رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433379

رنج نامه اقتصادگردانان بخش خصوصی  - بخش یک

دولت دست از دخالت بردارد و پول و ارز پاشی را متوقف کند

ساعت 24-این روزها اوج سردرگمی برای فعالان اقتصادی درسالهای تازه سپری شده است. مهمترین پرسش این است که تحریم اقتصادی ایران تاچه زمانی ادامه دارد و تا چه زمانی دولت به بهانه تحریم دامنه دخالتهایش را به هرجایی از کسب وکار پهن کرده است می خواهد جمع کند تا فعالان بخش خصوصی نفس بکشند .

12
بخش خصوصی ایران امروز زیر آوار سیاستگذاری دخالت گرایانه دولت قراردارد و دولت و مخالفان اقتصاد آزاد دست دردست هم می خواهند همه تنگناهای کسب و کار و معیست مردم را سودجویی و رانت خواری بخش خصوصی بچسبانند.

این درحالی است که فساد و رانتجویی از فعالیت های دولت سرچشمه می گیرد. گروه مطالعات محیط کسب و کار درمرکز پژوهش های مجلس درسه نشست دررزوهای 11آذر، 12 آذر و 27 آذر با نمایندگان بزرگترین تشکلهای تولیدی و صنفی ایران برگزار کرد. هدف از این جلسات ارزیابی بازارهای کشور در دو مقطع 6ماهه اول سال 1397و بعد ازآن تاکنون، به خصوص بعد از اجرایی شدن تحریمهای ظالمانه و یک طرفه آمریکا و تأثیرنوسان و افزایش نرخ ارز در کسب وکارهای مختلف است. میخواهیم بدانیم با گذشتچند ماه از اجرایی شدن تحریمها و نوسانات مختلف نرخ ارز چه اتفاقی در کف بازارهاافتاده است. بر همین اساس پاسخ دو سؤال ذیل ارائه شود:


.1در یک سال اخیر، میزان صادرات، تولید و اشتغال، قیمت مواد اولیه و محصولنهایی و نیز مقررات ناظر بر کسب وکار شما چه تغییراتی کرده است؟ .2برای عبور هرچه کم ضررتر اقتصاد ایران از شرایط موجود و نیز استفاده ازفرصتهای ایجاد شده برای اصلاحات اساسی اقتصاد ایران، چه پیشنهادهایی برای مجلس شورای اسلامی دارید؟


مراد محمدزاده، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ضمن تشکر از این جلسه باید عرض کنم وضعیت گونه ای شده که باید گفت چه کنیم که زنده بمانیم؟ بنده در چند روز گذشته در چند کشور اروپایی تردد داشتم و هر کار کردم بتوانم مبالغی برای خریدهای مرتبط با کارم جابه جا کنم اصلاً نتوانستم. وضعیت ما چون با شکم مردم سروکار دارد تولید و اشتغالمان ادامه دارد و تا الان چندان کم نشده، بلکه مشکل برای چند ماه آینده است. تحریم ها چندان در صنعت مرغداری اثر نگذاشته، آن چیزی که اثر مخرب داشته رفتارهای نادرست و تصمیمهای عاجل و ناهماهنگی های ارزی و عدم هماهنگی بین گمرک و بانک مرکزی و سایر دستگاههاست که همکاری نمیکنند تا واکسنهایی که خریده شده و تا آخر سال کفایت می کند ترخیص شوند. مشکل اول ما در عدم ماهنگی دولت و بانک مرکزی و گمرک و وزارت صمت است که در بحث تخصیص ارز دعوا درست کرده اند، بانک مرکزی می گوید اگر اجناس از گمرک ترخیص شود دیگر به ما ارز نمیدهد و اگر بخواهیم واکسن و مواد اولیه مورد نیاز را ترخیص کنیم آن وقت باید برویم ارز آزاد تهیه کنیم.

بنده خواهشم این است که دولت و بانک مرکزی اجازه دهند به دلیل تحریمها، با ارزهایی که قبلاً تخصیص داده اند و ما کالا وارد کرده ایم، کالاها ترخیص شوند (به دلیل عدم هماهنگی مابین ایشان و دستورالعملهای متناقض و مختلف تا این لحظه اجازه ترخیص ندادهاند) تا بتوانیم انتظارات تورمی مردم را کنترل کنیم، ما تولیدکنندهها از اعتبارات شخصی خودمان در بازارهای بین الملل استفاده میکنیم تا نگذاریم چرخه تولید متوقف شود. مشکل دوم ما با سازمان حمایت از مصرفکنندگان است، چرا افسار صنعت من در اختیار افرادی است که اطلاعات کمی از این صنعت دارند و قیمت گذاری میکنند، باید کار را به دست اتحادیه بسپارند که کاردان است، نه چند نفر تازه کار و دیپلمه که دارند ما را دچار تحریم داخلی میکنند. یک سدهایی در مقابل تولیدکننده درست کردها ند و ما را در تحریم داخلی گذاشته اند. ما الان اصلاً در خصوص مواد اولیه هیچ مشکلی نداریم و برای مصرف تا آخر سال واکسنها در سردخانه فرودگاه امام وجود دارد، ولی نمی گذارند ترخیص شود. مشکل بعدی ما مقررات حاکم بر صنعت و تولید است که یک دفعه صبح با تغییرات مقررات مواجه میشویم. سه مشکل اصلی داریم: .1فرایند دریافت مالیات ارزش افزوده و گرفتن آن فقط یک بار و آن هم از مصرف کننده نهایی. .2تأمین اجتماعی که نقش مخلی از نظر بنده در تولید پیدا کرده و بر اساس ماده 38 که به بهانه های مختلف از تولیدکننده جریمه گرفته می شود. .3فساد و نرخگذاری و ارز دولتی (منظور ارزِ 4200تومان است) .


محمد جعفری فشارکی، مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور
15درصد تولید کشور و 60هزار نفر جمعیت در اختیار مجمع خبرگان کشاورزی است. بالاترین مقام تولید گندم یعنی 13/7تُن در هکتار را کسب کردهایم. تحریم هیچ کاری به تولید ما ندارد. این دولت است که با قیمت ضمینی نامناسب و اعلام زودتر آن مشکلات عظیمی برای ما به وجود آورده است. چرا کاری نمیکنند که کشاورز برود به سمت برداشت بیشتر از هر هکتار؟ برای 6ماهه دوم گفته شده که قیمت پایه گندم 1470تومان برای گندم نان است یا گندم درجه دو یا برای ماکارونی؟ که مبهم بیان شده است. اگر قیمت، افزایش پیدا نکند کشاورز می رود به سمت تغییر کشت و دیگر گندم مناسب نمی کارد و قطعاً با کمبود مواجه می شویم. در پسته هم ما از هر هکتار، 15هزار تُن برداشت داشته ایم. در زعفران میانگین کشور هکتاری سه ونیم کیلو بوده و برخی از اعضا که در انجمن عضو هستند توانسته اند تا 12کیلو برداشت داشته باشند. باید الگوهای کشت بهبود پیدا کند. کشاورز آنقدر حیا دارد که گندم خالص و بدون ناخالصی تحویل بدهد. باید به سمت پایداری منابع آب برویم. در خصوص گیاهان دارویی نیز هیچ مشکل و ارتباطی با تحریم نداریم، لیکن به دلیل نبود استانداردی برای آنها، صادرات خاصی نداریم و از درآمد آن محروم هستیم. کشاورزی باید خودش برای خود تصمیم بگیرد و دولت باید از بخشهای مختلف، تولیدکننده و صادرکننده و کشاورز و زنجیره های تولیدی دعوت کند و سپس تصمیمات مرتبط با هر بخش را با کمک ذینفعان و ذیربطان آن بخش بگیرد. پیشنهاد میکنم مناطق آزاد کشاورزی ایجاد کنیم تا ترانزیت مواد و محصولات کشاورزی را در تمام 12ماه برای تنظیم بازار داخل به راحتی داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها