رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 432025

لغو پوشیدن اجباری چادر برای متهمان در دادگاه‌ها

ساعت 24- لغو پوشش چادر بر سر متهمین زن اتفاق خوبی بود که بعد از سالها تاخیر بالاخره اتفاق افتاد. به همین بهانه با مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان گفتگو کردیم تا از چرایی انتخاب چادر در ابتدا و چگونگی لغو آن بپرسیم.

style="text-align:justify">لغو پوشش چادر بر سر متهمین زن اتفاق خوبی بود که بعد از سالها تاخیر بالاخره اتفاق افتاد. به همین بهانه با مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان گفتگو کردیم تا از چرایی انتخاب چادر در ابتدا و چگونگی لغو آن بپرسیم.

سالها در عکس‌های دادگاه‌ها و فیلم‌های سینمایی شاهد پوشش چادر بر سر متهمان زن بودیم. متهمانی که قصه دادگاه خیلی‌های‌شان به صورت سریالی در صفحه حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شد و همواره چادر به هم ریخته و کهنه‌ای بر سر داشتند.

پوشش چادر بر سر متهمین خانم سالها مورد اعتراض بسیاری از زنان محجبه کشور بود و آنها این اجبار به آن را برای متهمین نوعی هتک حرمت به چادر به عنوان پوشش ملی و اسلامی می‌دانستند.

تا اینکه چندی قبل «مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان اعلام کرد به زودی متهمین دیگر در دادگاه «چادر» سر نخواهند کرد. خبر خوبی که بهانه‌ای شد تا از این تاخیر چندساله و چگونگی این ماجرا بپرسیم.

در ابتدا به نظر نمی‌رسید استفاده از چادر تاثیر منفی دارد

موضوع استفاده از چادر برای زنان متهم، موضوع امروز و دیروز نیست. در همان ابتدا که چادر به عنوان پوشش متهمان مطرح شد، این اعتراض وجود داشت و به همین خاطر چادر در دادگاه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف پیدا کرد و دیگر به صورت چادر مشکی نبود.

اما به این موضوع نیز کم‌توجهی شد و شاید به چشم مسوولان و سیاستمداران نمی‌آمد، این کار به تدریج در اذهان عمومی نسبت به حجاب تاثیر منفی می‌گذارد.

چون اصولا شخص متهم و هرکسی که اتهامی به او وارد است فی نفسه تاثیرخاصی بر جامعه ندارد، لذا به نظر نمی‌رسید که نوع پوشش او موجب جریحه دار شدن احساسات جامعه شود. اینطور برداشت می‌شد که این موضوع تاثیری بر گرایش به حجاب در جامعه ندارد.

قبح این کار بعد از قوت گرفتن رسانه‌ها مشخص شد

اما به مرور که فیلم‌ها و سریال‌های متعددی بر همین مدار ساخته شد باز هم ابتدا به نظر نمی‌آمد به مرور قبح این مساله خودش را نشان داد. شاید 30 یا 35 سال پیش که استفاده از چادر برای متهمین خانم، تصویب شد این همه رسانه، فیلم، سریال و فضای مجازی به این شکل وجود نداشت و لذا تاثیرگذاری خاصی نداشت.

بلکه استفاده از این پوشش در یک محدوده بسته مثل دادگاه‌ها بود و برای افراد عادی جامعه غیرقابل رویت بود و بعد هم تمام می‌شد. اما به مرور که در فیلم‌ها باید فضای دادگاهها نشان داده می‌شد تا آگاه‌سازی برای جامعه اتفاق بیفتد خیلی این مساله به چشم آمد.

هجمه‌های زیادی که توسط رسانه‌های بیگانه علیه این پوشش برتر و حجاب صورت می‌گرفت هم علت دیگری بود که احساسات جامعه ما را جریحه دار می‌کرد. بنابراین با این نگاه که خود دشمن همینطور حجاب را مورد هجمه قرار می‌دهد، ما دیگر خودمان نباید به دست خودمان این کار را انجام دهیم.

وقتی یک خانم متهم در دادگاه مجبور است الزاما از پوشش چادر استفاده کند،‌ این کار در نگاه افراد جامعه و در ذهن دختران نوجوان به این صورت تداعی می‌شود که انگار، چادر پوشش متهمین است نه زنان عادی جامعه!

طراحی پوشش جدید در دستور کار قوه قضاییه است

انتخاب چادر برای پوشش متهمین در دادگاه‌ها به نوعی بی دقتی در حق چادر و این حجاب برتر است. ما از قوه قضاییه سوال کردیم که در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی که این همه علیه حجاب هجمه وارد می‌شود، چرا این قانون لغو نمی‌شود؟

قوه قضاییه از این ایده ما بسیار استقبال کرد و در همین رابطه چندین جلسه در قم و تهران برگزار کردند. در حال حاضر زمینه برای طراحی مدل‌های مناسب فراهم شده‌است که هم شان متهم به عنوان یک خانم که ممکن است بی‌گناه هم باشد حفظ شود و هم اینکه در این میان موجب تحقیر چادر نشود.

در حال حاضر کارهای پژوهشی این موضوع هم در حال انجام است. دست‌اندرکاران قوه قضاییه به عنوان یک قوه مهم نظام جمهوری اسلامی نیز حواسش هست که پوششی مناسب برای خانم‌ها طراحی کند که کرامت خانم‌های متهم نیز حفظ شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها