رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 431274

افشای یک دروغ آمریکا در مورد ونزوئلا

ساعت 24- نیویورک‌تایمز در گزارشی با انتشار یک ویدئو دروغ کاخ سفید درباره آتش زدن خودروی کمک‌های بشردوستانه توسط نیروهای امنیتی دولت ونزوئلا را فاش کرد.

style="text-align:justify"> چند روز پیش رسانه‌های مختلف، خبری را منتشر کردند مبنی بر این که نیروهای امنیتی وابسته به «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا محموله کمک‌های «بشردوستانه» اعزامی به این کشور را به آتش کشیده‌اند.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، عکس‌ها و تصاویر ویدیویی آتش گرفتن خودروی حمل کمک‌های بشردوستانه در مرز کلمبیا نیز منشر شد و مقامات برخی کشورها مادورو را به اتهام دست داشتن در این آتش‌سوزی، محکوم کردند.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در پیامی نوشت: «ستمگر در کاراکاس می‌رقصد در حالی که سرسپردگانش دارو و غذا را می‌سوزانند.»

وزارت امور خارجه آمریکا نیز ویدیویی منتشر کرد و مدعی شد که مادورو دستور سوزاندن خودروی حمل دارو و غذا را صادر کرده است.

شبکه‌های مختلف در آمریکای لاتین نیز با بازنشر تصاویر و فیلم ارسال شده توسط مخالفان، آن را شاهدی علیه نظام مادورو عنوان کردند.

نیویورک‌تایمز نوشته است: «اما در این میان مشکلی وجود دارد؛ به نظر می‌رسد که خود مخالفان و نه نیروهای امنیتی دولت مادورو، تصادفا باعث آتش گرفتن کمک‌های بشردوستانه شده‌اند.»

نیویورک‌تایمز که به فیلمی تازه از لحظه آتش گرفتن این محموله دست یافته، نحوه آغاز آتش را بازسازی کرده است. به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد فردی که در حال پرتاب بمب‌های دستی آتش‌زا به سوی نیروهای امنیتی بوده اشتباها باعث آتش گرفتن خودروی حامل کمک‌های بشردوستانه شده است.

در یکی از تصاویر، فردی در حال پرتاب دو کوکتل مولتوف (بطری آتش‌زا) به سوی نیروهای امنیتی است که پل اتصالی میان کلمبیا به ونزوئلا را برای جلوگیری از عبور خودروهای حامل کمک‌ها بسته‌اند، اما یکی از این بطری‌ها به سوی خودروی حامل کمک‌ها می‌رود و طی چند ثانیه باعث شعله‌ور شدن خودرو می‌شود. همین فرد معترض ۲۰ دقیقه پیشتر و در یک ویدئویی دیگر نشان داده می‌شود که خودروی دیگری را هدف بمب آتش زای خود می‌کند، اما خودرو آتش نمی‌گیرد.

نیویورک‌تایمز با اشاره به زنجیره واکنش‌های مقام‌های آمریکایی به ادعای نقش داشتن دولت ونزوئلا، این را «مصداق گسترش اطلاعات جعلی» در مورد یک حادثه خوانده و می‌گوید واشنگتن چند روز بعد تحریم‌های تازه‌ای علیه کاراکاس اعمال کرد که یکی از دلایل این تحریم‌ها همین آتش‌سوزی کمک‌های ارسالی به ونزوئلا بود.

«خوان گوایدو» رهبر معارضان ونزوئلا ماه ژانویه خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند و به سرعت مورد حمایت واشتگتن و متحدان غربی آن قرار گرفت. در هفته‌های اخیر شماری از معترضان در خیابان‌های «کاراکاس» تجمع کرده‌اند. با این حال ارتش ونزوئلا همچنان حامی رئیس‌جمهور قانونی این کشور است و تلاش زورگویانه آمریکا را برای تغییر رژیم عقیم گذاشته است.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.

به گزارش گروه اخبار جهان ساعت 24 ، تلاش واشنگتن برای کنار زدن دولت قانونی کاراکاس در حالی صورت می‌گیرد که مردم ونزوئلا چند ماه پیش با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر مادورو را به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب کردند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها