رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 432881

شریک مشاور پیشین ترامپ به همکاری با بیگانگان متهم شد

ساعت 24- تارنمای پولیتیکو نوشت که بازرگان آمریکایی ایرانی تبار و شریک مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به اتهام توطئه ارتباط و همکاری غیرقانونی با بیگانگان در این کشور محاکمه می شود.

style="text-align:justify">به گزارش تارنمای آمریکایی پولیتکو؛ مارک مک دوگال وکیل بیژن کیان در دادگاه فدرال ایالت ویرجینیا مدعی شد که طرح این اتهام و پیگرد قضایی موکل وی بر اساس قانون ثبت عوامل و ماموران بیگانه (فارا)، ارتباط و همکاری تجاری کیان با فلین است و در غیر این صورت محاکمه نمی شد.

اما جیمز گیلیس دادستان این دادگاه فدرال، با رد ادعای مک دوگال گفت: اقدامات کیان صرف نظر از هرگونه ارتباط وی با فلین، به اندازه ای فاحش و بزرگ بوده که باید با عنوان مجرمانه تحت پیگیرد قرار گیرد. فلین در سال گذشته (2018) پس از اعتراف به ادای شهادت نادرست، با دفتر رابرت مولر بازرس ویژه همکاری می کند.
گیلیس که سمت مشاور دادستان ایالات متحده را نیز برعهده دارد، افزود: حتی اگر کیان در این پرونده، شریک تجاری نداشت، بازهم این اتهام علیه وی مطرح می شد. این پرونده جدی است، زیرا وی درگیر مشاوره محرمانه به نفع مقام های بلندپایه دولت ترکیه بوده است.
به گفته گیلیس؛ کیان نه تنها متهم به توطئه برای نقض قانون فارا، بلکه متهم جدی فعالیت در ایالات متحده به عنوان مامور ثبت نشده دولت خارجی است که معمولا در پرونده های نزدیک تر به جاسوسی مطرح می شود، بدون اینکه اسرار نظامی یا ملی در آن مطرح باشد.
کیان که اتهامات خود را نپذیرفته و تا هنگام برگزاری محاکمه آزاد است، در این جلسه حضور نداشت و قرار است محاکمه وی از 15 ژوئیه آغاز شود.
یک شهروند ترکیه به نام کامل آلپتکین که در این پرونده متهم شده، فراری است.
به گزارش ایرنا؛ تحقیقات مولر که از مه سال 2017 آغاز شده و شامل دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، دخالت احتمالی روسیه در کمک به راهیابی ترامپ به کاخ سفید و مسائل مرتبط با آن است.
کرملین هر گونه دخالت در این انتخابات را تکذیب کرده است.
ترامپ نیز به نوبه خود بحث تبانی یا کارشکنی را رد کرده و تحقیقات مولر را بی نتیجه توصیف کرده است.
در دوره ای که ترامپ سکان کاخ سفید را در دست داشته، حدود50 مقام های بلندپایه آمریکایی برکنار شده یا استعفا داده اند. از مهم ترین چهره هایی که از گروه وی جدا شده اند، می توان مایکل فلین مشاور امنیت ملی، جیمز کومی رئیس اف‌بی‌آی، هوپ هیکس مدیر ارتباطات کاخ سفید، استیو بنون مشاور و استراتژیست کاخ سفید، گری کوهن مشاور اقتصادی ترامپ، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز متیس وزیر دفاع و نیکی هیلی سفیر این کشور در سازمان ملل متحد، اشاره کرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها