رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 432085

روس‌ها چه خوابی برای ایران در فردای سوریه می‌بینند

حمله نظامی آمریکا به ایران و نبرد ایران و روسیه

ساعت24 -آندری کورتونف، مدیر کل شورای امور بین الملل روسیه (ریاک) و میشل دوکلوس، سفیر سابق فرانسه در سوریه مقاله مشترکی نوشته و سناریوهای مختلف آینده سوریه را برسسی و پیامد های احتمالی را تشریح کرده اند.

خبر
دریکی از سناریوها پیش بینی شده است ایران و اسراییل درسوریه به نبرد وجنگ می رسند و دراین صورت "انتظار می‌رود ایالات متحده از تشدید عملیات نظامی اسراییل و تقویت مواضع نظامی آن در قبال سوریه، و شاید حتی عملیات نظامی در خاک ایران پشتیبانی کند " دریکی دیگر از سناریوها نیز پیش بینی شده است "همکاری و مشارکت روسیه و ایران در سوریه شکست می خورد. رقابت پنهانی و غیرمستقیم مسکو و تهران برای نفوذ در دمشق آشکار و مسلم می‌شود. گروه های مسلح طرفدار روسیه و ایران در سوریه وارد درگیری و زدوخورد با یکدیگر می شوند." واقعیت این است که روس ها در پس و پشت ذهن و دلشان این است روزی برسد که بتوانند به هردلیل مشارکت خود با تهران درمنازعه سوریه را گونه ای به هم بزنند که بیشترین امتیاز را به دست آورند. از آنجا که احتمالوقوع هرچیزی در این مناسبات وجوددارد و نباید گفت آنچه این مقامها نوشته اند بادهواست باید به موضوع با دقت نگاه کرد. بخشی از این مقاله که درباره ایران است را به نقل از "ایرا س " می خوانید:

سناریو: ایران علیه اسرائیل

توافقنامه آتش بس در جنوب غربی سوریه نقض می‌شود. با گسترش عملیات نظامی اسرائیل در سوریه، مبارزان شیعی داوطلب و ایرانیان ناراضی به ارتفاعات جولان بازگشته و وارد برخورد نظامی مستقیم با نیروهای اسرائیلی می شوند. در مقابل، اسرائیلی ها نیز، احتمالا بر دامنه حملات هوایی به سوریه خواهند افزود. تشدید فعالیت حزب الله در مرز لبنان و اسرائیل محتمل است. انتظار می‌رود ایالات متحده از تشدید عملیات نظامی اسراییل و تقویت مواضع نظامی آن در قبال سوریه، و شاید حتی عملیات نظامی در خاک ایران پشتیبانی کند. در این صورت، نمی توان انجام حملات گسترده حزب الله بر اسرائیل و در نهایت، عملیات نظامی مستقیم آمریکا علیه ایران را منتفی دانست که این امر مسکو را در برابر یک انتخاب بسیار دشوار قرار خواهد داد.

سناریو : روسیه علیه ایران

همکاری و مشارکت روسیه و ایران در سوریه شکست می خورد. رقابت پنهانی و غیرمستقیم مسکو و تهران برای نفوذ در دمشق آشکار و مسلم می‌شود. گروه های نبرد گروههای ایران و سوریه باهممسلح طرفدار روسیه و ایران در سوریه وارد درگیری و زدوخورد با یکدیگر می شوند. از تهران، گلایه ها و شکایت های تازه تری نسبت به مسکو صورت می گیرد، اولا به این علت که مسکو منافع ایران در سوریه را به خاطر مشارکت با ترکیه قربانی کرده، و دوم به این دلیل که مسکو به شکل درست اسرائیل را به خاطر حملات هوایی به اهداف ایران در سوریه مجازات نکرده است. ترکیه و اسرائیل پوتین را تحت فشار قرار خواهند داد تا نهایتا روسیه در جانبداری از یک طرف قرار بگیرد. از سوی دیگر، ایران احساس می کند هرچه بیشتر منزوی شده و به احتمال زیاد، در مسیر تشدید مواضع خود نسبت به سوریه و به طور کلی نسبت به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گام بر خواهد داشت. انهدام و فروپاشی احتمالی روند آستانه موجب افزایش شدید خشونت در سوریه خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها