رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 432920

الجزایریهای خارج نشین همراه ساکنان سرزمین

تمدید دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه خلاف قانون اساسی است

ساعت24 - هزاران الجزایری‌ و فرانسوی الجزایری‌تبار در مخالفت با ادامه ریاست جمهوری بوتفلیقه در آستانه انتخابات آتی الجزایر، در پاریس تظاهرات کردند.راهپیمایان در تجمع روز یکشنبه ۲۶ اسفند در میدان رپوبلیک (جمهوری) پاریس در حالی که بسیاری از آنان پرچم این کشور را در دست داشتند، علیه دولت بوتفلیقه شعار دادند.

خبر
آنها اعلام کردند از خواسته خود که همانا کناره‌گیری عبدالعزیز بوتفلیقه از ریاست جمهوری الجزایر است، کوتاه نخواهند آمد و هر یکشنبه به نشانه اعتراض در این مکان گرد هم می‌آیند.در حالی که مخالفان در الجزیره، پایتخت الجزایر هر جمعه در مخالفت با دولت دست به راهپیمایی می‌زنند، هموطنان آنها در فرانسه نظیر همین اعتراض را تاکنون در روزهای یکشنبه هر هفته برگزار کرده‌اند.خبرگزاری فرانسه از قول برخی راهپیمایان در پاریس می‌نویسد که این افراد تا زمانی که صدایشان «شنیده شود» همپای مردم در الجزایر به اعتراض خود ادامه خواهند داد.روی یکی از پلاکاردهایی که راهپیمایان امروز در پاریس در دست داشتند، این شعار نوشته شده بود: «یا پیروزی در آرامش یا به خاک افتادن با غرور».یکی دیگر از راهپیمایان به نام رجا بن‌سعید درباره دولتمردان فعلی الجزایر به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه‌شان باید بروند. رئیس جمهوری ما مدت‌هاست که مرده است.»

بوتفلیقه، حاضر همیشه غایب

اشاره این شهروند الجزایری به غیبت طولانی رئیس جمهوری الجزایر است. رئیس جمهوری فعلی الجزایر اکنون شش سال است که در انظار عمومی ظاهر نشده و آخرین اخبار از او حاکی است که برای معالجه به سوئیس سفر کرده است.آقای بوتفلیقه که نامزدی خود را برای انتخابات آتی اعلام کرده بود، پس از چند هفته آشوب، اعتراض و درگیری خونبار در کشورش مجبور به عقب‌نشینی شد و نامزدی خود در انتخابات برای پنجمین بار را پس گرفت. او با این حال تاریخ انتخابات را تا زمان برگزاری «همایش ملی» به تعویق انداخت.به این ترتیب او که قاعدتا می‌بایست در تاریخ ۸ اردیبهشت سال آینده خورشیدی از قدرت کناره می‌گرفت، تا زمان برگزاری انتخابات آینده و فراتر از دوره قانونی ریاست جمهوری‌اش به ریاست خود بر کشور ادامه خواهد داد.

انتقاد از ماکرون به دلیل «حمایت» از بوتفلیقه

الجزایر تا پیش از رسیدن به استقلال یکی از مهم‌ترین مستعمره‌های فرانسه در قرن بیستم بود. بنابراین با توجه به این پیوند تاریخی میان دو کشور و نیز با توجه به این که حدود یک میلیون الجزایری‌تبار در فرانسه زندگی می‌کنند، الجزایری‌ها همواره نگاهی هم به موضع فرانسه در قبال تحولات کشور خود داشته‌اند.امانوئل ماکرون با استقبال از تصمیم بوتفلیقه در به تعویق انداختن انتخابات، خشم معترضان الجزایری را برانگیخت.روی برخی از پلاکاردهایی که راهپیمایان امروز در پاریس در دست داشتند شعارهایی علیه «حمایت» امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از همتای الجزایری‌اش به چشم می‌خورد. از جمله این شعارها یکی این بود: «نه پوتین، نه ماکرون، مردم خودشان رئیسند»؛ و دیگری این: «ماکرون، به کار خودت برس».مخالفان الجزایری منبع : یورونیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها