رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433213

خرید و فروش چه محصولاتی در چهارشنبه سوری مجاز است؟

ساعت 24-آیین چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر تغییر و تحولاتی به خود گرفته و مواد محترقه و آتش بازی چینی‌ها به آن وارد شده و این در حالی است که فروش بسیاری از محصولات خلاف قانون و برای جامعه خطرآفرین است.

ایرانی‌ها مراسم و بزرگداشت‌های جذاب و با پشتوانه آئینی و مذهبی دارند که بر اجرای آنها تاکید دارند، یکی از این آئین‌ها و مراسم‌ها، جشن آخرین شب چهارشنبه سال است که برای دورهم بودن و فراموشی غم، غصه‌ها و بداخلاقی‌ها این روز را گرامی می‌دارند.

اما در سال‌های اخیر این آئین تا حدودی در اجرا تغییر شکل داده و به جای آنکه شادی و فراموشی غم‌ها را برای ایرانی‌ها به همراه داشته باشد، نگرانی و دلهره را با نزدیکی به چهارشنبه سوری برای بسیاری از افراد دارد، این موضوع به دلیل آن رخ داده که محصولات محترقه در این شب استفاده می‌شود که خطرات جانی و مالی بسیاری به همراه دارد.

بررسی‌های ایسنا نشان از آن دارد که محصولات محترقه در کشور تولیدی ندارد و تماماً از کشورهای هند و چین به صورت قاچاق در بازار ایران تأمین می‌شود.

این محصولات به دو دسته خطرناک و آتش بازی مراسم‌ها ساده تقسیم می‌شوند که برخی از واحدهای صنفی به فروش محصولات آتش بازی روی آورده‌اند و آنچنان با قوانین کشور در تداخل نیست زیرا جنبه سرگرمی داشته و خطر قابل توجهی به همراه ندارد. اما برخی دیگر از محصولات که صدای ناهنجار و آسیب‌های شدید دارد به صورت قاچاق و خلاف در سطح شهر عرضه می‌شود که عموماً این محصولات در خیابان‌های منتهی به بازار بزرگ تهران و مولوی عرضه می‌شود که با رشد ارزش دلار، قیمت آنها نیز نسبت به سال گذشته با رشد ۳ برابری همراه بوده است.

در سال‌های اخیر در کنار وجود مواد محترقه، برخی محصولات آتش بازی ساده و محصولاتی که در مراسم‌های کشور چین استفاده می‌شود به بازار چهارشنبه سوری نیز راه پیدا کرده که به دلیل آنکه از این محصولات در مکان مناسب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد خطرات و به آتش کشیده شدن درختان سطح شهر را نیز به همراه داشته است.

یک فروشنده دست فروش در خیابان‌های منتهی به بازار به ایسنا، گفت: تنها در یک هفته آخر سال به فروش مواد آتش بازی چهارشنبه سوری می‌پردازد و با تمام شدن چهارشنبه سوری دیگر تقاضایی در این بازار وجود ندارد.

فروشنده دیگری در این بازار گفت: تمام کالاهای آتش بازی که صدای بلند و ترکیدن آنها همراه با ترکش است به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و فروش آنها در سطح شهر خلاف و همراه با مجازات است.

بررسی‌های ایسنا در آمار گمرک طی ۱۰ ماهه سال جاری نشان از آن دارد که تعرفه مجزایی برای محصولات آتش بازی وجود ندارد اما تعرفه شماره ۵۹۰۵۱۰۰۰ که مربوط به اشیا برای جشن، کارناوال، شعبده بازی و اشیا اعجاب آور (غیر از اشیا برای جشن کریسمس) است این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا محصولات آتش بازی و حتی برگزاری جشن‌های دیگر کشورها همچون چین که در آن از وسایل آتش بازی و بالن آرزوها استفاده می‌شود را پوشش می‌دهد؟

بررسی این تعرفه گمرکی نشان از آن دارد که عمده واردات به وزن ۳۱۱ هزار و ۸۴۱ کیلوگرم از کشور امارات و چین بوده که ارزشی در حدود ۳۱۱ هزار و ۸۴۱ دلار و ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۴۷۸ تومان به خود اختصاص داده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها