رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 432364

چرا غولهای غرب اتحایه اروپا ترکیه را دردل خود جای نمی دهند

احتمال انتقال قدرت از غرب به جنوب اروپا

ساعت24- مسایل ، تحولات و آینده ترکیه برای ایران به دلیل اینکه همسایه دیوار به دیوارند اهمیت دارد.هررخدادی که ترکیه را درهرمسیری تضعیف کند یا آن را درحوزه اقتصادی و نظامی تقویت کند بر آینده ایران موثر است. بنابر این پیگیری تحولات ترکیه یکی از کارهایی است که پژوهشگران ایرانی همیشه انجام می دهند .

خبر
دکتر کیومرث یزدان پناه درو، استاد یار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در یادداشت کوتاهی که برای نشریه اینترنتی" شب چراغ " نوشته است داستان تاریخی دلایل پذیرفته نشدن ترکیه دراتحادیه اروپا را بررسی کرده است که درزیر می خوانید:

به رغم عطش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و شتابی که اردوغان برای عضویت در این کانون ژئوپلیتیکی دارد، اما کشورهای صاحب قدرت و نفوذ اتحادیه همواره با آن مخالفت می کنند. اگر چه برخی از دلایل آن در ظاهر اعلام می شود، اما واقعیت های نهفته ای در این مخالفت مستمر وجود دارد که برخی از آنها به طورخلاصه درزیر آمده است:

۱.بزرگترین ضعف ژئوپلیتیکی قاره اروپا که به جغرافیا و تاریخ این قاره گره خورده، ضعف دفاع نظامی قاره ای در برابر تهدیدهای بزرگ به ویژه روسیه و امریکا است.

۲. ضعف بزرگ دیگر قاره اروپا وابستگی شدید به انرژی نفت و گاز است که تقریبا تمام مصرف مورد نیاز خود را وارد می کند.

۳. ترس از حمله دیگران همواره اروپایی ها را نسبت به دنیای همجوار بدبین می سازد و به واسطه این ترس دائمی این قاره از سایه خود هم وحشت دارد.

۴. تجربه ها ی تلخ، سنگین و پر هزینه امنیتی ، اروپائیی ها را نسبت به هر آنچه در آینده قرار است اتفاق بیفتد دچار ترس، تردید و احتیاط می کند.

۵. اروپا همیشه از رقابت های بزرگ جهانی و کشمکش های حاصل آن می ترسد. زیرا عوارض آن همیشه برای کل قاره باختی پر هزینه است. به ویژه رقابت های آینده نه چندان دور که جنس رقابتها ، رقابت های تند ژئوپلیتیکی است.

۶.ترس از به حاشیه رفتن و فرسایش ژئوپلیتیکی به واسطه ظهور احتمالی قطب های جدید قدرتهای ژئوپلیتیک محور، بویژه در مناطق انرژی .

۷. نقش معبری ترکیه. ترکیه میان دو قاره و در تقسیمات دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. این کشور معبر ژئوپلیتیکی دو قاره است. تمام کدهای ژئوپلیتیکی دو کشور دوسویه بوده و وابستگی خاص و دائمی ایجاد میکند.

۸. عامل ۷ اصلی ترین مخالفت پنهان اروپا با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است. چون در صورت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، وزن ژئوپلیتیکی حوزه جنوبی اتحادیه قوی تر از حوزه مرکزی خواهد شد. حوزه مرکزی همان جایی است که آلمان و فرانسه و انگلیس و ایتالیا قرار دارند

این ۸ دلیل در کنار دلایل دیگر به خوبی نشان می دهد که اروپا چرا مخالف عضویت ترکیه در اتحادیه است؟ ترکیه با کشورهایی در حوزه های شرقی و جنوبی خود همسایه هست که مرکز اصلی انرژی دنیا هستند و اتفاقا بخش قابل توجهی از انرژی از این مناطق به مقصد اروپا باید از طول جغرافیایی ترکیه عبور کند. لذا با عضویت ترکیه وزن ژئوپلیتیکی آنکارا در برابر اتحادیه بشدت افزایش پیدا می کند و اروپا که سایه امریکا و روسیه را بطور دائمی بالای سر خود دارد، تاب و تحمل درگیری و فشار از حوزه جنوبی را ندارد.حوزه ای که احتمال ظهور اتحادیه ای قدرتمند با محور های "توسعه -انرژی - اسلام" تا سال ۲۰۳۰ دور از ذهن نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها