رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433319

بی بی سی گزارش داد

"توفان ایدای " ومرگ و نابودی در جنوب شرقی آفریقا

ساعت 24- سازمان ملل متحد می گوید توفان ایدای در جنوب آفریقا زندگی صدها هزار یا شاید میلیون ها نفر را دستخوش قرار داده و باعث "فاجعه ای عظیم" شده است.این توفان اواخر هفته پیش باعث سیل و ویرانی گسترده در موزامبیک، زیمباوه و مالاوی شد.

طوفان در افریقا
فیلیپه نایوسی رئیس جمهور موزامبیک آن را "یک فاجعه انسانی در ابعاد بزرگ" خوانده و گفته که ممکن است بیش از هزار نفر در اثر این توفان استوایی کشته شده باشند.کانون این توفان (سیکلون) روز پنجشنبه با بادهایی به سرعت ۱۷۷ کیلومتر در ساعت در نزدیکی شهر بندری بیرا در استان سوفالا به ساحل رسید.کلر نولیس از سازمان هواشناسی سازمان ملل روز سه شنبه به بی بی سی گفت: "این فاجعه می رود که به یکی از بدترین بلایای آب و هوایی در نیمکره جنوبی بدل شود."کریستیان لیندمایر از سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل گفت: "ما از کلیه کمک های لجستیکی استقبال می کنیم."دولت موزامبیک مرگ ۸۴ نفر را تایید کرده و می گوید که ۱۰۰ هزار نفر دیگر در نزدیکی بیرا منتظر نجات فوری هستند.موسسه خیریه "نجات کودکان" می گوید بررسی هوایی این استان نشان می دهد با طغیان رود بوزی مسافتی به طول حدود ۵۰ کیلومتر در خشکی زیر آب رفته است.

خوزه تمبه خبرنگار بی بی سی به نقل از مانوئل رودریگز، فرماندار استان مانیکا در همسایگی سوفالا، گزارش می دهد که بسیاری از مردم در آنجا در اثر سیل به تله افتاده اند و نیازمند کمک فوری هستند.آقای رودریگز به خبرنگاران گفت: "وضعیت با توجه به آنچه هنگام پرواز بر فراز ناحیه دیدیم خیلی غم انگیز و پیچیده است. شاهد بودیم که مردم به تله افتاده اند و درخواست کمک دارند.""مردم روی پشت بام حلبی خانه ها نشسته اند. خیلی از خانه ها زیر آب رفته. خیلی ها دچار این وضعیت هستند. می شود تصور کرد برای بیش از دو یا سه روز بدون غذا و آب آشامیدنی سالم گرفتار بوده اند."در زیمباوه دولت می گوید که ۹۸ نفر کشته شده اند و بیش از ۲۰۰ نفر مفقود هستند.امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمباوه، گفت که دولت درحال انجام عملیات نجات و تحویل کمک های غذایی است.با آسیب دیدن جاده ای در چیمانیمانی در زیمباوه کارگران یک کارخانه چوب بری گرفتار شده اند.

در شهر چیمانیمانی در جنوب شرقی این کشور ساکنان داستان‌های هولناکی از چگونگی از دست دادن عزیزان خود هنگام وقوع توفان تعریف کرده اند.شینگای نیوکا خبرنگار بی بی سی گزارش می دهد بعضی از امدادرسانان گفتند سیل بعضی خانه ها و اجساد را به کشور همسایه، موزامبیک، برده است.به گفته لولا کاسترو مدیر منطقه ای برنامه خوار و بار جهانی، سیل که عمق آن در بعضی نقاط به شش متر می رسید باعث "ویرانی باورنکردنی" در ناحیه ای وسیع در موزامبیک شده است.به گفته سازمان ملل حداقل ۱.۷ میلیون نفر در موزامبیک در مسیر مستقیم این "سیکلون" (چرخند) بودند و در مالاوی هم ۹۲۰ هزار نفر دستخوش قرار گرفته اند.در شهر چیپینگ در جنوب شرقی زیمباوه حداقل ۲۰ هزار خانه دچار خسارات نسبی شده اند و ۶۰۰ خانه کاملا ویران شده است.مقام های محلی می گویند که درحال توزیع برنج و ذرت از ذخیره غذای ملی در میان آوارگان هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها