رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 432949

بارورسازی ابرها مشکل خشکسالی کشور را حل نمیکند

ساعت24 - رئیس سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر اینکه از لحاظ خشکسالی آبشناسی، کشور وضعیت خوبی ندارد، گفت: حل کردن مشکلات خشکسالی بزرگ‌مقیاس از طریق بارورسازی ابرها امکان پذیر نیست.

سحر تاجبخش در نشست خبری که امروز( ۲۷ اسفند) در سازمان هواشناسی برگزار شد در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر بارورسازی ابرها بر حل مشکلات خشکسالی گفت: متولی بارورسازی ابرها سازمان هواشناسی نیست اما به عنوان سازمانی که وظیفه پیش‌بینی شرایط جوی را بر عهده دارد، می‌توانیم اعلام کنیم که بارورسازی ابرها به لحاظ علمی امکان پذیر است اما هدف از آن باید مشخص باشد.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف بارورسازی ابرها با اهداف بزرگ مثل تأمین آب‌های زیرزمینی انجام نمی‌شود بنابراین از طریق بارورسازی ابرها نمی‌توان استحصال آب را برای از بین بردن خشکسالی بزرگ مقیاس انجام داد بنابراین تأمین آب‌های زیرزمینی و رفع خشکسالی از طریق بارورسازی امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که آیا پایان دوره ۵۰ ساله خشکسالی را تأیید می‌کند یا خیر، گفت: پیش‌بینی‌های بلند مدت از طریق مدل‌های اقلیمی و در قالب سناریوهای مختلف انجام می‌شود بنابراین اگر بخواهیم برای بازه‌های بلندمدت چند ده یا چند صد ساله پیش‌بینی ارائه دهیم حتماً باید سناریوهای جوی را مشخص کنیم. از آنجا که مؤلفه‌های جوی خیلی تحت کنترل نیست نمی‌توانیم پیش‌بینی بلندمدت دقیقی در مورد وضعیت جوی ارائه دهیم اما می‌توانیم وضعیت آبی سال آینده را پیش بینی کنیم.

تاجبخش گفت: با توجه به اینکه شرایط آبی کشور به‌ویژه از بهار سال قبل بهتر شده و بارش‌ها افزایش یافته است همچنین از آنجا که پیش بینی می‌کنیم در بهار امسال نیز بارش‌ها در حد نرمال یا بالاتر از نرمال باشد، در کل سال زراعی پیش رو وضعیت بارشی و به تبع آن شرایط آبی کشور مساعد خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به میزان بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۹۷ تا ۲۶ اسفند ماه اظهارکرد: از اول مهر تا ۲۶ اسفند ماه ۹۷ بارش‌های کشور نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است بنابراین شرایط بارشی کشور خوب است و پیش بینی می‌کنیم که این شرایط در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشند.

تاجبخش در پاسخ به این پرسش که آیا با بارش‌های بالای نرمال مشکل خشکسالی کشور حل می‌شود، گفت: وضعیت منابع آبی ایران فقط به بارش‌ها متکی نیست چون باید منابع آبی زیرزمینی را نیز لحاظ کنیم. خشکسالی از سه دیدگاه طبقه بندی می‌شود؛ خشکسالی هواشناسی، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی آبشناسی. خشکسالی هواشناسی و خشکسالی کشاورزی به دلیل بارش‌ها وابستگی شدیدی به وضعیت بارشی کشور دارد اما خشکسالی آبشناسی از عوامل متعدد از جمله منابع آبی زیرزمینی تأثیر می‌پذیرد بنابراین در حوزه خشکسالی آبشناسی هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: از لحاظ خشکسالی و هواشناسی به دلیل شرایط بارشی مساعد، وضعیت بهتر شده است اما از منظر خشکسالی آبشناسی شرایط کشور خوب نیست و هنوز وضعیت مناسبی نداریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها