 98 نیاز است با اقدامات مثبت صلح را در میان بخش های گوناگون کشور با تقویت ظرفیت مکمل های صلح توسعه داد و همبستگیو ثبات اجتماعی را ارتقاء بخشید. نتایج مطالعات موسسه صلح و اقتصاد معرفی هشت مولفه است که منجر به صلح دائم می شود.

1 - سطح پایین فساد

2 - پذیرش حقوق دیگران

3 - جریان آزاد اطلاعات و سطح بالایی از شفافیت

4 -محیط کسب و کار قوی

5 - سطح بالایی از سرمایه انسانی

6 - توزیع عادلانه منابع

7 - روابط خوب با همسایگان

8 - دولت کار آمد

حسن امیدوار- دبیر گروه صلح انجمن جامعه شناسی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها