رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433628

نخستین گام مشترک دولت و قوه‌قضائیه در سال ۹۸ چگونه برداشته میشود؟

ساعت24 - معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: جنبه جزایی لایحه شکواییه جنایت علیه بشریت می تواند زودتر به رای برسد اما جنبه حقوقی و ارزیابی ضرر و زیان و خسارات مقداری بیشتر طول می‌کشد.

سال ۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت حسن روحانی بلافاصله پیگیری حقوقی این مسئله را راجع به موضوعات مختلف در دستورکار خود قرار داد و دادگاه‌های بین‌المللی از جمله دادگاه لاهه و اروپا چندین رأی علیه آمریکا صادر کردند. گویا قرار رویه ادامه پیدا کند.

جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری، آوایی وزیر دادگستری و ظریف وزیر امور خارجه از طرف رئیس جمهور مسئول تنظیم و پیگیری لایحه شکواییه‌ای با عنوان جنایت علیه بشریت شدند تا آثار و تبعات تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران بی پاسخ نماند.

حسن روحانی رئیس جمهور بعد از آخرین جلسه هیأت دولت در سال ۹۷ به میان خبرنگاران آمد و به این موضوع اشاره کرد و گفت: اقدامات آمریکا علیه حکومت ایران و حتی علیه فناوری هسته‌ای نیست، بلکه علیه سلامت مردم، محیط زیست، زندگی عادی مردم و مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم ایران است و در این لایحه قضایی روشن می‌شود که چه اقداماتی را باید در آینده انجام دهیم.

این لایحه در واقع شکایت علیه همه کسانی است که در آمریکا مجری تحریم‌ها و اعمال فشار بر ملت ایران هستند. قرار است ابتدا در دادگاه صالحه داخل کشور طرح شود و چنانچه دادگاه به نفع این لایحه حکم داد، پیگیری های سایر مراحل قضایی صورت گیرد.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور درباره لایحه شکواییه جنایت علیه بشریت گفت: بحث‌های مقدماتی در حال انجام است. لایحه باید مستند باشد. چندین جلسه در کمیته تحریم داشتیم. هدف از اینکه در چند ماه گذشته می گفتم مستندسازی می کنیم، در واقع همین بود. انشالله مستندات را کامل‌تر می‌کنیم و زمانی که کامل شد بحث های کامل‌تری را با قوه قضاییه مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: البته در هر جرم عمومی، قوه قضاییه باید همراه شود و بدیهی است که ما توضیحات لازم را به مرجع تصمیم‌گیری و دادستان خواهیم داد. انجام آن مراحل به جای خود اما ما الان در حال آماده سازی مستندات هستیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم درباره برآوردهای از تبعات آثار تحریم های ضدایرانی یادآور شد: اعلام این مسئله الان سخت است چون ارقام بسیار گسترده‌اند، باید به یک نقطه‌ای برسیم که حداقل ارقام اولیه دربیاید.

او درباره رایزنی و صحبت با حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: حتما صحبت می کنیم. تیم جدید به تازگی مستقر شده اند. من درخواست هماهنگی تیم‌ها را برای صحبت داده‌ام. منتهی دعوا به مرجع مستقل خواهد رفت و آن مرجع مستقل رسیدگی می کند. مطابق قانون اساسی، دادگاه و قاضی مستقل است. اگر لازم بشود به دادستان هم تبیین‌هایی را عرض می‌کنم و توضیحهایی می دهم اما مقام قضایی اعم از دادگاه و قاضی مستقل‌اند و مستقل عمل می‌کنند، در این تردید نکنید.

جنیدی درباره زمان طی شدن پروسه قضایی لایحه شکواییه علیه تحریم‌کنندگان ایران در آمریکا و اعلام صدور حکم گفت: جنبه جزایی‌اش می تواند زودتر به رای برسد اما جنبه حقوقی و ارزیابی ضرر و زیان و خسارت آن مقداری بیشتر طول می‌کشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها