رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 431829

خصومت و پیگیری آمریکا برای محاصره اقتصادی ایران تمامی ندارد

تشکیل یک‌نهاد تازه مالی برای نظارت بر مسائل مالی ایران

ساعت24 - رهبری امروز کاخ سفید برخلاف رهبران قبلی که در خصومت با ایران هرازچندگاه تصمیم تازه‌ای می‌گرفتند هروز یک اقدام خصمانه علیه اقتصاد ایران را اتخاذ و اعلام می‌کند. این سطح از دشمنی برای محاصره همه راههای نفس کشیدن ایران از سوی رهبری کاخ سفید کم‌سابقه بوده است.

خبر
پس‌ازآنکه اتحادیه اروپا با باز کردن راه دادوستد در حوزه‌های خاص نشان داد شاید بخواهد از همین دریچه فعالیت‌های تجاری ایران را ممکن کند حالا مدیران کاخ سفید می‌گویند نهادمالی تازه برای نظارت وبررسی های بیشترجریان ورود و خروج منابع ارزی به ایران رصد شود را تاسیس کرده اند. یکی از معاونان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید در نهاد تحت نظر او، واحد تازه‌ای به‌نام «واحد ترکیبی مسائل مالی ایران» تشکیل شده تا اطلاعات در مورد ایران افزایش یافته و راهه‌ای تازه‌ای برای مقابله با تهران پیدا شود.سیگال مندلکر، در نشستی با یکی از کمیته‌های فرعی مجلس نمایندگان، گفته است «واحد ترکیبی مسائل مالی ایران» نهادی داخل معاونت امور تروریسم و اطلاعات مالی است که برای بهبود فعالیت‌های مربوط به ایران تشکیل شده‌است.دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما با ایران، خارج شد، تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اجرایی کرد و نهادها، سازمان‌ها و افراد تازه‌ای را نیز به این فهرست افزود.

دولت جمهوری اسلامی خروج آمریکا از برجام را عملی «غیرقانونی» نامیده و در تلاش است راهی برای ادامه مناسبات تجاری خود با کشورهای دیگر بیابد.خانم مندلکر در نشست روز سه‌شنبه تاکید کرده‌است دولت ترامپ به مسیر فعلی در وارد کردن «فشارهای حداکثری» بر تهران، ادامه خواهد داد.معاون وزارت خزانه‌داری می‌گوید واحدی که به‌تازگی تشکیل شده به این وزارت‌خانه کمک خواهد کرد «اطلاعات بیشتری از فعالیت‌های مخرب ایران کسب کند و راهه‌ای تازه‌ای برای مقابله با ایران و بازیگران غیرقانونی مورد حمایت ایران پیدا کند».این مقام دولت آمریکا، مانند دیگر مقام‌های دولت آن کشورادعا می‌کند حکومت ایران «حامی اصلی تروریسم» در جهان است و می‌گوید «فشارهای حداکثری» برای مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای، تروریسم و گسترش جنگ‌افزارهای» جمهوری اسلامی ادامه پیدا خواهد کرد.تهران اتهام‌های واشینگتن در مورد حمایت از تروریسم را «بی‌اساس» و « بی‌اعتبار» توصیف می‌کند. تهران اتهام دخالت در امور کشورهای منطقه را رد کرده و می‌گوید به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.سیگال مندلکر در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرده‌است دولت ایالات متحده با کشورهای اروپایی «عمیقا وارد تعامل شده» تا «خطر چشم‌گیر» ناشی از ایجاد سازوکار مالی تجارت با ایران در نظر گرفته شود.

مندلکر می‌گوید ایران پی‌درپی در تصویب قوانین بین‌المللی مقابله با پول‌شویی و مقابله با تامین مالی تروریسم (ای‌ام‌ال/سی‌اف‌تی) ناکام بوده‌است: «ما به‌روشنی گفته‌ایم کسانی که وارد فعالیتی شوند که هدف آن دور زدن تحریم‌های آمریکا باشد، خود را با خطر شدیدی روبه‌رو می‌کنند؛ از جمله این‌که دسترسی آن‌ها به سیستم مالی آمریکا قطع خواهد شد و قادر نخواهند با ایالات متحده وارد داد و ستد شوند».سازوکار ویژه مالی اروپا برای تجارت با ایران، «اینس‌تکس» نام دارد و توسط بریتانیا، آلمان و فرانسه، دیگر طرف‌های مذاکرات اتمی که در «برجام» باقی مانده‌اند، ایجاد شده‌است. «اینس‌تکس» کوتاه‌شده عبارتی انگلیسی به معنی «ابزار حمایت از مبادلات تجاری»، است که برای برای کاهش اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران راه‌اندازی شده‌است.کشورهای اروپایی آغاز فعالیت این سازوکار را منوط به انجام «کارهای بیشتری» کردند. این سازوکار همچنان اجرایی نشده‌است. واشینگتن بارها در مورد پیامدهای ایجاد آن هشدار داده‌است.سیگال مندلکر در نشست خود در کمیته فرعی امور مالی و عمومی دولت مجلس نمایندگان، در مورد فعالیت‌های نهاد تحت مدیریتش سخن گفته‌است. او به جز ایران به دیگر اقدامات این نهاد از جمله در مورد کره شمالی، گروه موسوم به حکومت اسلامی، روسیه، ونزوئلا و یا مقابله با نقض حقوق بشر و قاچاق مواد مخدر نیز سخن گفته‌است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها