رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 434954

نامه ترزا میبه شورای اروپا برای تمدید مهلت برگزیت

ساعت 24-نخست‌وزیر بریتانیا از رئیس شورای اروپا خواست زمان برگزیت تا ۳۰ ژوئن تمدید شود تا بتواند با حزب رقیب درباره توافق برگزیت به توافق برسد.

به گزارش فارس، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا طی نامه‌ای از «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا خواست برگزیت را تا ۳۰ ژوئن امسال به تأخیر بیندازد. اقدامی که واکنش منفی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را به‌دنبال داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ترزا می‌از شورای اروپا درخواست کرده به او تا ۳۰ ژوئن مهلت دهد تا بتواند با حزب رقیب کارگر برای پذیرش توافق برگزیت به تفاهم برسد. او در نامه‌ای به تاسک رئیس این شورا نوشت: «بریتانیا پیشنهاد می‌کند این دوره در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ به پایان رسد». وی افزود اگر پیش از این تاریخ توافقی حاصل شد می‌توان مدت ذکر شده را کوتاه‌تر کرد.

ترزا می‌گفت: «دولت مایل است جدولی زمانی را برای یک مصوبه تأیید نماید که به بریتانیا اجازه دهد تا پیش از ۲۳ ماه می ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج شده و بنابراین [شرکت در]انتخابات [اتحادیه اروپا]را لغو کند، اما آمادگی برای برگزاری انتخابات را حفظ خواهد کرد».

این خبرگزاری در خبری دیگر نوشت، فرانسه اعطای مهلت به بریتانیا برای انجام مذاکرات لازم جهت خروج از اتحادیه‌اروپا توسط تاسک را اقدامی ناپخته دانست.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی بیانات تاسک در خصوص «تمدید قابل‌انعطاف» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا مدت یک‌سال را «مضحک» دانست و آن را مورد سرزنش قرار داد. این فرد گفت: «شایعات در خصوص تمدید شدن [برگزیت]یک بادکنک آزمایشی مضحک است، ۱۰ آوریل گزینه‌های مختلف مورد بحث قرار خواهند گرفت و هیچ تصمیمی گرفته نشده است».

وی تصریح کرد: «در هر صورت ما تا سه‌شنبه طرح روشنی را از لندن می‌خواهیم».

برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) سال ۲۰۱۶ پس از برگزاری همه‌پرسی رأی آورد و قرار شد این کشور تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا جدا شود. اما این اتفاق نیازمند توافقی بین اتحادیه اروپا و بریتانیا بود که از خروج سخت این کشور از اتحادیه و آسیب‌های اقتصادی متعاقب آن جلوگیری کند. ترزا می‌سه بار توافقی را با اتحادیه اروپا تنظیم کرد، اما پارلمان بریتانیا هر سه بار آن را رد کرد.

اکنون ترزا می‌و «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر در حال مذاکره هستند تا بتوانند بر سر نگارش این توافق‌نامه به تفاهم برسند. تا پیش از این کوربین مخالف سرسخت برگزیت بود، اما به‌صورت مشروط حاضر به حمایت از آن شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها