رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433005

کاهش قیمت نفت با تحریم ایران ممکن نیست/کاهش تولیدونزوئلا فرصت است

ساعت24 - رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: کاهش یا قطع تولید نفت ونزوئلا به نفع ایران است چرا که تقاضا برای نفت ایران افزایش می یابد.

چند روز قبل که خاموشی برق سراسر ونزوئلا را در بر گرفت و صادرات نفت ونزوئلا برای چند روز متوقف شد، البته پس از چند روز این روند از سر گرفته شد.

بر اساس آخرین اعلام سازمان اوپک میزان تولید نفت ونزوئلا به ١.٠٠٨میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان از کاهش ١٤٢ هزار بشکه‌ای در روز دارد. از سویی دیگر عراق اعلام کرده است که در راستای تصمیم اوپک، تولید نفت خود را در محدوده ٣.5 میلیون بشکه در روز نگه خواهد داشت.

هر چند ایالات متحده آمریکا با کری‌خوانی‌ها جسته گریخته در تلاش است تا نفت ایران را در گوشه رینگ قرار دهد، اما شواهد و قرائن حقیقت دیگری را نشان می‌دهد. به این ترتیب که اوپک در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که تولید نفت ایران در فوریه سال جاری میلادی (بهمن/ اسفند سال ٩٧) نه تنها کاهش نداشته بلکه با رشد ١٢ هزار بشکه‌ای رو به رو بوده است.

ایالات متحده آمریکا تلاش دارد تا علاوه بر ایجاد فشار بر نفت ایران و رجزخوانی برای کاهش میزان صادرات کشور، قیمت نفت را پایین نگه دارد، در حالی که جمع و اجرای این دو مقوله امکان پذیر نیست و قطعاً در کوتاه مدت قادر به صفر کردن صادرات نفت ایران نخواهد بود.

دولت آمریکا به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت به کاهش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در دور جدید تمدید معافیت‌ها رضایت داده است. از طرفی تولید نفت در تگزاس آمریکا از تولید نفت عراق، ایران و امارات پیشی گرفته و در مرز ۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر شرایط صنعت نفت ونزوئلا بر بازار نفت گفت: با مشکلاتی که این کشور در بخش‌های مختلف داشته و میزان تولید آن کاهش یافته است، این شرایط به نفع ایران و دیگر تولیدکنندگان خواهد بود.

وی ادامه داد: آمریکا بزرگترین خریدار نفت ونزوئلا است، اما مسئله خرید نفت به تنهایی مطرح نیست بلکه مقوله امور مالی و انتقالات آن نیز مطرح است.

کارشناس مطالعات بین الملل انرژی یادآور شد: حذف کردن نفت خام از بازار و جایگزینی آن امر سهلی نیست؛ چرا که به هر حال پالایشگاه‌ها باید با نوع نفت خام و زنجیره تولیدات آن هماهنگ شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها